Lokallag støtter skolemassakre
I morgen drøfter komité for oppvekst i Ringsaker en storstilt skolenedlegging. Politikerne skal ta stilling til et forslag om å legge ned 12 barneskoler. Utdanningsforbundet Ringsaker støtter forslaget, og kaller det ansvarlig.
Leder av Utdanningsforbundet i
Hedmark-kommunen, Else Marie Holst, sier til Utdanning.ws at dette
er en komplisert sak som krever innsikt og lokal bakgrunnskunnskap.
Det er av pedagogiske grunner at forbundet går inn for
færre skoler. Saken har vært og er svært
energikrevende for alle som er engasjert i den. Den minste skolen i Ringsaker har i overkant
av 40 elever. Nedleggelsene og sammenslåingen fører til
at elevene som rammes hardest når de mister grendeskolen sin,
vil få to mil skolevei, noe som vil gi dem ei reisetid på
en halv time. Tre forslag Klart råd til
styret Faglige og pedagogiske
fordeler Tilstanden i skolen
- Det er ikke lett å gå inn for sammenslåinger og
nedlegginger av skoler. Lokallaget støtter forslaget etter ei
høring i Norsk Lærerlag sist høst hvor et klart
flertall gikk inn for en flertallsinnstilling fra et utvalg som har
vurdert skolestrukturen. Det skaper sterke følelser, men
både elever, foreldre og lærere må nå få
ei avklaring etter mange års usikkerhet om skolestrukturen i
en kommune med 27 barneskoler, sier Holst. Av barneskolene er ti
fulldelte, fire er 5-delte, åtte er 4-delte og fem er
3-delte.
I den politiske behandlingen av saken har
skolestrukturutvalget lagt fram tre innstillinger. Flertallet
bestående av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti går inn for å legge ned og slå
sammen skoler så det blir 15 skoler. Målsettinga er
å gjennomføre dette innen 2015, men at prosessen kan
gå raskere og være gjennomført innen 2011.
I høringsrunden til Norsk Lærerlag stemte 146 medlemmer
for forslaget, mens 46 stemte for forslaget om at ingen skole skal
nedlegges uten at foreldrene og øvrige innbygger i kretsene
støtter det. 36 stemmer ble avgitt for et forslag som går
inn for ei prioritert utbygging av fem barneskoler. I dette
forslaget heter det at dersom bosettingen endres, skal
skolestrukturen gjennomgås på nytt.
- Styret i Norsk Lærerlag mente at flertallet for
nedlegging og sammenslåing var så klart at
lokallagsstyret tok resultatet av høringen til etterretning og
gikk inn for det, sier Holst og opplyser at da Utdanningsforbundet
ble etablert fra årsskiftet, opprettholdt det standpunktet.
Holst begrunner det med at Ringsaker kommune i årevis har vist
at den verken makter å drifte eller vedlikeholde dagens
desentraliserte skolestruktur på en måte som gir elevene
et godt nok skoletilbud.
- Som ansvarlig fagforening kan vi ikke lenger godta fraværet
av satsing på skolen. Standpunktet vårt må ses
på som et krav til politikerne om at barn og unge i Ringsaker
må få et likeverdig, kvalitativt godt skoletilbud, og at
dette koster penger.
Det opplagte kravet vårt er at de pengesummene vi sparer ved
skolenedlegging og sammenslåing skal bli i skolen og
øremerkes skoleetaten, sier Holst.
Utdanningsforbundet ser fordeler ved at flere av
barneskolene og lærerkollegiene i Ringsaker blir større.
Det vil gi bredere faglig og pedagogisk kompetanse i
lærerkollegiene, noe som gir større muligheter til å
utnytte lærernes kompetanse og å lære av hverandre.
Et større mangfold med ulike lærertyper vil
imøtekomme de ulike elevgruppenes behov. Det vil gi nye
muligheter for å organisere spesialundervisningen og gi
tilpasset opplæring i grupper. Elevene vil få et
større sosialt mangfold, noe som vil gjøre det lettere
for dem å finne venner.
Lærerorganisasjonene har tidligere påtalt
skolebygningenes dårlige forfatning og manglende vedlikehold.
Bare seks av totalt 31 skoler i kommunen er godkjent etter
forskrift om miljørettet helsevern. Både inneklima og
arbeidsmiljø ved skolene må prioriteres, og med
færre skoler i Ringsaker, kan det frigis penger til disse
områdene.
Holst opplyser at elevbiblioteket ved flere av skolene ligger nede.
Det fins verken penger til innkjøp eller drifting av dem.
Både elev- og lærerbibliotek trenger kraftig opprusting.
Hun nevner videre at elevaktive arbeidsmetoder krever et mangfold
av læremidler som lærebøker, oppgavebøker,
oppslagsverk, pc-er, tilgang til pc-programvare, Internett og
formingsmateriell. Prosjektarbeid legger opp til at elevene skal
kunne søke kunnskap der kunnskapen er å finne. Dette
fører blant annet til reisevirksomhet i lokalmiljøet.
Elevene skal også presentere arbeidene sine, noe som krever
utstyr som overhead, prosjektører, pc-er og tilgang til
kopieringsmaskin. Flere skoler melder at med dagens budsjettrammer
er det svært begrenset eller ingen muligheter til
dette.
Endelig vedtak i den omstridte skolestruktursaken skal etter
planen gjøres i kommunestyret 7. mars i år.