Lærerne foretrekker en Venstre-statsråd

Utdanning har tatt turen til Fjellhamar skole i Akershus. Lærere vi har snakket med der ønsker seg Trine Skei Grande som ny kunnskapsminister - dersom valget ender borgerlig.

– Det var en tankevekker det her, sier Per Gjermund Storrø.

Læreren på Fjellhamar skole i Akershus står og betrakter bildene hans kollegaer henger opp på veggen. Utdanning har spurt politiske kommentatorer i NRK, VG, Dagbladet, Adresseavisen, Nordlys og Bergens Tidende om hvem de tror blir ny kunnskapsminister i en eventuell borgerlig regjering.

Navnene som går igjen er Trine Skei Grande, Torger Ødegaard, Ine Marie Eriksen Søreide, Monica Mæland Elisabeth Aspaker og Kristin Clemet.

 Les også: Dette sier sju politiske kommentatorer

Kniving

Ansiktene på den gule veggen på Fjellhamar skole viser hvem spekulasjonene går i retning av.

Kun én av dem er ikke fra Høyre, og det er Venstre-leder Trine Skei Grande. Ingen fra Fremskrittspartiet. De sju lærerne på Fjellhamar skole blir bedt om å stille seg under bildet av den av de seks de ville hatt som ny kunnskapsminister, hvis de måtte velge mellom disse.

En smilende Trine Skei Grande med foldete hender titter ut over skolegården fra bildet på veggen. Under henne står snart alle de sju lærerne fra Fjellhamar skole.

Alle partiene sier de skal satse på læreren, og skoleløftene ruller ut fra partikontorene. Høyres viktigste valgløfter handler om skole, og Venstre sier de går til valg først og fremst på skolepolitikk. Hvis det blir en blå, eller borgerlig regjering, blir det utvilsomt kniving om kunnskapsministerposten.

 

Hjernen og mørkemann

– Eyyyy!

Spontanreaksjonen er kraftig når Utdanning presenterer kandidatene for lærerne på Fjellhamar skole, og det nå er bildet av Kristin Clemet som seiler over bordet. Når de får summet seg, er det mer utdypende kommentarer.

– Hun er en av de største politiske ideologene i Høyre, så man skal ikke kimse av henne, sier Hanne Sellæg.

– Men jeg hadde så store forventninger til henne sist, og da ble jeg såååå skuffa, sier Elisabeth Ramstad Larsen.

– Det er jo hjernen bak Kunnskapsløftet da, sier Christine Østby.

Bildet av Monica Mæland blir lagt på bordet.

– Hvem er det?

Den nåværende byrådslederen i Bergen er ukjent for dem alle. Noe som ikke er ukjent, er bildet av en smilende Torger Ødegaard.

– Gud forby! smeller det fra ene kanten av bordet.

– Mørkemann, sier en annen.

– Men han er veldig engasjert i skole, det er det ingen tvil om. Han kommer til å være genuint opptatt av å gjøre noe. Jeg er likevel ikke enig i det han mener og gjør i Oslo nå, sier Eldar Engstrøm Dahl.

 

Koseskole

Høyres Elisabeth Aspaker kommer frem fra bunken, og lærerne titter spørrende på hverandre.

– Hun vet ikke jeg hvem er, sier en av dem.

– Hun er Høyres utdanningspolitiske talsperson.

– Hvis hun har vært det, og vi ikke vet hvem hun er, kan hun ikke være den sterkeste søkeren i bunken, sier Hanne Sellæg og høster latter.

På Fjellhamar skole er det noen lærere som faktisk hører på hva politikerne sier. Uten at det nødvendigvis går rett hjem.

– Det blir mye prat og lite konkret, sier Eldar Engstrøm Dahl.

– Ofte er det så polarisert med snakk om frukt og koseskole på den ene siden, og karakterer i barneskolen og testing på den andre siden. Virkeligheten ligger jo ikke i disse ytterpunktene, sier Christine Østby.

 

Testing av elever

Sofie Lindø Tingberg mener det trengs konkrete, banale eksempler for å belyse hverdagsproblemene i skolen.

– Politikerne snakker om å fylle vann i bassengene, men vi har fullt av vann i bassenget her på Fjellhamar. Vi har bare ikke timer og lærere til å være der. Jeg har elever på 4. trinn som begynner svømmeundervisning nå. De burde ha begynt på 1. trinn, sier Tingberg.

– Hva hadde dere helst sett at skolevalgkampen dreide seg om?

– Flere voksne i klasserommet. Større lærertetthet, sier Lise Edvardsen.

Det nevnes av samtlige på lærerværelset på Fjellhamar.

– En debatt om statusen til læreryrket i samfunnet. For det er der roten til en positiv endring ligger, sier Per Gjermund Storrø.

– Noe om at testing ikke nødvendigvis gir et helhetlig bilde av eleven, for skolen er også en sosial arena. Det er flere som ikke får de ferdighetene de trenger for å mestre voksenlivet. PISA- og Timss-testene kan ikke tallfeste det, selv om tallpartiene liker å gi inntrykk av det, sier Christine Østby.

– Det er ingen som har nevnt lønn her, sier Storrø og hever øyebrynene.

– Vi kan ikke lenger si at lønna er dårlig, sier Hanne Sellæg.

– Nja, vi ligger vel fortsatt litt bak en gjennomsnittlig industriarbeider, sier Eldar Engstrøm Dahl.

Utdanning presenterer noen flere av ekspertenes mulige kunnskapsministre. Trine Skei Grande kommer på bordet.

– Trine! utbryter noen.

– Det spørs om Høyre gir fra seg den posten, sier Østby.

– Det er nok hun som har mest goodwill blant lærerstanden, sier Storrø.

Kollega Sellæg lener seg fram over bildene av de seks kandidatene. Tar tak i bildet av Ine Marie Eriksen Søreide.

– Jeg har nok henne som en god nummer to.

 

Grasrota

På den gule veggen på Fjellhamar skole teiper lærerne opp bildene av de seks nominerte.

– Jeg liker ikke helt det her, sier Lise Edvardsen mens hun skuer utover rekken.

Et vindkast kommer og røsker tak i Trine Skei Grande så hun forsvinner opp i luften. En av lærerne river av en teipbit og går bort til bildet av Torger Ødegaard. Teiper over munnen hans. Gliser.

Den nye kunnskapsministeren ønskes herved lykke til.

 

Powered by Labrador CMS