Skolestenging rammer nå barn og unge over hele verden. Bildet er fra Zambia i 2006. Foto: Jørgen Jelstad.

60 millioner lærere er ute av klasserommene

Stenging av skoler og utdanningsinstitusjoner rammer nå tre av fire barn og unge i verden, ifølge Unesco.

Publisert

Ifølge en pressemelding fra Unesco tirsdag denne uken har 138 land stengt skoler og høyere utdanning. Unesco er FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon.

I løpet av få dager har det vært en eksplosiv vekst i tiltak mot koronaviruset over hele verden, og 1,37 milliarder barn og unge er nå rammet av nedstengning av utdanningsinstitusjoner.

De ferskeste tallene fra et kart på Unescos nettsider som kontinuerlig blir oppdatert viser onsdag at over 1,4 milliarder elever er rammet av stengte skoler i 156 land.

Over 60 millioner lærere er ute av klasserommene og forsøker så godt de kan å følge opp elevene på annet vis.

Underviser via tv

Mandag denne uken hadde Unesco et nettmøte med utdanningsministere fra 11 land fra forskjellige kontinenter: Costa Rica, Kroatia, Frankrike, Iran, Italia, Japan, Mexico, Nigeria, Peru og Senegal.

Flere av ministrene fortalte om utfordringer knyttet til at ikke alle barn og unge har tilgang på nett hjemme, noe som vanskeliggjør hjemmeundervisningen. Flere tyr til tv-sendinger for å nå flest mest mulig.

– Bare 60 prosent av elevene våre har internett, sa Esteban Moctezuma Barragán, utdanningsminister i Mexico.

Utfordringer og lyspunkter

Ministrene diskuterte også utfordringer knyttet til at det finnes et hav av digitale læringsverktøy og plattformer som nå tas i bruk. Det kan være utfordrende både med verifisering av at innholdet er godt nok ,og hvordan bruken av personlige data elevene legger igjen på forskjellige plattformer forvaltes.

Men det ble også pekt på noen lyspunkter i en mørk tid.

–De siste ti dagene har vi hatt større utvikling knyttet til digital undervisning og fjernundervisning enn vi har sett de siste ti årene, sa Egypts utdanningsminister Tarek Shawki, ifølge pressmeldingen fra Unesco.

Powered by Labrador CMS