ungdommene våre trenger også voksne som bidrar til å gi dem et godt miljø, sier leder i Foreldreutvalget for grunnskolen FUG), Gunn Iren Müller. Foto: FUG
ungdommene våre trenger også voksne som bidrar til å gi dem et godt miljø, sier leder i Foreldreutvalget for grunnskolen FUG), Gunn Iren Müller. Foto: FUG

FUG: – Bruk heller energien på å lage et godt klassemiljø, enn på å selge doruller

Leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen mener foreldre bør involveres mer for skape et godt sosialt miljø på ungdomsskolen.

Publisert

– Foreldre bruker all energi på å samle inn penger til en 10.klasse-tur. Da skal jo ungdommene slutte på skolen. Bruk heller foreldrenes tid og engasjement til å skape et godt miljø fra oppstarten i 8.klasse, sier leder i Foreldreutvalget for grunnskolen, Gunn Iren Müller. 

Den siste uken har Utdanning skrevet at skikkelighetstrenden blant unge her i landet har snudd. Skolene ser nå mer rus og vold, enn på mange år.

– Foreldremiljøet forsvinner når barna slutter på barneskolen. Men ungdommene våre trenger også voksne som bidrar til å gi dem et godt miljø, sier Müller.

Müller er kritisk til at all foreldre-energi går med til en avslutningstur.

–  Den turen får bare være en tur. Det er mye viktigere med et godt klassemiljø fra de starter i 8.klasse, sier Müller. 

 

Ikke nedgang lenger

–  Det har jo vært nedgang i rusbruk blant unge år etter år, så at det nå har snudd, det er trist, sier Müller.

Hun mener alle skoler bør gjøre som Teigar ungdomsskole i Færder. Der tok rektor affære da han forstod hvor stort rusproblemet var ved skolen

–  Det er flott at skolene tar tak i problemene.

Selv har hun erfaringer med en skole som har vært like åpen.

–  Vi ble innkalt til foreldremøte på vår lokale ungdomsskole før jul. Da handlet det også om rus og uro i ungdomsgruppa, sier Müller.

Resultatet av møtet var at Foreldreutvalget startet en Natteravn-gruppe.

– Det er viktig med tydelige voksne som synes i nærmiljøet. I tillegg er det fint for oss voksne å få bli kjent med de andre foreldrene, sier Müller.

Der mener hun ungdomsskolene har en utfordring.