– Skoler bør arbeide mer med regler for databruk i timene

Utdanningsforsker Eyvind Elstad mener at skolene bør arbeide mer med regler for databruk i timene.

Professoren som jobber ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, har sammen med andre utdanningsforsker sett nærmere på hvordan digitale verktøy går utover norske elevers konsentrasjon.

Fakta:

  • Funnene omtalt er en del av prosjektet ”Learning in the 21st century: Capitalizing on students’ digital strengths; compensating for desired capabilities».Et samarbeid mellom Høgskolen Stord/ Haugesund og Universitetet i Oslo. Formålet med prosjektet er å studere hvilke muligheter og begrensinger anvendelse av IKT i skolen gir. 
  • I prosjektet er det gjennomført spørreskjemaundersøkelser blant 3400 elever i alderen 15-17 år(Norge, Sverige og Finland) og lærere i videregående skole(Norge), observasjonstilnærminger på skoler og intervjuer med lærere, skoleledere og elever, samt analyse av skoledokumenter.
  • Eyvind Elstad har sammen med en rekke utdanningsforskere nylig utgitt to bøker om utdanningsteknologi i skolen.

Elevene internett som et verktøy for å jobbe med skolearbeid. På skjermene dukker likevel de sosiale mediene stadig opp – til tross for lærerens forsøk på å få elevene til å rette oppmerksomheten mot oppgavene.

Resultatet er stress og forstyrrelser i klasserommet for både elev og lærer. Det elevene opplever her, kaller forskerne en motivasjonell konflikt.

 

Internett stjeler oppmerksomhet

Ifølge funn som er gjort gjennom prosjektet «Learning in the 21st century: Capitalizing on students’ digital strengths; compensating for desired capabilities» har norske elever store utfordringer med selvdisiplin i læringssituasjoner med bruk av data.

Elevene har faglige ambisjoner, og de ønsker å prestere. Likevel oppstår ofte en konflikt mellom skolearbeidet og lysten til å besøke ikke-faglige nettsider, sosiale medier eller spille spill her og nå, ifølge Elstad.

– Fristelsen til å sjekke Facebook eller chatte i skoletimene kan bli for stor for noen, sier han ifølge en pressemelding fra Institutt for skoleforskning og lærerutdanning ved Universitetet i Oslo.

 

Hva kan skolen gjøre?

I norske skoler, der elevene oftere har fri bruk av internett, er det problemer med å sette egne grenser som i stor grad fører til motivasjonell konflikt.

Elstad mener lærere og ledelse bør vurdere nærmere når det har en hensikt å bruke digitale verktøy på skolen. Men først og fremst er det nødvendig med verktøy som kan bidra til elevers selvdisiplin.

Tidligere forskning viser at elevene jobber mer målbevisst, når de vet hva de ønsker å oppnå på lang sikt samtidig som de har en plan for å unngå distraksjoner.

Samtidig viser forskning at det er viktig at elevene ikke overstyres fullstendig, fordi overdreven kontroll fungerer dårlig med de unges behov for til en viss grad å bestemme selv.

 

Bør bruke varslere

Utfordringen kan løses ved å sette inn mekanismer som varsler elevene når de er inne på ikke-faglig bruk, mener forskeren.

– Skolene kan korrigere uvettig bruk av sosiale medier på skolen ved at skjermen blinker etter ett minutt på Facebook. Hvis elevene ikke fullt ut klarer å sette grenser selv, bør man ha strategier og regler for å unngå feil fokus bak dataskjermen.

Lurt å innarbeide regler for databruk tidlig

Ikke minst kan skolene være tjent med å arbeide mer bevisst med regler for bruk av digitale verktøy, mener forskeren. Spesielt tidlig i skoleåret er dette noe som kan være lurt å bruke tid på:

– Når først regler aksepteres, blir undervisningen lettere å gjennomføre. Derfor kan det være nyttig å arbeide med dette, særlig i begynnelsen av skoleåret, sier Elstad.

Powered by Labrador CMS