Relasjonell fattigdom i moderne tid
Korleis kan vi passe på at limet ikkje løsnar mellom oss?
«Relational hunger in
the modern world», skriv den amerikanske psykiateren Bruce Perry. Han peikar på
korleis familiane minkar i storleik, om færre samankomstar i lokalsamfunnet og at
vi har færre menneskemøte i kvardagen vår, kor vi verkeleg er til stades her og
no. Og at dette til saman rammar oss kraftig.
Dette er ikkje eit amerikansk fenomen. I Noreg har vi fått «Ensomhetspartiet»
med Else Kåss Furuseth i spissen. Og vi veit kva det handlar om. Det er ingen
fjes å få augekontakt med når du kjem til ein busshaldeplass.
Sjølvbeteningskassane tek over for «hei» og «kvittering?» i butikken. Kvardagen
vert tappa for dei små, relasjonelle kontaktpunkta som til saman er limet
mellom oss. Og fleire og fleire rapporterer at dei kjenner seg einsame. Relasjonell tryggleik er fundamentet for helse og utvikling.
Ingrid Kristine Aspli
er barnepsykolog. Hun brenner for barndommens egenverdi, hvordan vi kan lage helsefremmende hverdager for barn, lek som helende kraft, både for voksne og barn.
Å kjenne at eg
høyrer til, at eg har ein flokk kor eg er hjarteleg velkommen. Det er som
vaksine mot psykisk uhelse. Og dette handlar ikkje berre om nære relasjonar.
Eit samfunn treng også relasjonell tryggleik for å halde seg friskt.
Framfor kvar sin skjerm
Denne relasjonelle nedgongen merkar vi også i skolen, både for vaksne og barn.
Det vrir seg i meg når eg kjem inn på personalrom, kor tre lys, levande kollegaer
sit tause og et brødskive saman med kvar sin smarttelefon. Eg får akutt behov
for å hoppe opp og ned og vifte med armane og rope: «Dette har vi ikkje råd
til! De må sjå på kvarandre og spørje korleis det går!»
På same måte blir eg uvel når belønninga for god arbeidsro i
klasserommet, er at alle skal få ta på headset og spele det dei vil på
chromebook. Eg får akutt behov for å rope: «Dette har vi ikkje råd til! Det er
ikkje belønning å isolere seg frå kvarandre!» Men vi merkar jo ikkje
konsekvensen med ein gong, dette handlar ikkje om den eine lunsjen kor du var
så sliten at du ikkje orka folk. Det er mønsteret av avstand som blir
giftig for fellesskapen.
Tryggare av å gjere noko saman
Plutseleg sit ein der med eit arbeidsmiljø som er utriveleg, eller eit
klassemiljø som er utrygt. Og kva gjer ein då? Nokre lærarar på eit 6. trinn fortalde om det. Dei vart heilt utslitne i ein
klasse med høgt stressnivå og mykje utryggheit. Dei tok grep. Dei låste Chromebook
inn i eit skap i fem veker, og tok med ungane ut.
Eg fekk sjå bilete av elevar
i hengekøyer, som laga mat saman, som sat rundt bålet og las for kvarandre. Og
lærarane kunne ivrig fortelje: «Når vi sit rundt bålet, så tør dei som ikkje
tør å lese høgt i klassen, plutseleg å lese høgt likevel. «Når kroppane våre
får vere i lag, så skjer det noko med dei usynlege banda mellom oss. Det er
smil og augekontakt som limer. Det er å gjere noko saman, som alle var med på. Nesten
magisk. Men likevel ikkje overraskande på ein plass.»
Difor blir eg så jublande glad når dei to som strever med å
sitje i ro, ikkje hamnar på eit grupperom med høyretelefonar på, men får gå på
mat-og-helse-rommet for å lage smoothie til klassen, som dei så skal gå rundt
og servere. Då limer vi brikkene saman i det relasjonelle puslespelet.
Ofte er det dei små tinga, som har stor effekt i samspel mellom oss menneske.
Små augeblink av ekte, positiv kontakt. Eitt sekund her, to sekund der. Dei vaksne
som står i døra kvar morgon med hilseplakat – og gir augekontakt og smil til
kvar enkelt elev. Eller læraren som opnar dagen med å seie «sjå på
læringsvennen din, gi high five, og sei god morgon!». Slike tiltak tek ikkje
mange sekunda, men gevinsten inni og mellom oss er enorm.
Oss foreldre imellom
Og dette gjeld jammen foreldre òg. Førre skoleår var eg mor
til ein skolestartar. Det skoleåret var vi kalla inn til fire
klasseforeldremøte. Eg vart overraska – det var vel uvanleg mykje? Men vi møtte
no opp og måtte sitte i grupper og diskutere korleis ein gjer ungar robuste, om
barna har plikter i heimen, rutinar og rytme i kvardagen.
Året etter kom andreklasselæraren. Ho sette «kunstnarisk
innslag» på agendaen på kvart foreldremøte. Fyrste møte måtte vi lære rim og
regler, med rørsle til. Neste møte måtte vi brette figurar av papir. Tredje
møte starta med at alle fekk målesaker og skulle måle ei blomeeng slik elevane
nettopp hadde måla. Og kva skjer med oss då? Vi ser på kvarandre, humrar og
ler, sjølvironien kjem fram, og tida flyg. Det er nesten så du kan sjå korleis
den relasjonelle spindelveven mellom oss tek form.
I same klasse har det blitt ein kultur for at i
barnebursdagar strøymer det til med foreldre. Som ikkje går igjen. Dei vil ha kaffi.
Sist bursdag sat det ein haug med vaksne på verandaen, mens ungane spratt rundt
på plenen. Tilfeldig? Neppe.
Midt i denne spindelveven veks dottera mi opp. Og dersom du
spør, så seier ho at ho elskar skolen. Nesten magisk. Men ikkje overraskande på
ein plass.
Anbefalt litteratur:
«What happened to you» (Bruce Perry & Oprah Winfrey)
«Kart over ensomheten» (Hilde Østby)