8 gode råd for å unngå foreldreklager
Innspill: – Lærere vil gjerne komme med gode råd, men anerkjennelse av foreldrenes bekymring er ofte enda viktigere.
Lærere er hjelpsomme, men foreldre vil ofte først og fremst bli hørt og forstått. Det forteller konfliktmegler Hans Chr. Viemose, som i årevis har undervist skoler i å håndtere konflikter med foreldre. Han har oppsummert sine beste råd i en artikkel i Folkeskolen.dk.
Misfornøyde foreldre kan ta opp uforholdsmessig mye av
lærernes hverdag. Ikke fordi det er så mange konfliktfylte situasjoner, men fordi selv få
konfliktfylte situasjoner skaper usikkerhet og bekymring hos lærerne. Heldigvis
kan man ved hjelp av noen relativt enkle teknikker dempe mange konfliktfylte
situasjoner, forteller konfliktmegler Hans Chr. Viemose. Han og en medlærer har
holdt kurs for lærerne, og her forteller han
hvordan kurset hadde hjulpet dem, og avslører noen av hans viktigste tips.
1. Muntlig dialog er bedre enn skriftlig
– Hvis det kommer et kritisk innlegg på skolens læringsplattform, er det gode rådet: Ta en telefon til foreldrene, ikke skriv et svar, sier Hans Chr. Viemose.
I skriftlig kommunikasjon oppstår det oftere misforståelser, og dialogen har en tendens til å trekke ut. Ofte er det viktigste at man i det hele tatt får i gang en samtale, forteller han.
2. Foreldre vil ikke bare forstå – de vil bli forstått
Foreldre som uttrykker frustrasjon eller kritikk, ønsker primært å bli forstått. En effektiv tilnærming er å lytte aktivt og oppsummere deres bekymringer, anbefaler Hans Chr. Viemose. Å bli hørt skaper respekt og reduserer sinne. Ekte forståelse baner vei for løsninger på deres problemer. Viemose påpeker at anerkjennelse av foreldrenes bekymringer ofte kan være tilstrekkelig.
3. Glem forklaringer, argumenter og vurderinger
Lærere er dyktige til å gi forklaringer og råd basert på sin faglige kunnskap, med mål om å vise at deres beslutninger er gjennomtenkte. – De ønsker å hjelpe ved å forklare sine begrunnelser, men møter ofte klager likevel, sier Hans Chr. Viemose.
I en alminnelig situasjon kanman komme langt med både forklaringer og gode råd, men i konfliktsituasjoner kan forklaringer ofte virke mot sin hensikt, siden de kan oppfattes som bortforklaringer. Han anbefaler derfor at lærere i slike situasjoner fokuserer på å lytte og forstå.
4. Si takk for samtalen
Et veldig konkret råd fra Viemose er at man må huske å si takk for samtalen når den er over. – Ikke et «automatisk takk», men et oppriktig takk, understreker han.
Undersøkelser viser at det folk er mest opptatt av, etter å ha hatt en samtale med en offentlig person, er måten samtalen foregikk på. Selv om innholdet i samtalen er viktig, blir relasjonen i samtalen altså vurdert som enda viktigere.
5. Gi noe av deg selv
Ærligheten er også en viktig faktor i den konfliktdempende samtalen. Den har en beroligende effekt på den man snakker med, forklarer Hans Viemose.
– Hvis en forelder klager over noe du personlig kan være enig med dem i, er det langt bedre å gi foreldrene en beklagelse enn å stå på en profesjonalisme der foreldrene ikke kan se mennesket bak, legger han til.
6. Sett samtalen på pause
Ofte kan en samtale trekke ut, eller løsningen på problemet kan være vanskelig å se. Da kan det ofte være nyttig å ta en pause.
– Hvis en samtale har kjørt seg fast, kan man godt si «Hva ville du si til at vi snakker videre om dette i morgen?» eller «Skal vi ikke bare sove på det?», sier Hans Viemose.
7. Husk at pårørende er mer insisterende
Bekymrede foreldre er ofte vedvarende og følelsesmessig
engasjerte, noe som utfordrer dialogen.
– Dette kan skyldes «foreldres
omsorgsinstinkt», et sterkt driv, forklarer Viemose. Foreldre blir mer
insisterende når de klager for barnas skyld enn for egen del. Dette gjør
foreldrekontakt i skolen unik. Når noen står oss nært, anstrenger vi oss
mer, og foreldre aksepterer ofte ikke bare å få en forklaring, når det de
ønsker er handling Derfor er det kritisk å virkelig forsøke å forstå foreldrenes
perspektiv.
8. Ta vare på deg selv og snakk med kollegene
Lærere er mennesker, akkurat som de frustrerte foreldrene, og har derfor også et behov for å bli forstått. Derfor er det avgjørende at lærerne får hjelp og forståelser fra kolleger og ledelsen ved skolen. – Vi hører ofte at læreryrket kan være en ensom jobb. Du underviser ofte alene, du forbereder deg alene og du sitter alene med foreldrene når de vil snakke om barnet sitt. Derfor er det også viktig å ha noen å snakke med når det virkelig røyner på. Hvis man bærer på slikt alene, kan det bli for tungt, avslutter konfliktmegler Hans Chr. Viemose til folkeskolen.dk.