Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet
Fagfellevurdert forskningsartikkel: Her presenteres en forskningsstudie der jobbspesialister har blitt intervjuet om hvordan de på ulike måter kan støtte unge voksne med utviklingshemming i overgangen til artbeidslivet.
Hanne MarieHøybråten Sigstadprofessor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
VeerleGarrelsProfessor, institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet Storbyuniversitet
Publisert
Norsk og engelsk sammendrag
Sammendrag
Med bruk
av ulike arbeidsmåter forsøker jobbspesialister å hjelpe unge voksne med
utviklingshemming inn i arbeidslivet. Via kvalitative dybdeintervju med ti
jobbspesialister har vi undersøkt hva som kjennetegner deres roller og
personlige egenskaper. I møte med arbeidstaker, arbeidsgiver, foresatte eller
lærer veksler rollen mellom å fungere som tolk, mekler, regissør og pedagog. Å
inneha personlige egenskaper som kreativitet, pågangsmot, evne til å være
systematisk, samt vilje til å yte «det lille ekstra», kan dessuten fremme
deltakelse i arbeidslivet. Jobbspesialistens rolle og personlige egenskaper
drøftes i henhold til målet om å redusere gapet mellom arbeidstakers
individuelle begrensninger og arbeidslivets krav.
Summary
Job coaches make a significant effort to assist young
adults with intellectual disability into working life. Through qualitative
in-depth interviews with ten job coaches, we investigated their role and
personal characteristics. During meetings with employees, employers, parents or
teachers, their role alternates between acting as interpreter, mediator,
director and educator. Job coaches’ personal qualities such as creativity,
courage, the ability to work systematically, as well as willingness to «go the
extra mile» seem to contribute to the successful employment of young adults
with intellectual disability. Findings are discussed in light of a relational
understanding of disability
Nøkkelord
Inkluderende arbeidsliv
Jobbspesialister
Supported Employment
Utviklingshemming
Personer
med lett utviklingshemming har utfordringer med kognitiv og adaptiv fungering
(World Health Organization (WHO), 2022). Dette betyr at de blant annet har
utfordringer med logisk og abstrakt tenkning, informasjonsbearbeiding,
arbeidsminne og generell fungering i hverdagen.S Tilrettelegging på
arbeidsplassen er derfor nødvendig for å fremme deres deltakelse i
arbeidslivet. Ifølge WHO (2022) kan de fleste voksne med lett utviklingshemming
oppnå et relativt selvstendig liv og håndtere en jobb dersom de får nødvendig
støtte.
Personer
med lett utviklingshemming kan være verdifulle bidragsytere i arbeidslivet, og
forskning understreker også betydningen av arbeid for deres egen psykiske og
fysiske helse (Robertson, Beyer, Emerson, Baines & Hatton, 2019). Likevel
deltar svært få personer med utviklingshemming i arbeidslivet, både i Norge og
internasjonalt (Wendelborg & Tøssebro, 2018; Ellenkamp, Brouwers, Embregts,
Joosen & van Weeghel, 2016). Ifølge registerstudien til Wendelborg,
Kittelsaa & Wik (2017) er kun 5,6 % av alle personer med utviklingshemming
i yrkesrettet alder i Norge (n= 17650) i et arbeidsforhold, og bare 3,3 %
deltar uten noen form for arbeidsmarkedstiltak. Blant disse har 15,1 % varig
tilrettelagt arbeid i skjermet bedrift (VTA-S), mens 12 % har varig tilrettelagt
arbeid i ordinær bedrift (VTA-O).
I
tillegg til det offentlige bidrar også private aktører til etablering av
arbeidsplasser i det ordinære arbeidsliv. Ifølge Meld. St. 8 (2022–2023) Menneskerettar
for personar med utviklingshemming – Det handlar om å bli høyrt og sett (2022)
hadde stiftelsen HELT MED (se sluttnote) per 2022 lyktes med å skaffe fast jobb
til 160 personer med utviklingshemming. En tidligere forskningsstudie blant
unge med funksjonshemming (Shogren mfl., 2015) tydeliggjør at muligheten til å
komme i jobb etter avsluttet skolegang har sammenheng med en rekke faktorer
knyttet til personlige egenskaper og tilgjengelig støtte i miljøet rundt. I
møte med arbeidslivet er dette særlig aktuelt for unge voksne med
utviklingshemming.
Ifølge en relasjonell forståelse av utviklingshemming vil
en person med nedsatte kognitive og adaptive evner oppleve funksjonsvansker
dersom det eksisterer et gap mellom individuelle forutsetninger og samfunnets
krav (Lie, 1989). Når kravene fra omgivelsene overstiger egne evner, oppstår
det en barriere for å kunne delta. Tilrettelegging av omgivelsene kan
kompensere for individuelle utfordringer, og dermed kan de barrierene som
hindrer deltakelse, reduseres (NOU 2016:17). Universell utforming, individuell tilrettelegging
og opplæring er tiltak som kan styrke et individs funksjonsnivå. Den
relasjonelle forståelsesmodellen anerkjenner både individuelle begrensninger og
eksisterende barrierer i samfunnet og forsøker å minimere gapet mellom individ
og miljø (Tøssebro, 2004).
Jobbspesialistens
rolle innenfor en relasjonell forståelsesmodell dreier seg ikke om spesifikke
arbeidsoppgaver, men heller om hvilken funksjon jobbspesialisten inntar for å
redusere barrierer som er til hinder for deltakelse i arbeidslivet. I disse
situasjonene blir det særlig relevant å se på jobbspesialistens personlige
egenskaper. I denne artikkelen undersøker vi jobbspesialistens rolle overfor
unge voksne med lett utviklingshemming, og hvordan jobbspesialister bidrar til
å redusere misforholdet som kan oppstå mellom individets forutsetninger og
arbeidslivets krav.
Unge
voksne med lett utviklingshemming har noen begrensninger som gjør at de har
vansker med å klare arbeidslivet uten støtte, og Supported Employment (SE) blir
stadig mer anvendt for denne målgruppen. SE (eller «Arbeid med bistand») ble
introdusert i Norge på begynnelsen av 1990-tallet (Gjertsen, 2021, s. 39).
Metodens grunnleggende prinsipp er at alle kan bidra i det ordinære
arbeidsmarkedet, uavhengig av egne begrensninger, så lenge riktig bistand gis
(Maximova-Mentzoni, Spjelkavik, Frøyland, Schafft & Egeland, 2019). SE
innebærer jobbstøtte tilpasset personer med omfattende og sammensatte
støttebehov med det formål at de skal kunne få og beholde en jobb.
Ved å
benytte SE-metoden gir jobbspesialister individuell og jevnlig støtte til
arbeidstaker og arbeidsgiver (Gustafsson, Peralta & Danermark, 2018).
Støtten skal bidra til at arbeidstakeren får mulighet til å bli ansatt på
arbeidsplassen og samtidig oppleve sosial inkludering. I SE-metodikken
vektlegges arbeidstakers motivasjon og medvirkning i stor grad. Metoden ser
ordinært arbeid som både et mål og et middel, der den enkeltes ønsker og
preferanser danner utgangspunkt for deltakelse i arbeidslivet (EUSE, 2010). SE
har som mål å etablere en bra match mellom arbeidstaker og arbeidsplass, og
jobbspesialisten er regelmessig til stede på arbeidsplassen for å identifisere
opplærings- og støttebehov.
Etter at
arbeidsforholdet er etablert, fortsetter jobbspesialisten med å tilby videre
støtte til både arbeidstaker og arbeidsgiver, der jobbspesialisten også har
ansvar for å støtte arbeidstakers karriereutvikling. I tillegg er det et viktig
prinsipp at den enkelte så raskt som mulig utplasseres på en ordinær
arbeidsplass for å få opplæring der («place then train»), fremfor den
tradisjonelle tilnærmingen som satser på kvalifisering og trening i skjermet
bedrift før kontakt med arbeidslivet («train then place») (Maximova-Mentzoni
mfl., 2019).
Forskning
viser at SE er en effektiv metode for å hjelpe enkeltindivider med diverse
støttebehov ut i jobb. En metaanalyse utført av Modini og medarbeidere (2016)
viser blant annet at SE bidrar til økt deltakelse i arbeidslivet, kortere tid
som arbeidssøker og mer langvarige arbeidsforhold for personer med alvorlig
psykiske lidelser. Whitley, Kostick & Bush (2010) understreker betydningen
av jobbspesialistens egenskaper og kompetanse i SE overfor denne målgruppen,
der evnen til å ta initiativ, til å være utholdende, til å knytte kontakter i
nærmiljøet, til å være empatisk og lidenskapelig og til å kunne jobbe i team
ble fremhevet som særlig viktige elementer.
En
systematisk kunnskapsoversikt av Nøkleby, Blaasvær & Berg (2017) viser at
de fleste forskningsstudiene som evaluerer effekten av SE, omhandler personer
med alvorlige psykiske lidelser. For denne gruppen ser SE ut til å gi dobbelt
så stor sannsynlighet for at de klarer å komme seg ut i vanlig arbeid,
sammenlignet med andre tiltak som for eksempel «train then place». En norsk
studie av SE gjennomført på et stort utvalg (n=3737) bestående av brukere hos
NAV med nedsatt arbeidsevne og med behov for bistand (Berg, Hauge, Markussen
& Zhang, 2021) nyanserer effekten av denne typen tiltak. Resultatene viste
at SE ikke ga bedre resultater enn andre oppfølgingstiltak fra NAV.
Målgruppen
i denne studien omfattet personer som hadde behov for «oppfølgingstiltak» for å
få eller beholde ordinært lønnet arbeid, men det er usikkert om personer med
utviklingshemming utgjorde en del av dette utvalget. En kunnskapsoppsummering
av Wehman, Avellone, Taylor & Kregel (2020) av SE for personer med
utviklingshemming viser imidlertid at metoden fører til positive resultater for
denne målgruppen – som blant annet høyere lønn og bedre evne til å bli værende
i jobb. Wehman og medarbeidere (2020) fremhever spesielt jobbspesialistens evne
til å sikre implementeringskvalitet som en viktig faktor for suksess.
Selv om
SE opprinnelig ble utviklet for å fremme arbeidslivsdeltakelse for personer med
utviklingshemming, ble SE temmelig raskt i større grad brukt overfor personer
med alvorlige psykiske lidelser (Drake & Bond, 2008). Internasjonal
forskning på SE handler dermed overveiende om personer med psykiske lidelser,
heller enn om personer med utviklingshemming. Behovene til personer med
utviklingshemming kan imidlertid være nokså forskjellige fra behovene til
personer med psykiske lidelser, slik at forskningsfunn ikke automatisk kan
generaliseres til denne gruppen. Vedvarende lav arbeidslivsdeltakelse blant
personer med utviklingshemming (Wendelborg & Tøssebro, 2018; Wendelborg,
Kittelsaa & Wik, 2017; Ellenkamp mfl., 2016) viser at det er behov for mer
forskning rundt tiltak som retter seg spesifikt mot denne målgruppen.
Oppfølging av unge voksne med utviklingshemming i møte med arbeidsmarkedet
I Norge
har NAV ansvar for oppfølging av personer som har behov for arbeidsrettet
bistand for å få arbeid eller fortsette i et arbeidsforhold (NOU 2016:17). De
eksisterende støtteordningene er de samme for alle med redusert
arbeidskapasitet, uavhengig av om det skyldes nedsatt funksjonsevne eller
sykdom (Tøssebro & Olsen, 2020). For personer med utviklingshemming finnes
det ulike muligheter innenfor arbeidsmarkedet: ordinært arbeid (med eller uten
varig støtte), midlertidige arbeidsmarkedstiltak (inkludert SE), varig
tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet (VTA-S), varig tilrettelagt arbeid i
ordinær virksomhet (VTA-O) eller tilbud om dagsenter. Fylkeskommunen og den
videregående skolen har det formelle ansvaret for overgangen fra skole til
arbeid så lenge eleven er tilknyttet videregående skole.
For
elever med utviklingshemming vil skolen kunne samarbeide med flere instanser i
denne overgangsfasen, men NAV kommer ofte først inn etter at eleven har fylt 18
år og er ferdig med videregående skole (Wendelborg, Kittelsaa & Wik, 2017).
Unge voksne med utviklingshemming vil etter søknad ved fylte 18 år få innvilget
uføretrygd som en «kurantsak». Det vil si at det ikke foretas noen form for
arbeidskapasitetsavklaring, og det har blitt diskutert i hvilken grad en slik
praksis egentlig er til hinder for arbeidslivsdeltakelse (Meld. St. 8
(2022–2023); Wendelborg & Tøssebro, 2018). På den annen side vil innvilget
uførepensjon være et av flere stillingskriterier for å få jobb for personer med
utviklingshemming.
Ulike
tiltaksleverandører bistår NAV med å finne egnet arbeid til de som har behov
for arbeidsrettet bistand. Dette inkluderer ulike arbeids- og
inkluderingsbedrifter, andre tjenesteaktører som for eksempel stiftelsen HELT
MED eller etablerte kommunale bistandsaktører. I de fleste tilfeller vil tilbud
om tiltak komme i etterkant av at NAV har vurdert arbeidstakers bistandsbehov,
og etter at videregående skole er avsluttet. Unntakene gjelder i de tilfeller
tiltaksleverandørene allerede er involvert i yrkesutplassering under
videregående opplæring, for eksempel via fylkets opplæringskontor eller via
prosjekter som HELT MED UngJobb.
I Norge
gjør jobbspesialister en betydelig innsats for å få unge voksne med lett utviklingshemming
ut i arbeidslivet. Jobbspesialistenes arbeid er ofte knyttet til NAV eller
ulike tjenesteleverandører, som arbeids- og inkluderingsbedrifter, stiftelsen
HELT MED eller i tilknytning til kommunale tjenester som har arbeid som
fokusområde. På hvilken måte jobbspesialistene arbeider, varierer imidlertid
avhengig av hvor de er ansatt, og hvilket mandat som styrer deres
arbeidsoppgaver. Det er behov for mer kunnskap om jobbspesialistenes rolle,
særlig med tanke på hvordan de kan fremme arbeidslivsdeltakelse og bidra til at
unge voksne med lett utviklingshemming kan bli i jobb. Følgende to
problemstillinger har vært styrende for denne artikkelen:
Hva kjennetegner jobbspesialistens rolle overfor unge
voksne med lett utviklingshemming som er på vei inn i arbeidslivet?
Hvilke personlige egenskaper synes å være nyttige for å
utføre rollen som jobbspesialist?
Metode
Denne
studien er en del av forskningsprosjektet «Effective school–work transitions
for students with mild intellectual disability», som mottar støtte av Norges
forskningsråd (nr. 301510). I dette forskningsprosjektet undersøkes faktorer
som kjennetegner en vellykket overgang fra skole til jobb for personer med
utviklingshemming. Den kvalitative studien som denne artikkelen er basert på,
består av ti case, der hver case involverer intervju med arbeidstakere med
utviklingshemming som har lykkes med å ha fått en ordinær jobb, samt deres
foresatte, spesialpedagoger, PP-tjeneste, NAV, jobbspesialister og
arbeidsgivere. Dybdeintervjuer med jobbspesialistene danner grunnlag for denne
artikkelen.
Informantene i studien
Casene i
denne studien ble bygget opp rundt ti arbeidstakere med lett utviklingshemming
som hadde lykkes med å få ordinær jobb etter videregående skole. For å få
tilgang til casene kontaktet vi ulike nøkkelpersoner (stakeholders) i
organisasjoner (f.eks. stiftelsen HELT MED), arbeids- og utviklingsbedrifter,
opplæringskontor, samt pågående arbeidsprosjekter i Sørøst-Norge. De igjen
hentet inn samtykke fra arbeidstakere med utviklingshemming som ville delta i
denne studien. De ti arbeidstakerne med utviklingshemming hadde alle fått
innvilget uføretrygd «Ung ufør». Arbeidstakerne ga sitt frivillige og
informerte samtykke til innsamling av informasjon om deres overgang til
arbeidslivet fra alle som hadde vært involvert i denne prosessen før vi tok
kontakt med dem. Det endelige utvalget av informanter som inngår i denne delen
av studien, besto av ti jobbspesialister, to menn og åtte kvinner, som hadde
ansvar for oppfølgingen av arbeidstakere med lett utviklingshemming.
Jobbspesialistene
var ansatt innenfor forskjellige ordninger: i kommunale stillinger, i
stiftelsen HELT MED, i prosjektet HELT MED UngJobb og i arbeids- og
inkluderingsbedrifter i Sør-Øst-Norge. Enkelte av disse ordningene samarbeidet
ofte med NAV, for eksempel for jobbspesialister ansatt i kommunen, eller i
arbeids- og inkluderingsbedriftene, der tjenesten var bestilt av NAV. I praksis
hadde jobbspesialistene noe ulik tilnærming til arbeidet med å støtte unge
voksne med lett utviklingshemming i overgangen til arbeidslivet. Tabell 1 gir
bakgrunnsinformasjon om utvalget og de ulike ordningene der de var ansatt.
Datainnsamling
Vi
gjennomførte semistrukturerte dybdeintervjuer med ti jobbspesialister.
Intervjuene ble gjennomført med en eller flere jobbspesialister sammen, og i
noen intervjuer deltok også arbeidsgiver eller assistent fra arbeidstakerens
arbeidsplass. Alle intervjuer ble gjennomført med begge forskere til stede.
Temaene i intervjuguiden satte søkelys på individuelle og kontekstuelle
faktorer som definerte jobbspesialistens rolle overfor unge voksne med lett
utviklingshemming i møte med arbeidslivet. Jobbspesialistene ble bedt om å
beskrive sin rolle i overgangen fra videregående skole til arbeidslivet, og
dette involverte temaer som forankring av arbeidsforholdet, planlegging,
samarbeid med skole, foresatte, NAV og bedrifter, utvelging av potensielle
arbeidstakere, involvering og samarbeid med arbeidstakere, samt kartlegging og
støtte i bedrift.
Informantene
(jobbspesialistene) ble også spurt om å identifisere personlige egenskaper som
de selv definerte som nyttige å ha i denne typen arbeid. For å sikre best mulig
validitet av intervjuene sørget forskerne for at alle forhåndsbestemte temaer
ble utdypet i hvert enkelt intervju, med oppfølgingsspørsmål der det var
nødvendig. Samtlige intervjuer ble tatt opp på lydopptaker og transkribert kort
tid etter gjennomføring. Intervjuene varte i gjennomsnitt 50 minutter (45–75
minutter).
Etiske betraktninger
Studien
ble godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD) (nr. 380880). I forkant
av intervjuene fikk informantene et informasjonsskriv med informasjon om
prosjektet med vedlagt samtykkeerklæring, samt informasjon om hva dataene
skulle brukes til. Informasjonsskrivet understreket at deltakelsen var anonym
og frivillig, og at informantene hadde anledning til å trekke seg fra studien
når som helst uten å oppgi noen grunn.
Ved
oppstart av hvert intervju ble informasjonen om prosjektet og informantenes
rettigheter gjentatt, slik at de ti jobbspesialistene kunne trekke seg fra
prosjektet om de ønsket det. Deretter signerte de samtykkeerklæringen for
deltakelse i prosjektet. Samtlige inviterte jobbspesialister valgte å slutte
seg til prosjektet.
Dataanalyse
Dataanalysen
ble gjennomført via en induktiv datadreven prosess. Vi benyttet en tematisk,
strukturert analysemetode for å identifisere temaer i det innsamlede
datamaterialet (Brinkmann & Kvale, 2015). Etter at intervjuene var
transkribert, ble meningsfulle tekstavsnitt (intervjusekvenser) trukket ut for
videre analyse. Disse tekstavsnittene ble videre fortettet, det vil si
formulert med få ord i kondenserte meningsenheter. Meningsenhetene ble deretter
komprimert i undertemaer. Samtlige undertemaer ble til slutt kategorisert
innenfor overordnede hovedtemaer (se Tabell 2).
For å
styrke reliabiliteten av dataanalysen samarbeidet forskerne gjennom hele
forskningsprosessen; først ved å identifisere undertemaer hver for seg,
deretter ved å arbeide sammen for å oppnå en felles forståelse rundt valg av
endelige undertemaer og overordnede temaer. Ved hjelp av eksempler viser tabell
2 prosessen som utviklet seg fra utvalgte intervjusekvenser hentet fra det
transkriberte intervjumaterialet, som videre ble fortettet i kondenserte
meningsenheter, for deretter å bli komprimert i undertemaer som til slutt
inngikk i overordnede temaer.
Resultater
Uavhengig
av de ulike jobbspesialistordningene viste en analyse av jobbspesialistenes
arbeid at de innehar ulike roller og spesifikke egenskaper som kan være nyttige
i deres arbeid. Tabell 3 viser analysen med hovedtemaer og undertemaer
eksemplifisert med aktuelle sitater. Redegjørelsen nedenfor beskriver hvert av
hovedtemaene med tilhørende undertemaer som også er eksemplifisert ved hjelp av
sitater fra intervjuene.
Jobbspesialistens rolle
Følgende
fire roller ble identifisert i den kvalitative analysen: i) tolken, ii)
mekleren, iii) regissøren og iv) pedagogen.
Tolken
Tilpasset
støtte og veiledning forutsatte at jobbspesialisten brukte tilstrekkelig tid på
å forstå aktuelle utfordringer og behov hos både arbeidstaker og arbeidsgiver.
Jobbspesialisten fungerte som en tolk ved å være den som formidlet hva disse
utfordringene besto i. Rollen som tolk var i første omgang knyttet til møtet
mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, men det kunne like godt være aktuelt i
møte med skole, foresatte eller med andre eksterne samarbeidspartnere. En av
jobbspesialistene eksemplifiserte rollen som tolk i relasjonen mellom
arbeidstaker og arbeidsgiver slik: «Jeg har jo hatt dialog både med foreldrene
og lærerne på skolen. Så jeg har jo kanskje vært den som har prøvd å finne ut
av det, og kunne formidle litt hva dette handlet om.»
For å
kunne fungere i rollen som tolk var det viktig for jobbspesialisten å kjenne
arbeidstakeren godt, slik at tegn på mulig mistrivsel kunne fanges opp.
Jobbspesialisten måtte være i stand til å kunne «lese» arbeidstakeren når
vedkommende selv strevde med å sette ord på eventuelle utfordringer. En av
informantene beskrev følgende situasjon:
«Sånn som
jeg tolket det på [arbeidstaker], ble det ikke klare nok oppgaver. For
oppgavene var nok mye basert på at man skulle utøve skjønn. Og så tror jeg at
han ble litt stresset når det var pasienter inne på rommet, han visste ikke
helt hva han skulle gjøre med dem. Og så var han redd for å tråkke feil når det
gjaldt pasientkontakten og sånt. Slik tolket jeg det da vi snakket sammen, i
hvert fall, slik at jeg tenkte: «Kanskje vi kan finne andre oppgaver til ham
som er mer konkrete?»»
I denne
situasjonen kunne jobbspesialisten med andre ord bistå arbeidstakeren med å
formidle overfor arbeidsgiver når arbeidsoppgaver ble for vanskelige eller
diffuse. Det var altså jobbspesialistens evne til å «feilsøke» når arbeidstaker
selv ikke klarte å kommunisere utfordringer, som gjorde at løsninger ble
funnet.
Mekleren
Rollen
som mekler var knyttet til det overordnede målet for inkludering i arbeidslivet
– at det kunne være mulig å forene arbeidslivets krav med arbeidstakers ønsker.
For alle de involverte var SE-metodikken et relevant arbeidsverktøy, og
arbeidstakers ønsker dannet utgangspunkt for å finne en egnet arbeidsplass og
aktuelle arbeidsoppgaver. Å tilpasse arbeidslivets krav til arbeidstakers
ønsker kunne kreve tilrettelegging og støtte av jobbspesialisten, noe som i
enkelte tilfeller forutsatte en form for mekling mellom de ulike partene. Det
kunne dreie seg om å finne riktig person til riktig jobb, slik at arbeidstaker
ved hjelp av nødvendig støtte kunne utføre de arbeidsoppgavene arbeidsplassen
hadde behov for. En informant sa: «Når det fungerer spesielt godt, det er når
det er en god jobbmatch mellom arbeidstaker og arbeidssted. At gapet er veldig
lite, og at det rett og slett er en god match.»
Å lykkes
med å tilpasse bedriftens krav til arbeidstakers ønsker krevde imidlertid et
nært samarbeid med alle involverte. Jobbspesialisten påtok seg her ansvaret for
å skape relasjoner mellom arbeidstaker, arbeidsgiver og skole, og meklerrollen
ble spesielt tydelig når det oppsto utfordringer på arbeidsplassen. En av
informantene beskrev betydningen av et tett samarbeid for å finne gode
løsninger når utfordringer oppstår: «Samarbeidet mellom fadderen og meg, det er
sånn at når de kommer i sånne situasjoner, så kan de henvende seg til meg slik
at vi kan komme til en løsning sammen. Da kan jeg bistå i prosessen.»
For å
fungere optimalt i rollen som mekler var det også viktig for jobbspesialisten å
være tydelig til stede på arbeidsplassen, slik at det var mulig å knytte
relasjoner.
«Vi
kommer innom, en gang i uka, eller annenhver uke, sånn at vi hele tiden tilbyr
oss, slik at vi er tilgjengelige. […] Grunnen til at vi går inn sånn i starten
i bedriften, er jo for å skape den relasjonen til bedriften, slik at de er
trygge på oss. For vi er veldig opptatt av at hvis det skjer noe, så vil vi at
de skal ta kontakt med en gang, slik at vi kan prøve å rydde opp i ting fortest
mulig, at de har kort vei til oss.»
Tilstedeværelse
og tilgjengelighet virker dermed som viktige faktorer for at jobbspesialisten
skal lykkes med rollen. Sitatet over viser at jobbspesialisten vektlegger det å
ha en lav terskel for kontakt, spesielt overfor arbeidsplassen som satser på å
ansette en arbeidstaker med utviklingshemming.
Regissøren
For at
arbeidsforholdet til arbeidstaker skal kunne fungere på best mulig måte, fikk
jobbspesialisten også en regissørrolle, dvs. en som dirigerte i bakgrunnen.
Jobbspesialisten var forventet å ha oversikt over de muligheter som fantes i
arbeidslivet, og samtidig være i stand til å benytte disse: det være seg å
kontakte aktuelle arbeidsplasser, «lande» kontrakter, ordne den administrative
oppfølgingen og ikke minst ta tak i utfordringene som kunne oppstå underveis. I
et tidvis uoversiktlig system av ytelser og regler spilte jobbspesialisten ofte
en nøkkelrolle i å holde i trådene, slik at veien inn i arbeidslivet ble noe
enklere for personen med utviklingshemming. Dette kunne for eksempel handle om
å bistå foreldre, slik at formalitetene kom på plass til riktig tid når det
gjaldt søknad av uføretrygd. En informant fortalte: «Litt ute på våren der
skjønte jeg at det ikke var søkt om det [uføretrygd], da var det jeg som
anbefalte [foreldrene] at det var lurt å søke.»
En
viktig del av regissørrollen handlet også om å sikre tilstrekkelig med
informasjon på arbeidsplasser som skulle ta imot en arbeidstaker med
utviklingshemming. En informant fortalte om behovet for å holde
informasjonsmøter på nye arbeidsplasser for å skape forståelse for
utfordringene som kan følge med en utviklingshemmingsdiagnose: «Vi forteller
litt generelt om det å få en kollega med utviklingshemming […]. Hvordan tar du
imot en kollega med utviklingshemming, og hva er det som kan være vanskelig?» På
denne måten sørget jobbspesialisten for gode rammebetingelser på
arbeidsplassen.
Pedagogen
Til sist
var rollen som pedagog sentral for arbeidet som jobbspesialist. Pedagogiske
ferdigheter viste seg å være nødvendige for flere av jobbspesialistens
oppgaver, blant annet for å kartlegge arbeidstakerens interesser og
arbeidsevne, for å sikre arbeidstakerens medvirkning i prosessen med å finne en
egnet arbeidsplass og for å gi nødvendig opplæring. En informant fortalte
hvordan han som jobbspesialist av og til måtte forklare grunnleggende
arbeidslivsferdigheter til arbeidstakere med utviklingshemming, som for
eksempel: «Hva betyr det egentlig å ta pause? Hvem er dine kollegaer? Hva betyr
det å ha en arbeidskollega?»
Etter at
ansettelsen var i orden, handlet pedagogrollen først og fremst om å gi
behovsbasert og dynamisk veiledning og oppfølging på arbeidsplassen.
Jobbspesialisten var ofte «tett på» arbeidstaker i arbeidet fra oppstart, så an
behovene, fulgte opp der det var nødvendig, for så å trekke seg mer tilbake. En
informant fortalte: «Han hadde én dag han prøvde først, og da var jeg med hele
dagen. Men det gikk greit. Så jeg var mye med i starten, jeg jobbet ved siden
av ham sammen, og så ‘fadet’ jeg mer og mer ut.»
På
bakgrunn av utfordringene som kan følge med utviklingshemmingsdiagnosen, tok
flere av jobbspesialistene også et ansvar for å betrygge foreldre når
arbeidsforholdet var etablert – ikke ulik kontaktlærerrollen. En informant sa:
«I oppstarten tok jeg kontakt med alle foreldrene, presenterte meg per telefon,
sa hvem jeg var, og de fikk telefonnummeret mitt og e-posten sånn at hvis det
var noe, så kunne de ringe meg og heller ta kontakt.»
Jobbspesialistene
ga uttrykk for at de verdsatte foreldre som en nyttig kilde til informasjon om
arbeidstakers opplevelse av sin arbeidssituasjon. En av dem sa: «Hvis
foreldrene merker at her er det noe som ikke funker, så kan vi diskutere det …
Skal en legge inn noen pauser? Skal jeg finne andre oppgaver? Sånne ting.»
Personlige egenskaper
I
tillegg til at en jobbspesialist kan måtte innta forskjellige roller, er det
også forskjellige personlige egenskaper som virker å bidra til en god
yrkesutøvelse. Fire personlige egenskaper viste seg særlig nyttige i arbeidet
som jobbspesialist: i) kreativitet, ii) pågangsmot, iii) evne til å være
systematisk og iv) vilje til å yte «det lille ekstra».
Kreativitet
Kreativitet
så ut til å være en viktig egenskap for jobbspesialister. For mange av
informantene var arbeidet som jobbspesialist «en relativt upløyd mark». For
målgruppen av unge voksne med lett utviklingshemming fantes det få stillinger i
det ordinære arbeidsliv, og stillingen som jobbspesialist var i mange tilfeller
nyetablert og uprøvd. Evnen til å være åpen og tenke nytt var derfor vesentlig.
Dette var spesielt viktig for å finne egnede arbeidsoppgaver som matchet
arbeidstakerens interesser. En informant fortalte:
Hvis en
potensiell arbeidstaker starter med å si at han ønsker å bli pilot, så må vi
bruke kartleggingen litt sånn, ja, du har lyst til å bli pilot, du har ikke
fullført videregående, du bruker briller … Kanskje det ikke handler om å jobbe
som pilot, kanskje det handler om å jobbe på en flyplass, ikke sant?
Jobbspesialisten
måtte på den måten være kreativ og ha evne til å tenke alternativt på vegne av
arbeidstaker.
Pågangsmot
Jobbspesialistens
rolle krevde også pågangsmot. Informantene i denne studien understreket
betydningen av å være positiv, tørre å «hoppe» ut i det og samtidig ha «is i
magen» inntil man lykkes. Noen beskrev hvordan veien ofte ble til underveis, og
at arbeidet krevde en pragmatisk og optimistisk tilnærming.
«Vi har
en holdning at vi prøver, og så ser vi. Vi bruker ikke mange uker og måneder på
å planlegge alt i det minste detalj, for det som skjer, er at man må hoppe litt
ut i ting og tørre å stå i at ikke alt går helt som det skal – men da justerer
man bare underveis.»
Ved
oppstart av et nytt ansettelsesforhold ble behovet for å være utholdende
understreket, både i relasjon til arbeidstaker og arbeidsgiver: «Det er noe som
heter voksesmerter, og det koster litt. Det å stå i det sammen med dem.»
Evne til
å være systematisk
Jobbspesialistens
suksess var avhengig av systematisk arbeid. I samarbeid med andre var det
viktig å bli enige om tydelige ansvarsområder og utvikle en form for
«spilleregler» for samarbeid: «Hvem skal ta ansvar for hva, og hvordan skal
kommunikasjonslinjene gå? Siden det var arbeidsgiver, foreldre, skolen og jeg,
kunne det være litt uoversiktlig. Men vi lagde noen ulike regler og mønstre for
det.»
Rollen
som jobbspesialist krevde dessuten god observasjonsevne. En av informantene
beskrev det som nødvendig å være særlig observant i tilfelle oppsatt plan ikke
kunne la seg fullføre, og man måtte justere seg ut fra oppståtte behov:
«Når du
jobber lenge nok i «gamet», så får du kanskje en sjette sans for når det holder
på å skjære seg. Her er det noe vi må finne ut av og gripe litt fatt i og prøve
å få på skinnene igjen. Da gjelder det å prøve å fange opp det så tidlig som
mulig, sånn at du kan justere ting underveis.»
I
tillegg krevde arbeidet systematikk når det gjaldt kvalitetssikring, slik at
man ved hjelp av god dokumentasjon kunne ha mulighet til å følge opp gode
rutiner. En av informantene sa:
«Det er
kjempeviktig at man har fått tid til å opparbeide seg et godt og solid
dokumentasjonssystem; alt ifra kartleggingssystem, arbeidsoppfølgingssamtaler,
veiledningssamtaler, rapporter, maler på alt vi gjør, at vi gjør det likt, at
vi kvalitetssikrer det vi gjør hver eneste dag.»
Vilje
til å yte «det lille ekstra»
For
mange jobbspesialister var virkeligheten ofte slik at de var ansatt i en
relativt nyetablert stilling uten detaljert stillingsbeskrivelse. Det var
imidlertid påfallende at de fleste informantene virket villige til å strekke
seg langt for å lykkes med å hjelpe arbeidstakeren ut i jobb. En jobbspesialist
beskrev følgende episode:
«En
arbeidstaker skulle ta bussen til jobb første dag, og så skulle jeg møte ham
utenfor busstoppet, og så kom han ikke ut av bussen. Jeg tenkte: ‘Hvor har han
blitt av?’ Så måtte jeg ringe til mor, og hun fikk jo helt hjertestans. Han
hadde jo byttet buss i byen, og dette var en litt ukjent rute for ham og sånne
ting. Men så viste det seg at han hadde bare sovnet på bussen. Så jeg kjørte
etter bussen og gikk inn, så da ble han med meg i bilen. Så du må jo være litt
på alerten. Men det gikk heldigvis bra. Men mor var ganske lettet da jeg ringte
og sa at han var på plass. Det var han selv òg.»
En annen
beskrev hvordan han hjalp både arbeidstaker og arbeidsgiver med å løse et
problem rundt avvikling av lunsjpauser: «Jeg fikset ham en smartklokke, det
tror jeg hjalp, og det ble lettere å følge med på tiden.» Jobbspesialistens
vilje til å yte «det lille ekstra» kunne slik sett synes å være en viktig
faktor for suksess.
Diskusjon
Overgangen
fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med
utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Forskning viser
at skolen synes det er vanskelig å forberede elever med utviklingshemming på et
usikkert arbeidsmarked, og arbeidsgivere kan være motvillige til å ansette dem
(Garrels & Sigstad, 2021; Kocman, Fischer, & Weber, 2018; Wendelborg
& Tøssebro, 2018). Overgangen mellom skole og arbeidsliv involverer mange
aktører, blant annet eleven, lærere, PPT, foresatte, NAV og arbeidsgiver,
hvilket kan bidra til en uoversiktlig prosess.
Funn fra
denne studien viser at jobbspesialister har en særegen posisjon i denne
overgangen, og deres rolle kan sies å være utvidet på grunn av de typiske
utfordringene som kjennetegner unge voksne med utviklingshemming. Rollen som
mekler og regissør kan tenkes å være en inherent del av jobbspesialistens
arbeid, relativt uavhengig av målgruppen for SE. For eksempel vil
jobbspesialister alltid ha som oppgave å holde i de administrative trådene
(regissørrollen), og det vil alltid være del av jobbeskrivelsen å finne en god
match mellom arbeidstakers interesser og arbeidsplassens behov (meklerrollen),
uavhengig av personlige forutsetninger og utfordringer (EUSE, 2010). I noen
tilfeller kan det eksistere glidende og til dels overlappende overganger mellom
jobbspesialistenes roller. For eksempel når jobbspesialisten tar tak i aktuelle
utfordringer som måtte oppstå i arbeidsforholdet, kan dette knyttes til
jobbspesialistens regissørrolle, mens dette ansvaret like fullt kan berøre
rollen som mekler.
Rollen som tolk kan imidlertid tenkes
å oppstå spesielt i møte med arbeidstakere med utviklingshemming. På grunn av
svikt i adaptive ferdigheter vil personer med utviklingshemming ofte oppleve
vansker med å gi uttrykk for egne ønsker og behov (Patel, Apple, Kanungo &
Akkal, 2018). I en arbeidskontekst ligger det dermed et større ansvar på
jobbspesialisten for å kunne fange opp og tolke atypiske kommunikasjonsuttrykk
og oversette disse slik at de blir forståelig for arbeidsgiveren. Også rollen
som pedagog kan ligge noe utenfor jobbspesialistens vanlige oppgaver. Både det
å etablere kontakt med foresatte og det å lære bort elementære
arbeidslivsferdigheter er aspekter som i mindre grad vil være til stede for
andre målgrupper enn arbeidstakere med utviklingshemming.
I
arbeidet med personer med utviklingshemming
kan rollene som tolk og pedagog altså sies å utgjøre tilleggsdimensjoner som
sannsynligvis er mindre nødvendig i møte med arbeidstakere med andre
utfordringer, for eksempel psykiske lidelser. Jobbspesialistens utvidede rolle
krever derfor ikke bare kompetanse på SE, men også spesifikk kunnskap om
diagnosen utviklingshemming og de utfordringene som er typiske for denne
målgruppen. Som denne studien viser, er det flere personlige egenskaper som
bidrar til at jobbspesialisten ivaretar de forskjellige rollene på en adekvat
måte. Evnen til å være kreativ og viljen til å yte litt ekstra bistand kan
fremheves som spesielt viktig i denne konteksten. Dette var egenskaper som også
ble vektlagt i studien til Whitley og medarbeidere (2010). Jobbspesialistens
evne til å ta initiativ, til å være utholdende og til å være empatisk og
lidenskapelig ble trukket frem som vesentlige egenskaper i møte med
arbeidstakere med psykiske lidelser.
Forskning
viser at en smidig overgang fra skole til arbeidsliv er avgjørende for å unngå
at personer med utviklingshemming havner utenfor arbeidsmarkedet (Shogren,
Wehmeyer, Palmer, Rifenbark & Little, 2015; Tholén, Hultkrantz &
Persson, 2017). Jobbspesialistenes rolle blir her vesentlig, særlig med tanke
på hvordan de kan fremme arbeidslivsdeltakelse og bidra til at unge voksne med
lett utviklingshemming kan bli i jobb. Vi vet at hvordan jobbspesialistene
utfører sin jobb, varierer avhengig av hvor de er ansatt, og hvilket mandat som
styrer deres arbeidsoppgaver. I enkelte tilfeller kan det synes som om
tidsaspektet innebærer en barriere med hensyn til å lykkes med at elever med
lett utviklingshemming får arbeid etter avsluttet skolegang (Garrels & Sigstad,
2023).
Utvalget
i vår studie indikerer at jobbspesialistordningen kan organiseres på mange
forskjellige måter, og flere ganger kom jobbspesialistene først i kontakt med
arbeidssøkerne med utviklingshemming etter at de allerede hadde avsluttet
videregående skole. I slike tilfeller kommer jobbspesialisten i en dårligere
posisjon for å kunne bidra til en vellykket start på arbeidslivet for unge
voksne med utviklingshemming. Mange med utviklingshemming opplever en lang
ventetid fra de avslutter videregående, til de begynner i jobb.
Jobbspesialistene
innenfor HELT MED UngJobb-ordningen ser her ut til å ha et fortrinn, i og med
at de følger opp elever mens de er i jobbutplassering i løpet av skoletiden,
for deretter å hjelpe dem videre til fast jobb. På denne måten bidrar
jobbspesialistene med å etablere en smidig overgang fra skole til arbeidsliv
for personer med utviklingshemming, slik forskning også anbefaler (Shogren
mfl., 2015). For at samarbeidet rundt overgangen fra skole til arbeidsliv skal
bli mest mulig strømlinjeformet, kan behovet for en såkalt
«overgangskoordinator» bli fremtredende, og jobbspesialister kan nettopp være
godt egnet til å ikle en slik funksjon. Denne funksjonen er allerede godt
utprøvd i enkelte andre land, som for eksempel i USA (Poirier, St-Pierre,
Julien-Gauthier, Flamand, Martin-Roy & Desmarais, 2022), og det kan tenkes
at den også i Norge kan bidra til at flere med utviklingshemming kan delta i
arbeidsmarkedet etter endt videregående opplæring.
Vår
studie har tatt utgangspunkt i kvalitative dybdeintervjuer med ti
jobbspesialister innenfor ulike jobbspesialistordninger, der samtlige hadde
ansvar for å veilede unge voksne med lett utviklingshemming ut i jobb. Utvalget
var knyttet til en kvalitativ case-studie med ti arbeidstakere med
utviklingshemming som hadde lykkes med overgangen fra skole til arbeidsliv, og
som ble rekruttert til vårt forskningsprosjekt «Effective school-work
transitions for students with mild intellectual disability». På grunn av at
arbeidstakerne heller enn jobbspesialistene dannet rekrutteringsgrunnlaget for
vår studie, har vårt utvalg til denne artikkelen noen begrensninger. Utvalget
inkluderer blant annet ikke jobbspesialister som er ansatt direkte i NAV, og
studien har få informanter innenfor hver ordning. Dermed må resultatene tolkes
med forsiktighet, og det må tas høyde for at noen aspekter muligens ikke har
blitt belyst innen vår studie.
Dataanalysen
vår viser imidlertid at jobbspesialistenes arbeid overfor arbeidstakere med
utviklingshemming har noen overordnede fellestrekk, uavhengig av organisatorisk
tilknytning. En annen begrensning i vår studie gjelder gjennomføring av
intervjuene, der vi i noen tilfeller intervjuet jobbspesialistene alene, og i
andre tilfeller sammen med andre, som arbeidsgiver eller assistent/fadder til
arbeidstakeren. Ulik intervjusammensetning kan ha innvirket på resultatene, men
bruk av en felles semistrukturert intervjuguide har likevel sikret at de samme
temaene ble belyst i hvert intervju.
Konklusjon
Denne
studien har vist at jobbspesialister inntar ulike roller som hver for seg er
viktige for å kunne støtte unge voksne med utviklingshemming i overgangen til
arbeidslivet. I tillegg viser våre funn at noen særegne personlige egenskaper
kan bidra til å gjøre jobbspesialistene bedre rustet til oppgavene de står
overfor, i møte med arbeidstakere med utviklingshemming. I vår studie hadde
informantene ulik organisatorisk tilknytning. Likevel indikerer våre funn at
deres roller og personlige egenskaper ser ut til å være gyldige på tvers av
tjenestekontekst, og funnene kan dermed også ha en overføringsverdi til andre
jobbspesialistordninger.
Innenfor
SE og en relasjonell forståelse av utviklingshemming handler jobbspesialistens
oppgave om å redusere gapet, «bridging the gap», mellom arbeidstakers
individuelle begrensninger og arbeidslivets krav. I arbeidet med arbeidstakere
med utviklingshemming krever dette særlig kunnskap om funksjonsvanskene som er
vanlige innenfor utviklingshemming, som blant annet dreier seg om vansker med
sosial fungering og kommunikasjon, og i tillegg kompetanse på hvordan
arbeidsplassen kan imøtekomme disse utfordringene. På denne måten får
jobbspesialistens arbeid noen tilleggsdimensjoner, sammenlignet med den rollen
en jobbspesialist kan ha overfor arbeidstakere med andre utfordringer.
Stadig
lav arbeidslivsdeltakelse blant personer med utviklingshemming indikerer et
behov for mer forskning rundt tiltak som retter seg spesifikt mot denne
målgruppen. Resultater av studien viser hvordan jobbspesialistens ulike roller
og egenskaper er vesentlige for å støtte arbeidstakere med lett
utviklingshemming. Behovet for å styrke jobbspesialisters kompetanse i møte med
arbeidstakere med utviklingshemming kan være særlig relevant, nettopp fordi
behovene hos målgruppen skiller seg spesifikt fra andre grupper av
arbeidstakere. En styrking av jobbspesialistens kompetanse i møte med
arbeidstakere med utviklingshemming, kan derfor være et aktuelt
utviklingsområde.
Note
*Stiftelsen
HELT MED er en ideell, selvstendig og avhengig organisasjon (HELT MED, 2023).
HELT MED bidrar til at det opprettes arbeidsplasser for mennesker med
utviklingshemming, og at målgruppen får bistand til å bli rekruttert inn i
disse jobbene og mottar tilstrekkelig oppfølging og opplæring, blant annet ved
hjelp av jobbspesialister. HELT MED er ikke et arbeidsmarkedstiltak organisert
via NAV eller en tiltaksarrangør. HELT MED kan imidlertid benytte seg av
jobbspesialister ansatt i andre sammenhenger, for eksempel i
arbeidsinkluderingsbedrifter ved ansettelse og oppfølging av HELT
MED-arbeidstakere.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og
e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 4, 2023. Hvis du
vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.
Referanser
Berg,
H., Hauge, K.E., Markussen, S. & Zhang, T. (2021). Supported Employment
eller «vanlig» oppfølging? Resultater fra et stort randomisert forsøk i NAV.
Rapport 2/2021. Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning.
Brinkmann, S. & Kvale, S. (2015). Interviews:
Learning the Craft of Qualitative Research Interview. Thousand Oaks: Sage.
Drake, R.E. & Bond, G.R. (2008). Supported
employment: 1998 to 2008. Psychiatric Rehabilitation Journal, 31(4),
s. 274–276. https://doi.org/10.2975/31.4.2008.274.276
Ellenkamp, J.J., Brouwers, E.P., Embregts, P.J.,
Joosen, M.C. & van Weeghel, J. (2016). Work Environment-Related Factors in
Obtaining and Maintaining Work in a Competitive Employment Setting for
Employees with Intellectual Disabilities: A Systematic Review. Journal of
Occupational Rehabilitation, 26(1), s. 56–69. https://doi.org/10.1007/s10926-015-9586-1
EUSE (European Union of Supported Employment) (2010). Verktøykasse.
EUSE/Leonardo Partnership (norskoversettelse). https://www.arbeidoginkludering.no/contentassets/a505ad5e5b8b4173a759e8e2f9ed9f43/eusetoolkit_korrektur3.pdf
Garrels,
V. & Sigstad, H.M.H. (2023). Caregivers’
Experiences with School-Work Transitions for Their Children with Disorders of
Intellectual Development. International Journal of Environmental Research and
Public Health, 20, 1892. https://doi.org/10.3390/ijerph20031892
Garrels,
V. & Sigstad, H.M.H. (2021). Employment
for persons with intellectual disability in the Nordic countries: A scoping
review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(4), s.
993–1007. DOI: 10.1111/jar.12880
Gjertsen,
H. (2021). Arbeidsrettede tiltak for personer med utviklingshemming. I: H.
Gjertsen, L. Melbøe & H.A. Hauge (Red.), Arbeidsinkludering for personer
med utviklingshemming. Oslo: Universitetsforlaget.
Gustafsson, J., Peralta, J. & Danermark, B.
(2018). Supported Employment and Social Inclusion – Experiences of Workers with
Disabilities in Wage Subsidized Employment in Sweden. Scandinavian Journal of
Disability Research, 20(1), s. 26–36. https://doi.org/10.16993/sjdr.36
HELT MED
(2023). Stiftelsen HELT MED. Lastet opp fra:
https://heltmed.no/om-helt-med/stiftelsen-helt-med 24. januar 2023.
Kocman, A., Fischer, L. & Weber, G. (2018). The
Employers’ perspective on barriers and facilitators to employment of people
with intellectual disability: A differential mixed-method approach. Journal of
Applied Research in Intellectual Disabilities, 31, s. 120–131. DOI:
https://doi.org/10.1111/jar.12375
Lie, I.
(1989). Rehabilitering: prinsipper og praktisk organisering. Oslo: Gyldendal.
Maximova-Mentzoni,
T., Spjelkavik, Ø., Frøyland, K., Schafft, A. & Egeland, C. (2019).
Supported Employment i kvalifiseringstiltak for innvandrere: To år med
metodeutprøving og metodeutvikling i åtte forsøksprosjekter.
Arbeidsforskningsinstituttet AFI Rapport 02:2019.
Meld.
St. 8 (2022–2023). Menneskerettar for personar med utviklingshemming. Det
handlar om å bli høyrt og sett. Kultur- og likestillingsdepartementet.
Modini, M., Tan, L., Brinchmann, B., Wang, M.,
Killackey, E., Glozier, N., Mykletun, A. & Harvey, S. (2016). Supported
employment for people with severe mental illness: Systematic review and
meta-analysis of the international evidence. British Journal of Psychiatry,
209(1), s. 14–22. DOI: 10.1192/bjp.bp.115.165092
NOU,
Norges offentlige utredninger (2016:17). På lik linje – Åtte løft for å
realisere grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming. Oslo:
Barne- og likestillingsdepartementet.
Nøkleby,
H., Blaasvær, N. & Berg, R.C. (2017). Supported Employment for
arbeidssøkere med bistandsbehov: En systematisk oversikt. Rapport.
Folkehelseinstituttet, Avdeling for kunnskapsoppsummering.
Patel, D.R., Apple, R., Kanungo, S. & Akkal, A.
(2018). Intellectual disability:
definitions, evaluation and principles of treatment. Pediatric Medicine, 1(11).
http://dx.doi.org/10.21037/pm.2018.12.02
Poirier, S.-E., St.-Pierre, M.-C., Julien-Gauthier,
F., Flamand, V., Martin-Roy, S. & Desmarais, C. (2022). Inter-Agency
Collaboration in the Transition from School to Adulthood of Students with
Disabilities: A Narrative Review of the Literature. International Journal of
Disability, Development and Education, 69(4), s. 1249–1256.
https://doi.org/10.1080/1034912X.2020.1779915
Robertson, J., Beyer, S., Emerson, E., Baines, S.
& Hatton, C. (2019). The association between employment and the health
of people with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of
Applied Research in Intellectual Disabilities, 32(6), s. 1335–1348.
https://doi.org/10.1111/jar.12632
Shogren, K.A., Wehmeyer, M.L., Palmer, S.B.,
Rifenbark, G.G. & Little, T.D. (2015). Relationships Between
Self-Determination and Postschool Outcomes for Youth With Disabilities, The
Journal of Special Education, 48(4), s. 256–267. https://doi.org/10.1177/0022466913489733
Tholén, S.L., Hultkrantz, L. & Persson, M. (2017).
Economic evaluation of supported-employment inspired program for pupils with
intellectual disabilities. Nordic Journal of Working Life Studies, 7(1), s.
69–86. https://doi.org/10.18291/njwls.v7i1.81401
Tøssebro, J. & Olsen, T. (2020). Employment
opportunities for people with intellectual disabilities. I: R.J.W. Stancliffe,
L. Michael, K.A. Shogren & B.H. Abery (Red.), Choice, preference, and
disability promoting self-determination across the Lifespan (s. 225–246). Cham:
Springer.
Tøssebro, J. (2004). Introduction to the special
issue: Understanding dis-ability. Scandinavian Journal of Disability Research,
6(1), s. 3–7. https://doi.org/10.1080/15017 41040 9512635
Wehman, P., Avellone, L., Taylor, J. & Kregel, J.
(2020). Supported Employment: Evidence of success for adults with intellectual
disabilities. Rehabilitation Research and Training Center at Virginia
Commonwealth University in Richmond, Virginia.
Wendelborg,
C., Kittelsaa, A.M. & Wik, S.E. (2017). Overgang skole arbeidsliv for
elever med utviklingshemming. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning.
Wendelborg,
C. & Tøssebro, J. (2018). Personer med utviklingshemming og arbeid –
arbeidslinje eller fasttrack til kommunal omsorg? Fontene Forskning, 11(2), s.
58–71.
https://fontene.no/forskning/personer-med-utviklingshemming-og-arbeid--arbeidslinje-eller-fasttrack-til-kommunal-omsorg-6.584.865611.7307964e08
Whitley, R., Kostick, K.M. & Bush, P.W. (2010).
Desirable characteristics and competencies of supported employment specialists:
an empirically-grounded framework. Administration and Policy in Mental Health,
37(6), s. 509–519. https://doi.org/10.1007/s10488-010-0297-9
World Health Organization (WHO).
(2022). International Classification of Diseases, 11th edition. Geneva.
Hentet 3. juni 2022 fra ICD-11 (who.int)