Norsk og engelsk sammendrag
Sammendrag
Formålet med denne studien var å få innsikt i hvordan retten til spesialundervisning ivaretas for elever i opplæring innenfor kriminalomsorgen.
Fem avdelingsledere ved skoleavdelingene i noen av landets største fengsel har deltatt i intervju.
Studiens funn indikerer at spesialundervisning foregår i liten grad i opplæring innenfor kriminalomsorgen. Informantene forklarer blant annet fraværet av spesialundervisning med at opplæringen foregår innenfor rammer som gjør individuell tilrettelegging lettere gjennomførbart enn i opplæring i ordinær skole.
Studien drøfter hvorvidt gode rammer for individuell tilpasning er nok til å avskrive behovet for spesialundervisning, og hvorvidt elevenes rett til spesialundervisning ivaretas i opplæring innenfor kriminalomsorgen.
Summary
Special Education in Norwegian Prisons
The aim of this study has been to gain insight as to how the right to special education is preserved within the education offered to inmates in Norwegian prisons. By interviewing five heads of school departments in some of Norway’s biggest prisons, the current study found that special education is offered to a small degree. The absence of special education is explained with the fact that education within prisons is organized in a completely different manner than the education offered outside prison. This enables a possibility to adapt teaching to each individual student within the context of ordinary education. The current study discusses whether good possibilities to adapt the education to each individual is enough to depreciate the need of special education. Furthermore, it examines whether students’ rights are indeed fulfilled when there are so few examples of special education within prison education.
Hver dag starter et titalls
mennesker et soningsforløp i et av Norges fengsel. For de aller fleste blir
oppholdet nokså kort, mens andre står i fare for aldri å slippe ut. Innsatte
som soner i norske fengsel, er en utsatt gruppe på mange måter og er
overrepresenterte med hensyn til levekårsproblemer som blant annet
arbeidsledighet, økonomiske vanskeligheter og sosiale utfordringer (Revold,
2016). Når det gjelder utdanning, skårer innsatte også lavt (Revold, 2016).
Flere rapporter viser at innsatte i gjennomsnitt har lavere utdanningsnivå enn
befolkningen ellers (Eikeland mfl., 2013; Eikeland mfl., 2016). Videre er
lærevansker mer utbredt blant innsatte enn i befolkningen ellers (Asbjørnsen
mfl., 2014, 2017; Morken mfl., 2021; Winstanley mfl., 2021).
Tap av frihet betyr
imidlertid ikke tap av rettigheter. Sett bort fra frihetsberøvelsen har
innsatte i Norge de samme rettigheter og plikter som andre borgere (Meld. St.
14 (2019–2020); Meld. St. 37 (2008–2009)). Dette gjelder også i skolesammenheng, og ifølge norsk lov og internasjonale
konvensjoner skal innsatte ikke nektes muligheter til utdanning mens de sitter
i fengsel (McCall-Smith, 2016; Opplæringslova, 1998). Derfor tilbys
innsatte i norske fengsel opplæring både på grunnskole- og videregående
skole-nivå (Utdanningsdirektoratet, 2016). Opplæringen innenfor
kriminalomsorgen er regulert av opplæringsloven (1998).
Et sentralt prinsipp i
opplæringsloven er at alle elever skal tilbys en likeverdig opplæring.
Opplæringen skal derfor tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger
(Opplæringslova, 1998, § 1–3). Elever som ikke får et tilfredsstillende
utbytte av ordinær opplæring, har rett til spesialundervisning (Opplæringslova,
1998, § 5-1). Denne
artikkelen omhandler retten til spesialundervisning og hvordan denne
retten ivaretas for elever som mottar opplæring når de soner i fengsel.
Voksnes rett til spesialundervisning
Retten til spesialundervisning
reguleres av § 5-1 i opplæringsloven, og spesialundervisning skal tilbys i de
tilfeller hvor eleven ikke får eller ikke kan få et tilfredsstillende utbytte
av ordinær opplæring (Opplæringslova, 1998). Det innebærer altså elever som i
kortere eller lengre perioder – og av ulike grunner – ikke får tilstrekkelig
utbytte av det ordinære undervisningstilbudet. Ivaretagelse av retten til
spesialundervisning omfatter dermed to steg: først en vurdering av hvorvidt
eleven får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, og deretter en
vurdering av hvilken opplæring eleven bør gis, dersom konklusjonen i første
steg er at eleven ikke har et tilfredsstillende utbytte av den ordinære
opplæringen (Utdanningsdirektoratet, 2014).
Voksne med rett til
spesialundervisning kan deles inn i to hovedgrupper: de med ungdomsrett til
utdanning og de med voksenrett til utdanning. Ungdomsretten gjelder til og med
det året man fyller 24 år, og er regulert i § 3-1 i opplæringsloven (1998).
Elever som tar utdanning med ungdomsrett, har rett til spesialundervisning både
på grunnskole- og videregående skole-nivå (Opplæringslova, 1998). Fra og med
året man fyller 25 år, opphører ungdomsretten, og rett til opplæring er
heretter regulert i opplæringslovens kapittel 4A, som omhandler opplæring for
voksne. For denne elevgruppen oppstår retten til spesialundervisning i to
mulige tilfeller (Opplæringslova, 1998):
- dersom
eleven har behov for spesialundervisning på grunnskolenivå
- dersom eleven har særlig behov for opplæring som utvikler eller vedlikeholder grunnleggende ferdigheter
I tilfeller hvor det er mistanke
om at en elev har behov for spesialundervisning, skal eleven få utbyttet av det
ordinære opplæringstilbudet vurdert, og PPT er sakkyndig instans i denne vurderingen.
Basert på sakkyndig vurdering fra PPT skal skoleeier i neste rekke fatte
enkeltvedtak om spesialundervisning og legge til rette for gjennomføring av
spesialundervisning (Utdanningsdirektoratet, 2014). Spesialundervisning er
skreddersøm, og denne skreddersømmen baseres på grundig kartlegging av elevene
– så vel elevenes individuelle forutsetninger for læring og utvikling som
opplæringens kontekst (Barneombudet, 2017; Haug, 2015; Nordahl mfl., 2018;
Thygesen mfl., 2011). Når vi videre i denne artikkelen bruker begrepet spesialundervisning,
betegner det den undervisning som gis på bakgrunn av sakkyndig vurdering av PPT
og vedtak om spesialundervisning.
Hvem og hvor mange mottar
spesialundervisning?
I
skoleåret 2020–2021 mottok i underkant av 8 % av elevene i grunnskolen
spesialundervisning (Utdanningsdirektoratet, 2021b). I videregående skole går
prosentandelen drastisk ned, og i skoleåret 2020–2021 mottok cirka 2,5 % av
elever i videregående skole spesialundervisning (Utdanningsdirektoratet, 2021b).
Andre undersøkelser har vist at andelen som mottar spesialundervisning i
videregående skole, muligens er noe høyere, opp mot 4 % (Markussen
mfl., 2019). Forskjellene mellom undersøkelsene kan trolig forklares med ulikt
telletidspunkt (Utdanningsdirektoratet, 2021b).
Blant voksne i opplæring
er andelen som mottar spesialundervisning, høyere enn blant barn. Av 11 800
voksne elever som tok grunnskoleutdanning spesielt tilrettelagt for voksne i
skoleåret 2021–2022, mottok rundt 3000 spesialundervisning (Utdanningsdirektoratet,
2021a). Flesteparten av disse mottok all undervisning som spesialundervisning
(Utdanningsdirektoratet, 2021a).
Når det gjelder den totale andelen elever som
mottar spesialundervisning, vet vi mer om omfang og organisering (jf. Utdanningsdirektoratet,
2021b) enn for eksempel om hvilke læringsbarrierer som medfører manglende
utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Noe er likevel dokumentert. Blant
annet er det dobbelt så mange gutter som jenter som har vedtak om
spesialundervisning (Haug, 2015, 2017b). I tillegg er det nær sammenheng mellom
lærevansker og spesialundervisning, og elever som mottar spesialundervisning, kjennetegnes i stor grad av lavt
prestasjonsnivå, svakere evner og større grad av læringshemmende atferd
(Haug, 2017a, 2017b).
Opplæring innenfor kriminalomsorgen
Opplæring har vært en sentral
del av straffegjennomføringen i Norge over lang tid, som et ledd i arbeidet mot
et kriminalitetsfritt liv etter soning (Langelid, 2012). Fram til slutten av
1960-årene stod kriminalomsorgen selv ansvarlig for opplæringen som ble gitt i
fengslene, men i 1969 startet en prosess hvor kriminalomsorgen over tid
overførte ansvaret for ivaretagelse av ulike velferdsrettigheter til de samme
eksterne aktørene som ivaretok disse rettighetene for mennesker utenfor murene
(Fridhov & Langelid, 2017). Fra nå stod fengselet kun for det som hadde med
det fengselsmessige å gjøre, mens andre nødvendige tjenester ble knyttet opp
mot de offentlige tilbudene (Langelid, 2012). Dette innebar blant annet at ansvaret
for opplæring ble gitt til det som den gang het Kirke- og
utdanningsdepartementet (Fridhov & Langelid, 2017; Langelid, 2012).
Denne modellen, hvor
velferdstjenestene som tilbys i fengselet, er koblet opp mot eksterne aktører,
kalles importmodellen (Christie, 1970; Fridhov & Langelid, 2017; Langelid,
2012). Blant hovedargumentene for innføring av importmodellen var at de som
stod ansvarlige for gjennomføring av tilbudene, skulle ha forankring i det
aktive fagmiljøet utenfor fengselet. Dette var blant annet for å sikre at
velferdstilbyderne var faglig oppdaterte og ikke mistet sin identitet som et
resultat av å formes av kriminalomsorgens sikkerhetstenkning og begrensninger
(Fridhov & Langelid, 2017; Langelid, 2012).
I dag fordeles ansvaret
for innsattes rett til opplæring mellom Statsforvalteren i Vestland,
fylkeskommunene og Utdanningsdirektoratet. I hovedsak er det lokale
videregående skoler som har ansvaret for gjennomføringen av opplæringen, både
på videregående skole-nivå og på grunnskolenivå,
der det er nødvendig (Utdanningsdirektoratet, 2016). Kriminalomsorgen er
ansvarlig for å stille egnede lokaler til skolens disposisjon (Opplæringslova,
1998). Den lokale videregående skolen stiller lærere og materiell til
disposisjon, og står videre ansvarlig for å dokumentere elevenes skolegang
(Utdanningsdirektoratet, 2016).
Tall fra opplæringen innenfor
kriminalomsorgen
Opplæringstilbudet i fengsel er
populært blant de innsatte, og mellom 40 % og 50 % deltar normalt i opplæring
(Eikeland mfl., 2022). Flertallet av elevmassen i opplæringen innenfor
kriminalomsorgen, om lag 32 % av de innsatte i 2021, deltar i videregående
utdanning. Når det gjelder grunnskoleelever, har andelen gjennom de siste 13
årene ligget på mellom 0,7 % og 2 %.
Deltagelsen i utdanning er
høy i alle aldersgrupper. Selv blant innsatte over 44 år deltok om lag 35 % i
opplæring i 2021. Prosentvis er deltagelsen størst blant de yngste innsatte, de
som har ungdomsrett til utdanning. I aldersgruppen 18–24, som utgjør om lag 10
% av de innsatte totalt, deltok rundt 60 % i opplæring i 2021. De aller fleste
av disse deltok i videregående opplæring, mens 1 % deltok i grunnskoleopplæring (Eikeland mfl., 2022).
Samtidig som tallene når
det gjelder andelen innsatte som deltar i opplæringstilbudet i fengsel,
tilsynelatende er høy, er det varierende dekningsgrad i de ulike fengslene.
Noen fengsel har kun kapasitet til å tilby opplæring til 10 % av de innsatte
som ønsker det (Riksrevisjonen, 2022). Det som videre kan komplisere hvorvidt
innsatte velger å delta i opplæring i fengsel, er lengden på avsagt dom.
Forholdet mellom domslengde og deltagelse i opplæringstilbudet er lineært
(Kristoffersen, 2022). Dette innebærer at innsatte med lengre dommer i større
grad deltar i opplæring i fengsel.
Kriminalitet og lærevansker
Det er godt dokumentert, både
nasjonalt og internasjonalt, at forekomsten av læringshemmende vansker og
utfordringer er større blant innsatte enn blant befolkningen ellers (se for
eksempel Asbjørnsen
mfl., 2017; Diseth mfl., 2006; Eikeland, 2008; Kim mfl., 2021). I Norge
har et samarbeid mellom Statsforvalteren i Vestland og Universitetet i Bergen
over flere år brakt fram kunnskap om innsatte i opplæring. Flere rapporter fra
dette samarbeidet undersøker utbredelsen av lærevansker (Asbjørnsen mfl., 2014,
2017; Jones, 2013). Ifølge en rapport fra 2022 (Eikeland mfl., 2022) angir de
innsatte selv lærevansker som en av forklaringene på deres manglende deltagelse
i opplæring i fengsel. Dette innebærer at innsatte med både diagnostiserte og
udiagnostiserte lærevansker selv opplever vansker med lesing, skriving og
regning som en så stor barriere at de velger å ikke delta i opplæring i
fengsel.
I en spørreundersøkelse
fra 2006 anga 37,9 % av et utvalg på 534 innsatte som tok opplæring under
soning, at de hadde litt eller mye lese- og skrivevansker (Diseth mfl., 2006).
Blant de samme 534 svarte 47,8 % at de hadde litt eller mye regne- og
matematikkvansker (Diseth mfl., 2006). En annen spørreundersøkelse, hvor om lag
halvparten av alle innsatte i Norge deltok, avdekket at rundt 26,1 % av alle
respondentene var diagnostisert med lese- og skrivevansker (Asbjørnsen mfl.,
2017). Samme undersøkelse viste at 27,8 % av alle respondentene hadde en
ADHD-diagnose. Resultatene fra denne undersøkelsen indikerer forekomster som er
mer enn dobbelt så store som blant befolkningen ellers (Asbjørnsen mfl., 2017).
Samme undersøkelse viste også at komorbide tilstander var høyfrekvente, og 44,1 % av respondentene som oppga at de hadde ADHD, oppga at de også hadde lese- og
skrivevansker (Asbjørnsen mfl., 2017). Størst utbredelse av diagnoser ble
funnet blant de yngste respondentene. I overkant av en tredjedel i
aldersgruppen 18–24 år anga at de var diagnostisert med ADHD, og om lag like
mange oppga at de var diagnostisert med dysleksi (Asbjørnsen mfl., 2017). En
annen studie har funnet at 11 % av innsatte i norske fengsel har mild
utviklingshemming (IQ 70–85), og utover disse er 20 % i grenseland for
utviklingshemming (Søndenaa mfl., 2008).
Undersøkelser
fra andre land viser tilsvarende resultater som det undersøkelser fra norske
fengsel gjør. En amerikansk studie som kartla lærevansker blant et utvalg på
4317 unge lovbrytere, viste at 39,6 % av utvalget hadde en diagnose som
kvalifiserte for spesialundervisning (Kim mfl., 2021). Lignende tall ble
avdekket i en stor undersøkelse som omfattet om lag 34 000 fengslede ungdommer
i USA. Undersøkelsen baserte seg på rapportering fra myndigheter med ansvar for
straffegjennomføring i alle USAs stater og viste at 33,4 % av fengslet ungdom
hadde vansker som var forenelige med å ha rett til spesialundervisning (Quinn
mfl., 2005).
Også i nabolandene våre er
likhetene tydelige. En studie av innsattes skolebakgrunn på tvers av de
nordiske landene viste at mellom 38 % (Finland) og 53 % (Island) hadde regne-
og matematikkvansker i liten eller stor grad, og at mellom 25 % (Finland)
og 37 % (Norge) hadde litt eller mye lese- og skrivevansker (Eikeland, 2008).
Studier (Winstanley mfl., 2018, 2021) har også vist høy forekomst av utviklingsmessige
språkforstyrrelser blant unge innsatte i England. Så mange som 50–60 % av unge
innsatte antas å ha en utviklingsmessig språkforstyrrelse, og ofte er disse
vanskene uoppdaget (Winstanley mfl., 2021). Oppsummert viser forskning at en
høy andel av de innsatte har både oppdagede og uoppdagede lærevansker.
Lærevansker og tilbakefall til
kriminalitet
Et sentralt siktemål i
gjennomføringen av fengselsstraff er å jobbe for at den innsatte ikke
faller tilbake til kriminalitet etter endt soning (Meld. St. 37
(2008–2009); Straffegjennomføringsloven, 2002). Til tross for dette er det
blitt estimert at 78 % falt tilbake i kriminalitet i perioden 2010–2018
(Kristoffersen, 2022). Tilbakefallsstatistikk kan fortelle oss noe om hvor effektivt og rehabiliterende strafferettssystemet
vårt er (Andersen & Skarðhamar, 2013). Flere studier viser at utdanning i
fengsel er en av faktorene som i størst grad bidrar til redusert tilbakefall
til kriminalitet (se for eksempel Ellison mfl., 2017; Esperian, 2010; Kim &
Clark, 2013). I en kunnskapsoversikt fant Davis (2013) at utdanning i løpet av
soningen for amerikanske innsatte i gjennomsnitt reduserer tilbakefallet med 64 % sammenlignet med innsatte som ikke tar utdanning under soning.
For innsatte med lærevansker er
tilbakefallsproblematikken større enn for innsatte uten lærevansker. Kim mfl.
(2021) fant at unge lovbrytere som har rett til spesialundervisning, hadde 47 %
sannsynlighet for tilbakefall, mens de som ikke har rett til
spesialundervisning, hadde 33 % sannsynlighet for tilbakefall. De argumenterer
derfor for at tallene indikerer at tidlig identifisering og arbeid med
lærevansker har et potensial for å forebygge framtidig kriminalitet. Dette
argumentet støttes av Lindgren mfl. (2002), som forfekter at arbeid med
innsattes lærevansker er en nøkkel i arbeidet mot å tilpasse seg et liv utenfor
murene.
I en studie gjennomført av
Winstanley mfl. (2021) fant man at utviklingsmessig språkforstyrrelse var en
sterk prediktor for tilbakefall sammenlignet med andre kjente risikofaktorer
(for eksempel sosioøkonomisk status, ADHD etc.). Unge lovbrytere med
utviklingsmessige språkforstyrrelser hadde over dobbelt så stor risiko for
tilbakefall til kriminalitet som de som ikke hadde slike vansker. Oppsummert
viser dette at flere former for lærevansker kan øke risikoen for tilbakefall
til kriminalitet.
Spesialundervisning i fengsel
Det foreligger lite forskning på
spesialundervisning i norske fengsel. Én undersøkelse impliserer dog at
spesialundervisning, slik det er definert i lovverket, kun foregår i liten
grad. I 2017 gjennomførte Deloitte, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, en
evaluering av tilskuddsordningen for opplæring innenfor kriminalomsorgen.
Evalueringen tok utgangspunkt i foreliggende litteratur, spørreundersøkelser
blant innsatte og skoleavdelingsledere, samt intervjuundersøkelse i syv
fengsel, hvor personer med tilknytning til skoleenhetene deltok i dybdeintervju
(Deloitte, 2017). Spørreundersøkelsen som var rettet mot skoleavdelingslederne,
viste at 46 av 50 oppfattet at deres avdeling tilbød undervisning som i stor
eller noen grad var tilpasset elever med lærevansker.
Når det gjaldt
spesialundervisning, kom det fram av dybdeintervjuundersøkelsen at det kun var
ved én av de syv skoleavdelingene som deltok i undersøkelsen, at det ble
gjennomført spesialundervisning. Spesialundervisningen ved denne
skoleavdelingen ble gitt som en konsekvens av særlig omfattende individuelle
behov, noe som gjaldt om lag 10 prosent av elevene ved den aktuelle skolen.
Blant avdelingene som ikke tilbød spesialundervisning, ble fraværet av spesialundervisning
begrunnet med at undervisningen i fengsel allerede foregår i små grupper av
sikkerhetshensyn og derfor er tilstrekkelig individuelt tilpasset, slik at
spesialundervisning blir overflødig (Deloitte, 2017).
Det er ikke uten videre
enkelt å sammenligne norske forhold med utenlandske, all den tid lovverk og
organisering av skole og utdanning kan variere. Imidlertid er det også i andre
land lagt vekt på å legge læringsforholdene til rette for innsatte med
lærevansker. Siden 1975 og innføringen av «The Individuals with Disabilities
Education Act» har det blant annet vært et mål at fengslene i USA skal tilby
spesialundervisning (Edelson, 2017). En rapport fra 2008 viser imidlertid at
det kun i 667 av 1821 fengsel i USA tilbys spesialundervisning (Stephan, 2008). Dette, sammen med en
mangel på dokumentasjon av kvaliteten på det tilbudet som gis,
impliserer at en høy andel amerikanske innsatte ikke får det tilbudet de har
rett på (Edelson, 2017).
Den aktuelle studien
Dersom en setter forekomsten av lærevansker blant innsatte i norske
fengsel i sammenheng med det tilsynelatende begrensede omfanget av
spesialundervisning, er det aktuelt å stille spørsmål ved hvorvidt norske
innsatte får det skoletilbudet de ifølge opplæringsloven (1998) har rett på.
Som tidligere angitt skal spesialundervisning være tuftet på sakkyndige
vurderinger som videre er fundamentert i grundig kartlegging fra PPT. Grundig
kartlegging av for eksempel alvorlighetsgraden av lesevansker eller
språkforstyrrelser er en forutsetning for å sette realistiske mål for
opplæringen. Et sentralt element ved spesialundervisning er en kontinuerlig
vurdering av elevenes progresjon. Hvis elevenes utbytte av opplæringstilbudet i
fengsel ikke vurderes, risikerer man at innsatte går glipp av en grundig og
presis kartlegging av egne styrker, svakheter og eventuelle lærevansker.
Spesialundervisning handler med
andre ord om mer enn organisering. Det handler også om en vurdering av i
hvilken grad det er behov for avvikende mål i forhold til læreplan (Kunnskapsdepartementet,
2017). Ettersom det er et grunnleggende prinsipp at innsatte har den samme
retten til opplæring som alle andre, vil vi i den studie som presenteres i det
følgende, ta for oss voksnes rett til spesialundervisning og hvordan denne rettigheten
ivaretas for elever som tar opplæring mens de soner i norske fengsel. Hensikten
har vært å få innsikt i spesialundervisningens plass i opplæring innenfor
kriminalomsorgen, og dette har vært undersøkt gjennom følgende to
problemstillinger:
- Hvilke
erfaringer har avdelingsledere ved skoleavdelinger i norske fengsel med hvordan
retten til spesialundervisning praktiseres for elever som får opplæring
innenfor kriminalomsorgen?
- · Hvordan
vurderer avdelingsledere ved skoleavdelinger i norske fengsel spesialundervisningens
plass og rolle i opplæring innenfor kriminalomsorgen?
Metode
Studien er
designet som en kvalitativ intervjustudie, og datamaterialet er hentet inn
gjennom semistrukturert intervju (Bryman, 2016). Informantutvalget består av
fem avdelingsledere, og hver av disse er tilknyttet minst én skoleavdeling
innenfor kriminalomsorgen. To av informantene er tilknyttet to forskjellige
fengsel, slik at de totalt fem informantene som danner
grunnlaget for datamaterialet, representerer erfaringer fra syv
fengsel.
Utvalget er gjort
strategisk (Thagaard, 2009), og målet har vært å skaffe til veie et utvalg
informanter som kan være representative for skoletilbudet til flest mulig
innsatte.
I Norge soner det flest
innsatte i fengsel med høyere sikkerhetsnivå, og i 2021 var 63 prosent av alle
fengselsplasser høysikkerhetsplasser (Kriminalomsorgen, 2022). Med andre ord
soner til enhver tid flertallet av elevene i opplæring innenfor
kriminalomsorgen ved et høysikkerhetsfengsel. Hvilke ressurser som stilles til
rådighet for et skoletilbud ved det enkelte fengsel, avhenger av antall
innsatte (Deloitte, 2017; Utdanningsdirektoratet, 2016). Et fengsel med mange
innsatte har med andre ord muligheter for flere årsverk og et mer omfattende
skoletilbud. Hensikten med utvalgskriteriene samlet sett er dermed at
informantene skal representere skoler med en viss størrelse og stabilitet i
opplæringstilbudet.
Utvalget er gjort ut fra
følgende to kriterier:
1. Informanten
skal være knyttet til et høysikkerhetsfengsel.
2. Fengselet
eller et av fengslene informanten har tilknytning til, skal ha plass til flere
enn 100 innsatte.
Intervjuene har hatt form av
semistrukturerte intervjuer. Intervjuguiden bestod av 18 spørsmål og var
strukturert i fire deler: en innledende samtale, en del om spesialpedagogiske
behov blant elever i fengsel, en del om informantenes erfaringer med
spesialundervisning i fengsel og en avsluttende del hvor informanten fikk
anledning til å utfylle eventuelle mangler i intervjuet. Alle intervjuer er
gjennomført digitalt med videosamtale, og lydopptakene er deretter
transkribert. Prosjektet er meldt inn til og tilrådd av Norsk senter for
forskningsdata (NSD), og alle data har blitt behandlet i tråd med
retningslinjer for personvern (Bryman, 2016; QSR International Pty Ltd., 2022).
I tråd med studiens
kvalitative tilnærming er analysen av datamaterialet gjort tematisk. I den
tematiske innholdsanalysen sammenlignes de delene av intervjuene som faller inn
under samme tematiske kategori, med hverandre (Bryman, 2016; Thagaard, 2009), i
den hensikt at analysen skal resultere i en oversikt over tendenser i
datamaterialet. Analysen ble gjort med utgangspunkt i en rammeverktilnærming
(Bryman, 2016). Det innebærer at datamaterialet deles opp, kategoriseres og
plasseres i beskrivende matriser med temaer og underkategorier som danner en
oversikt over datamaterialet (Bryman, 2016; Thagaard, 2009). I denne prosessen
ble programvaren NVivo brukt (QSR International Pty Ltd., 2022). I det følgende
presenteres og beskrives resultatene av analysen.
Resultater
Formålet med studien var å få
innsikt i hvordan retten til spesialundervisning ivaretas i opplæringen
innenfor kriminalomsorgen. Spørsmålene i intervjuene har derfor vært orientert
rundt hvorvidt elevene som tar utdanning når de soner, mottar spesialundervisning,
samt hva som er argumenter for og mot å gi spesialundervisning innenfor
kriminalomsorgen. I det følgende presenteres resultatene av analysen, og
underoverskriftene i denne delen er formulert ut fra temaene som er analysert
fram gjennom arbeidet med transkripsjonene. Ettersom innsatte i norske fengsel
har elevstatus ved ordinær skole, er de i analysen omtalt som elever, ikke som
innsatte.
Lav forekomst av
spesialundervisning, mye individuell tilpasning
Gjennom intervjuene framkommer
det at spesialundervisning i liten grad tilbys ved fengslene informantene
tilhører. Fem av de syv fengslene har ingen historikk med spesialundervisning
etter sakkyndig vurdering, så vidt informantene kjenner til. Flertallet av
informantene forteller at de ikke formelt gjennomfører spesialundervisning slik
det er definert i lovverket. Samtidig presiserer de at de likevel i praksis
gjør både mindre og mer omfattende individuelle tilpasninger i organiseringen
av undervisningen for flere av elevene med lærevansker. Eksempler på slik
tilpasning kan være kartlegging, eneundervisning og tolærerordning.
To av informantene
forteller at de har erfaring med spesialundervisning ved deres skoleavdeling.
Ved et av de to fengslene hvor informant 5 har tilknytning, har de nylig
gjennomgått prosessen for første gang:
"Jeg har en case som er litt ålreit. Det var en ung
mann som kom hit i høst. Og så fikk vi kontakt med skolen han hadde gått på før
[…]. Og da sa de sånn i en bisetning: «Ja, vi har tenkt på at vi skulle utredet
ham.» […] Og så fikk vi med oss PP-tjenesten for voksne, og hun var veldig
interessert. Og så har vi en spesialpedagog her som er innmari flink […]. Hun
gjorde de grunnleggende utredningene og tok noen tester, og litt pedagogiske
rapporter og sånt, og så ble det sendt til PPT, og hun kom inn her, snakket med
eleven og lagde en sakkyndig vurdering på lese- og skrivevansker og
matematikkvansker. […] Så nå har vi satt inn spesialundervisning
på ham, og han får eneundervisning i norsk og matte. Han skal ta eksamen
til våren, og det ser ut som det går bra" (Informant 5)
Informant 4 er den eneste av
informantene som forteller at de har et innarbeidet system for ivaretagelse av
lovverket rundt spesialundervisning. Ved denne skoleavdelingen har de til
enhver tid 3–4 elever med vedtak om spesialundervisning. Informanten antyder at
tallet trolig ville vært høyere dersom ikke gruppene i den ordinære
undervisningen var så små som de er. En ansatt ved skoleavdelingen er ansvarlig
for å følge opp elever hvor det er mistanke om behov for spesialundervisning.
Den samme ansatte har også hovedansvar for gjennomføring og/eller organisering
av spesialundervisningen. Informanten forteller at de har et etablert samarbeid
med den lokale PP-tjenesten, med faste møter to ganger i året og ellers ved
behov.
Derfor trengs ikke spesialundervisning
i fengsel
Informantene gir flere
forklaringer på hvorfor de ikke henviser til PPT for sakkyndig vurdering av
behov for spesialundervisning, og hvorfor opplæringen innenfor kriminalomsorgen
er organisert på en måte som gjør spesialundervisningen overflødig. De mest
fremhevede argumentene er knyttet til gruppestørrelse i undervisningen,
økonomisk og organisatorisk frihet, og sist til andelen innsatte som
gjennomfører og består utdanning på tross av lærevansker.
Undervisningen i fengsel foregår i grupper av annen størrelse enn i den ordinære skolen. Av sikkerhetshensyn foregår undervisningen i små grupper, ofte bestående av fire
til seks elever, av og til færre, og unntaksvis så mange som ti til tolv
elever. Det at undervisningen foregår i små grupper, gir ifølge informantene
gode rammer for individuell tilpasning, noe som medfører at behovet for
sakkyndig vurdering og spesialundervisning, etter hva informantene erfarer,
blir mindre eller faller bort.
Måten opplæring innenfor
kriminalomsorgen er finansiert på, gir også ifølge informantene et spillerom
som gjør det mulig å forebygge behovet for spesialundervisning. Informantene
forteller at de får en årlig tildeling av økonomiske midler, og at de i stor
grad har frihet til å forvalte disse på en måte som best mulig gagner elevene.
Ifølge informantene følger det ingen ekstra midler dersom en elev får vedtak om
spesialundervisning. Flere av informantene hevder derfor at midlene kommer
elevene bedre til gode dersom det gjøres lokale tilpasninger. Dette innebærer
eksempelvis enetimer eller tolærerordning for en periode, heller enn det flere
av informantene omtaler som administrative anliggender når det gjelder å
ivareta elevenes rett til vurdering av behov for spesialundervisning.
Informant 3 beskriver
prosessen rundt spesialundervisning som en tungvint reise og mener at elevenes
behov håndteres best lokalt. Informanten stiller spørsmål ved hvor lang tid det
tar fra noen melder en bekymring og til sakkyndig vurdering og enkeltvedtak
foreligger. I tillegg problematiserer informanten at et møte med PPT innebærer
behovet for en «framstilling» av eleven, altså at fengselet stiller med
mannskap og følger eleven til PPT. Informanten beskriver hele prosessen som
«enormt komplekse greier», og hevder derfor at elevene og skoleavdelingene er
mer tjent med en løsning hvor de kan bruke ressursene lokalt på tilpasning i
stedet for å bruke ressurser på det informanten beskriver som en kompleks
prosess.
I forlengelsen av refleksjoner rundt lokal håndtering av
spesialpedagogiske behov viser samtlige av informantene også til at de har
kompetanse i kollegiet som de drar nytte av i arbeidet med elever med
lærevansker. Informantene forteller om ansatte med studiepoeng i
spesialpedagogikk, og tre informanter forteller også om ansatte med
kartleggingskompetanse i enkelte kartleggingsverktøy som er ment å avdekke
lærevansker og spesialpedagogiske behov. Ved avdelingene til informant 1, 4 og
5 har de også egne ansatte helt eller delvis i spesialpedagogstilling.
Den spesialpedagogiske kompetansen beskrives av informantene som en
ressurs for elevene og en ressurs de ansatte nyttiggjør seg for å utforme et
tilfredsstillende opplæringstilbud til elevene som tar hensyn til lærevansker
og utfordringer. Akkurat hva de ansatte med spesialpedagogisk utdanning gjør
ved de ulike skoleavdelingene, gir datamaterialet lite informasjon om.
En siste tanke flere av
informantene trekker fram, handler om hvorvidt spesialundervisning i det hele
tatt er nødvendig når skoleavdelingene uansett erfarer å lykkes med å få
elevene gjennom en utdanning. En klar tendens blant informantene er at flere forteller om bruk av
gjennomføringsraten som et kontrollpunkt for opplæringens suksess. Flertallet av elevene klarer, på tross av
utfordringer, å fullføre deler av eller en hel utdanning under soningen,
og dette gir derfor, ifølge flere av informantene, grunn til å vurdere
spesialundervisningen som overflødig.
Oppsummert er de fleste
argumentene mot spesialundervisning knyttet til organisering av undervisningen.
Rammene for opplæring innenfor kriminalomsorgen skiller seg fra rammene i
ordinær skole på en måte som er positiv når det gjelder å ivareta elevenes
individuelle behov, ettersom mesteparten av opplæringen foregår i smågrupper. I
opplæring innenfor kriminalomsorgen lykkes skolene i stor grad med en sentral
del av det de måles og måler seg selv på, nemlig det å få elevene gjennom en
utdanning.
Derfor trengs spesialundervisning i
fengsel
Alle informantene ble bedt om å
reflektere over fordeler med et system for ivaretagelse av retten til
spesialundervisning hvor man involverer sakkyndig instans, og hvor man fatter
enkeltvedtak om spesialundervisning. Mange av informantene legger i hovedsak
vekt på hvordan sakkyndig vurdering og spesialundervisning kan være viktig for
elevene når det gjelder å få behovene sine ivaretatt på andre arenaer enn ved
de aktuelle skoleavdelingene. Enkelte av informantene vektlegger derimot også
hvordan spesialundervisningen potensielt kan tilføre elevene noe, som lærerne
ved skoleavdelingene ikke klarer å tilføre gjennom tilpassing av den ordinære
opplæringen.
Et system for ivaretagelse
av elevers rett til spesialundervisning vil ifølge flere av informantene kunne
føre til at elever med lærevansker med større sannsynlighet får behovene sine
ivaretatt i møte med overganger senere i livet. En av overgangene som trekkes
fram, er når eleven skal fortsette utdanningen sin i et annet fengsel, ved en
skole utenfor fengselet etter løslatelse eller i en oppfølgingsklasse. I denne
sammenhengen vurderer flere av informantene at ivaretagelse av retten til
spesialundervisning derfor kan være viktig, blant annet fordi dokumentasjonen som prosessen frembringer, i
form av sakkyndig vurdering eller kartleggingsresultater,
er viktig for at elevene skal få den hjelpen og støtten de trenger og
har rett på i møte med en ny skole.
Informant 5 forteller at
elevene ikke nødvendigvis selv er de som best klarer å sette ord på hva de
trenger i skolesammenheng. Dokumentasjon som følger elevene, er med andre ord
nyttig informasjon når en ny skole skal gi elevene et tilfredsstillende
opplæringstilbud. Informant 1 og 2 viser begge til at de har fått elever fra
andre skoler som har kommet til dem med dokumentasjon av lærevansker. Denne dokumentasjonen
har utgjort verktøy som har hjulpet skoleavdelingene i utformingen av den nye
elevens opplæringstilbud. Informant 4 og 5 reflekterer over at
skoleavdelingene, gjennom lovverket knyttet til spesialundervisning, har ansvar
for at elever får denne typen dokumentasjon der det er aktuelt.
Også i møte med
rettsvesenet kan dokumentasjon på lærevansker og skolerelaterte behov være
viktig. Informant 4 viser til hvordan innsatte som begjærer seg løslatt fra en
forvaringsdom, altså en tidsubestemt straff, må kunne vise til endring for å
løslates. En av parameterne den innsatte kan måles på i en vurdering om
prøveløslatelse, er skole og utdanning. I slike tilfeller vil det være
avgjørende å kunne vise til dokumentasjon på at man har vansker med læring, slik
at forventninger til endring justeres etter hvilke forutsetninger den domfelte
har for å endre seg på dette området.
Spesialundervisningen kan
ifølge flere av informantene ha en annen og positiv effekt på elevenes framtid
ut over selve utdanningen. Informantene reflekterer over at det overordnede
målet om å dokumentere sluttkompetanse – og på den måte gi elevene papirer på
en utdanning – muligens kan føre med seg at lærerne ved skoleavdelingene
tilpasser undervisningen i så stor grad at man risikerer å omgå lærevanskene,
snarere enn å identifisere og avhjelpe dem. Spesialundervisningen, derimot,
slik flere av informantene ser det, er i større grad orientert rundt elevenes
vansker og rundt hvordan disse kan forebygges eller avhjelpes. På den måten har
spesialundervisningen kanskje en annen og mer langsiktig betydning for elevenes
utvikling, sammenlignet med det å jobbe kompenserende for å lose elever gjennom
fagene og til en ståkarakter.
En større oppmerksomhet
knyttet til spesialundervisning og arbeid med lærevansker vil, ifølge informant
4 og 5, kunne medføre at flere innsatte opplever at skolen er en plass for dem.
De to informantene forteller at en andel av innsattgruppen aldri kommer i
kontakt med skolen, fordi de oppfatter seg selv – eller oppfattes av andre –
som så svake at de har inntrykk av, eller andre gir dem inntrykk av, at skole
ikke er noe for dem. Informant 4 og 5 antyder at et økt oppmerksomhet på
vurdering av behov for spesialundervisning ville gi flere elever enn de som
deltar i opplæringen i dag, utbytte av skoletilbudet. Informant 5 viser til en
historie fra den forrige skoleavdelingen informanten jobbet ved, også denne i
fengsel:
Og det tenker jeg er liksom kriminalomsorgen og NAV
og disse her som ikke vet rettighetene til eleven, og at man kan få til noe
selv om vedkommende er i lavere del, da […] Han ene som lærte å lese når han
var nærmere 50, ikke sant, og da gråt vi alle sammen omtrent, for han har levd
hele livet i en dal i Norge og blitt mobbet og … og alle har sagt han er
tilbakestående, ikke sant. Og så, når han da klarer å lese og skrive navnet
sitt, så er det helt fantastisk, så det går jo an, og det vet jo vi som jobber
med det, men det vet jo ikke verden, så da tar de den muligheten vekk, da.
Historien brukes som et eksempel
på det informanten(e) forteller om at det sitter mennesker i fengsel som står i
fare for aldri å komme i kontakt med skoleavdelingen, fordi de møter ansatte
enten i kriminalomsorgen eller ved andre eksterne tjenester enn skole som ikke
fullt ut kjenner til hvilket spillerom skolen har. Dermed kjenner de kanskje
heller ikke til hvilke muligheter skolen kan gi dem som framstår som de
svakeste av de svake. Dette innebærer ifølge informant 4 og 5 at det er viktig
at skolene er seg sine plikter og elevenes rettigheter bevisste. Dette
innebærer ifølge noen av informantene at man tør å satse på spesialundervisning
slik at dette blir en naturlig del av skoletilbudet som skolene, de innsatte og
de ansatte i kriminalomsorgen og andre tjenester kjenner til.
Diskusjon
Hensikten med denne studien har
vært å undersøke spesialundervisningens plass i opplæring innenfor
kriminalomsorgen. Dette ble undersøkt gjennom følgende to problemstillinger:
- Hvilke
erfaringer har avdelingsledere ved skoleavdelinger i norske fengsel med hvordan
retten til spesialundervisning praktiseres for elever som får opplæring
innenfor kriminalomsorgen?
- Hvordan vurderer avdelingsledere ved skoleavdelinger i norske fengsel spesialundervisningens plass og rolle i opplæring innenfor kriminalomsorgen?
Oppsummert tydeliggjorde
analysen av intervjuene at spesialundervisning, slik det er definert i lovverk
og styringsdokumenter, i liten grad gis til elever i fengsel. Mangelen på
sakkyndig vurdering og spesialundervisning forklares i hovedsak med
utgangspunkt i rammene for ordinær opplæring innenfor kriminalomsorgen, og
hvordan disse skiller seg fra ordinær opplæring utenfor fengselet. Flere av
informantene argumenterer likevel for at spesialundervisning etter sakkyndig
vurdering kan ha flere positive effekter, særlig fordi det vil gi den innsatte
dokumentasjon og kunnskap om egne utfordringer, som de kan ta med seg videre i
livet.
Blant de syv
skoleavdelingene som var deltagere i denne studien, er det kun én som
systematisk gir spesialundervisning etter sakkyndig vurdering. Ved én
annen skoleavdeling er de i startfasen av å etablere et system for ivaretagelse
av retten til spesialundervisning. Det denne studien indikerer, er dermed i
tråd med det Deloitte (2017) fant da de evaluerte tilskuddsordningen for
opplæring i kriminalomsorgen: Spesialundervisning ser ut til i liten grad å
tilbys elever som tar opplæring mens de soner i fengsel.
Omfanget av
spesialundervisning i fengsel, slik det framstår, står i kontrast til omfanget
av spesialundervisning for voksne som tar opplæring utenfor fengsel, hvor mer
enn 25 prosent av de voksne som deltar i grunnskoleopplæring, mottar all eller
noe undervisning som spesialundervisning (Utdanningsdirektoratet, 2021a). De
innsatte som gruppe har en rekke fellestrekk som gjør at dette framstår
underlig. Flere studier viser at de innsatte er overrepresentert når det
gjelder en rekke lærevansker (se for eksempel Asbjørnsen mfl., 2014, 2017;
Morken mfl., 2021; Winstanley mfl., 2021). Derfor er det overraskende at de innsattes
behov for spesialundervisning i liten grad vurderes, og at de dermed også i
liten grad gis spesialundervisning.
Mangelen på
spesialundervisning i opplæring innenfor kriminalomsorgen begrunnes av
informantene i denne studien med at opplæringen er organisert på en måte som er
godt egnet for tilpasning til den enkelte eleven. Blant annet forteller
informantene at undervisningen normalt foregår i grupper på mellom fire og seks
elever. Dette gjør at lærerne har god tid til den enkelte elev og til å ta hensyn
til hans eller hennes behov innenfor rammene av den ordinære undervisningen.
Dermed bortfaller kanskje behovet for spesialundervisning organisert som en
opplæring som er fysisk segregert fra den ordinære opplæringen, slik en ofte
ser i ordinær skole (Barneombudet, 2017; Haug, 2015; Nordahl mfl., 2018;
Thygesen mfl., 2011).
Spesialundervisningen har
også vært kritisert for å gjennomføres av ukvalifisert personell (Barneombudet,
2017; Nordahl mfl., 2018; Thygesen mfl., 2011). I samtlige av skoleavdelingene
som har vært involvert i denne studien, er det én eller flere ansatte som har
formell spesialpedagogisk kompetanse. Informantene forteller at dette i stor
grad muliggjør lokal håndtering av lærevansker, da både screening og
kartlegging av lærevansker, men også planlegging, veiledning og tilrettelegging
av undervisning kan foregå uten involvering av eksterne. Kanskje er den
spesialpedagogiske kompetansen ved de ulike skoleavdelingene med på å heve
utbyttet av den ordinære undervisningen på en måte som gjør at
spesialundervisning organisert som undervisning med spesialpedagog framstår som
overflødig.
Det at små
gruppestørrelser og lokal spesialpedagogisk kompetanse brukes som argumenter
mot behovet for sakkyndig vurdering og spesialundervisning, kan imidlertid
problematiseres. Spesialundervisning handler nemlig om mer enn organiseringen
av selve undervisningen. Spesialundervisning handler også om elevers rett til å
få opplæringen sin vurdert av en sakkyndig instans (Opplæringslova, 1998;
Utdanningsdirektoratet, 2014). Dersom vurderingen av enkeltelevenes
læringsutbytte og behov for tilpasning er overlatt til den enkelte lærer, står
elevene i fare for å få et mangelfullt skoletilbud fordi vurderingene ikke er
forankret i grundige kartleggingsprosesser som avdekker elevenes
læringsutfordringer på en tilfredsstillende måte.
Kun ved to av de syv
skoleavdelingene vises det til at vurdering av enkeltelevers opplæring i noen
tilfeller er overlatt til PPT. De øvrige informantene refererer i liten grad
til dette aspektet ved vurderingsprosessen frem mot spesialundervisningen. I
det store og hele virker det dermed som at mange elever ved skoleavdelinger i
opplæring innenfor kriminalomsorgen ikke får rettighetene sine oppfylt, slik de
er definert i opplæringslovens § 5-1 (Opplæringslova, 1998), ettersom de ikke
får opplæringen sin vurdert av andre enn de som er ansvarlige for
gjennomføringen av opplæringen. Dermed kan behovet for spesialundervisning og
prosessene det innebærer, være en mulig blindsone i opplæringstilbudet innenfor
kriminalomsorgen.
I denne studien framkommer
det at argumentene for lite behov for spesialundervisning dreier seg om
organiseringen av opplæringen i fengsel. Dette innebærer en argumentasjon om at
opplæringen i all hovedsak foregår i små grupper hvor det er kort avstand
mellom lærer og elev og mindre kamp om lærerens oppmerksomhet. Det kan derfor
virke som en mismatch mellom påstand, premiss og slutninger når det gjelder
behovet for spesialundervisning i fengsel.
Den prinsipielle og lovfestede retten
til å få utbyttet av opplæringen vurdert er et premiss for all opplæring, og er
knyttet til utbyttet av opplæringen jamfør mål i læreplan. I denne studien
dreier argumentasjonen om spesialundervisning seg i liten grad om dette
premisset, altså at det er utbyttet sett mot læreplanens mål som vurderes når
man vurderer behov for spesialundervisning, og ikke måten undervisningen er
organisert på.
Opplæringen som foregår
innenfor kriminalomsorgen, ser ut til å være preget av stor frihet, både
økonomisk og organisatorisk, til å gjøre det en til enhver tid tenker er det
beste for elevgruppen og for enkeltelevene. Dette er noe alle informantene
framhever som en stor styrke, og kanskje er det derfor grunn til å være
forsiktig med å utfordre denne friheten. Når det er sagt, er det likevel
nødvendig å reflektere rundt hvorvidt denne friheten står i direkte konflikt
med det som fra begynnelsen av var hensikten med å fradele kriminalomsorgen
ansvaret for opplæring.
Ansvaret for gjennomføring
av opplæring innenfor kriminalomsorgen ligger i dag hos fylkeskommunene og
skolene, og en av hovedmålsettingene med innføring av importmodellen i 1969 var
at velferdstilbyderne ikke skulle påvirkes av kriminalomsorgen. Dette skulle
sørge for at rettighetene til de innsatte ble ivaretatt på lik linje med og i
samme grad som rettighetene til befolkningen ellers (Fridhov & Langelid,
2017; Langelid, 2012, 2015). Når innsattes
rett til vurdering av behovet for spesialundervisning i stor grad ikke synes ivaretatt,
kan en stille spørsmål ved hvorvidt skoleavdelingene i fengsel utøver sitt
mandat på en god nok måte innenfor dette området.
Samtidig kan en også snu
om på spørsmålet: Plikter skoleavdelingene i fengsel egentlig å gi
spesialundervisning, når de uansett lykkes med å gi elevene en utdanning?
Svaret på spørsmålet ligger i hvorvidt det å få en ståkarakter i seg selv er
det samme som at elevene får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
Lovverk og retningslinjer for gjennomføring av spesialundervisning presiserer
at det ikke er skolene selv, men en sakkyndig instans som står ansvarlig for
vurderingen av dette spørsmålet
(Opplæringslova, 1998; Utdanningsdirektoratet, 2014). Med andre ord må
spesialundervisning først gjennomføres i fengsel, før spesialundervisningen
kan avskrives, nettopp fordi det først er da sakkyndig instans (PPT) er inne og
vurderer behovet for spesialundervisning.
Begrensninger
Det har kun
vært 7 skoleavdelinger involvert i denne studien. Totalt er det rundt 50
skoleavdelinger innenfor kriminalomsorgen. Med andre ord er det en mulighet for at funnene i
denne studien, særlig med tanke på omfanget av spesialundervisning, ikke stemmer
overens med hvordan situasjonen er i opplæringen innenfor kriminalomsorgen som
helhet. At to av syv skoler i noen eller større grad tilbyr
spesialundervisning, kan være på snittet, men også både over og under.
En annen metodisk
tilnærming vil kunne gi et mer presist svar
når det gjelder omfanget av spesialundervisning. Når det er sagt, er det
likevel noen av landets største fengsel som deltar i denne studien. De syv
fengslene som informantene representerer, har ansvaret for opplæringen til
rundt 25 prosent av alle innsatte i Norge. Om tallene fra denne studien ikke
nødvendigvis stemmer overens med hvordan situasjonen er i andre fengsel, så
forteller tallene uansett at 25 prosent av norske innsatte i stor grad ikke får
rettighetene sine oppfylt når det gjelder spesialundervisning. Dette er et funn
som kan og bør motivere til en diskusjon rundt hvordan opplæringen innenfor
kriminalomsorgen i større grad kan oppfylle disse rettighetene.
Avsluttende refleksjoner og veien
videre
Opplæring innenfor kriminalomsorgen
handler om framtiden, både direkte og indirekte. Det handler om innsattes
framtid, fordi det handler om å ruste innsatte til livsmestring og til
deltagelse i samfunn og arbeidsliv (Opplæringslova, 1998). Videre handler det
om samfunnets framtid, fordi opplæring i fengsel bidrar til å begrense
tilbakefall til kriminalitet (Davis, 2013; Ellison mfl., 2017; Kim mfl., 2021;
Kim & Clark, 2013). Når vi vet at lærevansker har en nær sammenheng med
kriminalitet og med tilbakefall til kriminalitet, bør det alltid være et mål å
styrke kvaliteten i opplæringen som gis, særlig overfor elever med lærevansker.
Derfor trengs også en diskusjon rundt hvordan spesialundervisning kan
gjennomføres i opplæring innenfor kriminalomsorgen på en god måte.
Et annet aspekt i denne
diskusjonen er i hvilken grad mangelen på spesialundervisning kan være en av
årsakene til at det er mange innsatte som velger å ikke benytte seg av
opplæringstilbudet i fengsel fordi egne vansker med lesing, skriving og regning
oppleves som så store (Eikeland mfl., 2022). Dette kan tyde på at opplæringen
innenfor kriminalomsorgen har flere utfordringer. Den ene gjelder de innsatte
som tar opplæring, og i hvilken grad spesialpedagogiske behov ivaretas; den
andre gjelder i hvilken grad barrierer knyttet til både diagnostiserte og
ikke-diagnostiserte lærevansker hindrer deltagelse i opplæringen; og den tredje
gjelder i hvilken grad disse to henger sammen. Kan mangelen på vurdering av
behov for spesialundervisning og prosessene det innebærer med kartlegging og
sakkyndig vurdering av PPT, være en faktor som gir lavere deltagelse i
opplæring innenfor kriminalomsorgen? Snudd på hodet: Kan de innsattes trygghet
på at spesialpedagogiske behov følges opp innenfor opplæring i
kriminalomsorgen, medføre at flere tar opplæring når de er i fengsel?
På
et mer overordnet nivå er utfordringene i kriminalomsorgen mangefasetterte.
Noen innsatte har store rusutfordringer, mange innsatte sliter med psykisk
helse, og andre trenger hjelp til bedre levekår etter endt soning, hvilket
innebærer en koordinerende innsats fra NAV for å finne bolig etter soning
(Riksrevisjonen, 2022). Et satsingsområde som foreslås av Riksrevisjonen
(2022), er at alle innsatte skal kartlegges med BRIK (Behovs- og
ressursplanlegging i kriminalomsorgen). BRIK er et verktøy som kartlegger
innsattes behov på et overordnet nivå (for eksempel levekår, rus og psykisk
helse), og også opplæringsbehov. Det er i skrivende stund uvisst i hvilken grad
opplæringsbehovet inngår i denne kartleggingen. Vår undersøkelse viser at det
kan framstå tilfeldig hvem som kartlegges og ikke. Med tanke på graden av
lærevansker blant innsatte i norske fengsel ville det kanskje vært
hensiktsmessig med en systematisk tilnærming til kartlegging så vel av de
innsatte som velger å delta i opplæring, som av de som ikke gjør det.
Denne artikkelen er også publisert i papir- og e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 3, 2023.
Hvis du vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere publiserte utgaver og forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe selv.
Referanser
Andersen, S.N. & Skarðhamar, T. (2013). Å måle gjentatt
kriminalitet – hvem, hva og når?: Tilbakefall til kriminalitet.
Samfunnsspeilet, 3/2013.
Asbjørnsen, A.E., Manger, T., Jones, L.Ø. & Eikeland,
O.-J. (2014). Norske innsatte: Lesevansker og oppmerksomhetsvansker (Rapport
nr. 2/14). Fylkesmannen i Hordaland.
https://www.oppikrim.no/siteassets/dokument/publikasjonar/rapport-2-2014.pdf
Asbjørnsen, A.E., Manger, T., Jones, L.Ø. & Eikeland,
O.-J. (2017). Norske innsatte: Kartlegging av lesevansker og
oppmerksomhetsvansker 2015 (Rapport nr. 2/17). Fylkesmannen i Hordaland.
https://www.oppikrim.no/siteassets/dokument/publikasjonar/rapport-2-2017.pdf
Barneombudet (2017). Uten mål og mening? Elever med spesialundervisning
i grunnskolen.
https://www.barneombudet.no/uploads/documents/Publikasjoner/Fagrapporter/Uten-mal-og-mening.pdf
Bryman, A. (2016). Social research methods (5. utg.). Oxford
University Press.
Christie, N. (1970). Modeller for fengselsorganisasjonen. I:
R. Østensen (Red.), I stedet for fengsel: Idéer og forsøk. PAX forlag.
Davis, L.M. (2013). Evaluating the effectiveness of
correctional education: A meta-analysis of programs that provide education to
incarcerated adults. RAND Corporation. https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR266.html
Deloitte. (2017). Evaluering av tilskudd til opplæring i
kriminalomsorgen.
https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/forskningsrapporter/evaluering-av-tilskudd-til-opplaring-i-kriminalomsorgen---endelig-rappor....pdf
Diseth, Å.R., Eikeland, O.-J. & Manger, T. (2006).
Innsatte i norske fengsel: Utdanningskvalitet, læringsstrategier og motivasjon.
Fylkesmannen i Hordaland.
https://www.oppikrim.no/siteassets/dokument/publikasjonar/utdanningskvalitet-laringstrategier-og-motivasjon.pdf
Edelson, M. (2017). Special Education in Adult Correctional
Facilities: A Right not a Privilege. Loyola of Los Angeles law review, 50(1),
s. 93–122, Artikkel 3. https://digitalcommons.lmu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2988&context=llr
Eikeland, O.-J. (2008). Forskjeller og likheter i Norden. I:
O.-J. Eikeland, T. Manger & A.E. Asbjørnsen (Red.), Innsatte i nordiske
fengsler: Utdanning, utdanningsønske og -motivasjon. Nordisk Ministerråd.
Eikeland, O.-J., Jones, L., Manger, T. & Asbjørnsen, A.
(2022). Norske innsette: Utdanning før og under soning, ønske og planar
(Rapport nr. 1/22). Statsforvaltaren i Vestland.
Eikeland, O.-J., Manger, T. & Asbjørnsen, A.E. (2013).
Nordmenn i fengsel: Utdanning, arbeid og kompetanse (Rapport nr. 3/2013).
Fylkesmannen i Hordaland.
https://www.oppikrim.no/siteassets/dokument/publikasjonar/rapport-3-2013.pdf
Eikeland, O.-J., Manger, T. & Asbjørnsen, A.E. (2016).
Norske innsette: Utdanning, arbeid, ønske og planar (Rapport nr. 2/2016).
Fylkesmannen i Hordaland.
https://www.oppikrim.no/siteassets/dokument/publikasjonar/rapport-2-2016.pdf
Ellison, M., Szifris, K., Horan, R. & Fox, C. (2017). A
Rapid Evidence Assessment of the effectiveness of prison education in reducing
recidivism and increasing employment. Probation journal, 64(2), s. 108–128.
https://doi.org/10.1177/0264550517699290
Esperian, J.H. (2010). The Effect of Prison Education
Programs on Recidivism. Journal of correctional education, 61(4), s. 316–334.
https://www.jstor.org/stable/23282764
Fridhov, I.M. & Langelid, T. (2017). Importmodellen i
norsk fengselsvesen. Nordisk tidsskrift for kriminalvidenskab, 104(3), s.
259–288. https://doi.org/10.7146/ntfk.v104i3.115050
Haug, P. (2015). Spesialundervisning og ordinær opplæring.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 1.
https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.121
Haug, P. (2017a). Kva spesialundervisning handlar om.
Paideia, 14(2). URL: Kva spesialundervisning handlar om
(utdanningsforskning.no)
Haug, P. (2017b). Spesialundervisning, læringsmiljø og
inkludering. FoU i praksis, 11(1).
https://utdanningsforskning.no/artikler/2017spesialundervisning-laringsmiljo-og-inkludering/
Jones, L.Ø. (2013). Innsatte i norske fengsel: Lese- og
skriveferdigheter og mestringsforventningers betydning for deltagelse i
utdanning (Rapport nr. 2/2013). Fylkesmannen i Hordaland.
https://www.oppikrim.no/siteassets/dokument/publikasjonar/rapport-2-2013.pdf
Kim, B.-K.E., Johnson, J., Rhinehart, L., Logan-Greene, P.,
Lomeli, J. & Nurius, P.S. (2021). The School-to-Prison Pipeline for
Probation Youth With Special Education Needs. American Journal of
Orthopsychiatry, 91(3), s. 375–385. https://doi.org/10.1037/ort0000538
Kim, R.H. & Clark, D. (2013). The effect of prison-based
college education programs on recidivism: Propensity Score Matching approach.
Journal of criminal justice, 41(3), s. 196–204.
https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2013.03.001
Kriminalomsorgen. (2022). Årsrapport 2021.
https://www.regjeringen.no/contentassets/b04b5cf8bb32490c990a-82fd90fa05a0/arsrapport-2021.pdf
Kristoffersen, R. (2022). Tilbakefall hos løslatte fra
fengsel 2010–2018. Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS.
https://tilbakefall.no/onewebmedia/Tilbakefallsnotat_2202022.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og
prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig
resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2020). https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/
Langelid, T. (2012). Opplæring i fengsel: Eit historisk og
framtidsretta perspektiv. I: S. Olsen (Red.), Virker straff? (s. 101–127).
Scandinavian Academic Press.
Langelid, T. (2015). Bot og betring?: Fengselsundervisninga
si historie i Noreg. Cappelen Damm Akademisk.
Lindgren, M., Jensen, J., Dalteg, A., Meurling, A.W.,
Ingvar, D.H. & Levander, S. (2002). Dyslexia and AD/HD among Swedish Prison
Inmates. Journal of Scandinavian studies in criminology and crime prevention,
3(1), s. 84–95. https://doi.org/10.1080/140438502762467227
Markussen, E., Carlsten, T.C., Grøgaard, J.B. &
Smedsrud, J. (2019). «… respekten for forskjelligheten …»: En studie av
spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019
(NIFU-rapport nr. 2/2019). NIFU. http://hdl.handle.net/11250/2626316
McCall-Smith, K. (2016). United Nations Standard Minimum
Rules for the Treatment of Prisoners (Nelson Mandela Rules). International
Legal Materials, 55(6), s. 1180–1205. https://doi.org/10.1017/S0020782900030898
Meld. St. 14 (2019–2020). Kompetansereformen – Lære hele
livet. Kunnskapsdepartementet.
https://www.regjeringen.no/contentassets/afb66fbbcdfb47749f1b7007b559d145/no/pdfs/stm201920200014000dddpdfs.pdf
Meld. St. 37 (2008–2009). Straff som virker – mindre
kriminalitet – tryggere samfunn. Det kongelige justis- og politidepartement.
https://www.regjeringen.no/contentassets/d064fb36995b4da8a23f858c38ddb5f5/no/pdfs/stm200720080037000dddpdfs.pdf
Morken, F., Jones, L.Ø. & Helland, W.A. (2021).
Disorders of Language and Literacy in the Prison Population: A Scoping Review.
Education sciences, 11(2), s. 77–101. https://doi.org/10.3390/educsci11020077
Nordahl, T., Persson, B., Dyssegaard, C.B., Hennestad, B.W.,
Wang, M.V., Martinsen, J., Vold, E.K., Paulsrud, P. & Johnsen, T. (2018).
Inkluderende fellesskap for barn og unge. Fagbokforlaget.
Opplæringslova. (1998). Lov om grunnskolen og den
vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). Lovdata.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61
QSR International Pty Ltd. (2022). NVivo (Versjon 1.6.1).
https://www.qsrinternational.com/nvivo-qualitative-data-analysis-software/home
Quinn, M.M., Rutherford, R.B., Leone, P.E., Osher, D.M.
& Poirier, J.M. (2005). Youth with Disabilities in Juvenile Corrections: A
National Survey. Exceptional children, 71(3), s. 339–345.
https://doi.org/10.1177/001440290507100308
Revold, M.K. (2016). Innsatt og utsatt: Levekår før og under
soning av fengselsstraff. SSB, Samfunnsspeilet, (2), s. 3–6.
Riksrevisjonen. (2022). Riksrevisjonens undersøkelse av
helse-, opplærings- og velferdstjenester til innsatte i fengsel: Dokument 3:4
(2022–2023).
https://www.riksrevisjonen.no/globalassets/rapporter/NO-2022-2023/helse-opplarings-og-velferdstjenester-til-innsatte-i-fengsel.pdf
Stephan, J.J. (2008). Census of State and Federal
Correctional Facilities, 2005. U.S. Department of Justice.
Straffegjennomføringsloven. (2002). Lov om gjennomføring av
straff mv. (LOV-2001-05-18-21). Lovdata.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2001-05-18-21
Søndenaa, E., Rasmussen, K., Palmstierna, T. &
Nøttestad, J. (2008). The prevalence and nature of intellectual disability
in Norwegian prisons. Journal of Intellectual Disability Research, 52(12), s.
1129–1137. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2008.01072.x
Thagaard, T. (2009). Systematikk og innlevelse: En innføring
kvalitativ metode (3. utg.). Fagbokforlaget.
Thygesen, R., Briseid, L.G., Tveit, A.D., Cameron, D.L.
& Bobo, V.K. (2011). Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å
sikre en inkluderende skole? Norsk pedagogisk tidskrift, 95(2), s. 103–114.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2011-02-03
Utdanningsdirektoratet (2014). Veilederen
Spesialundervisning. Utdanningsdirektoratet.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskiltebehov/spesialundervisning/Spesialundervisning/
Utdanningsdirektoratet (2016) (14.10.2021). Tilskudd til
opplæring i kriminalomsorgen.
https://www.udir.no/om-udir/tilskudd-og-prosjektmidler/tilskudd-for-skoler/opplaring-i-kriminalomsorgen/
Utdanningsdirektoratet. (2021a) (16.12.2021). Fakta om
grunnskolen. https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/analyser/fakta-om-grunnskolen/#
Utdanningsdirektoratet (2021b) (25.06.2021). Fakta om
spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning.
https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/analyser/fakta-om-spesialpedagogisk-hjelp-og-spesialundervisning/
Winstanley, M., Webb, R.T. & Conti‐Ramsden, G. (2018).
More or less likely to offend? Young adults with a history of identified
developmental language disorders. International Journal of Language &
Communication Disorders, 53(2), s. 256–270.
https://doi.org/10.1111/1460-6984.12339
Winstanley, M., Webb, R. T. & Conti‐Ramsden, G. (2021).
Developmental language disorders and risk of recidivism among young offenders.
Journal of Child Psychology and Psychiatry, 62(4), s. 396–403. https://doi.org/10.1111/jcpp.13299