Utdanningsforbundet har flere ganger vært en dårlig fagforening for lærerne på medier og kommunikasjon. Ill.foto: Elliot Scott.

«Utdanningsforbundet har sviktet lærerne på medier og kommunikasjon»

Min påstand i dette innlegget er at Utdanningsforbundet har sviktet lærerne på medier og kommunikasjon på en måte som man ikke ville ha gjort med andre og større medlemsgrupper.

Jeg er lærer på medier og kommunikasjon (MK) ved Lillestrøm videregående skole. Det siste året har jeg sett at gode kolleger på MK har blitt overtallige. De må se seg om etter arbeid utenfor skoleverket.

 

Elever i kø

I samband med overgangen fra et yrkesfaglig løp til studiespesialiserende kuttet fylket én av de to klassene på Lillestrøm. Hadde det ikke vært søkere til tilbudet vårt, hadde dette vært forståelig.

Færre elever gir færre lærere. Men på MK Lillestrøm har søkerne stått i kø, ja vi kunne fylt opp mer enn to klasser på 30 elever bare med primærsøkere. Da ville ingen lærer blitt overtallig. Ja, summerer man første-, andre- og tredjeprioritetssøkere, hadde vi inneværende skoleår 1033 15-16-åringer som søkte VG1 MK Lillestrøm. Det er i teorien nok til å fylle 34 klasser med 30 elever i hver. Hvilken fagforening ville ikke ha tatt en kamp for arbeidsplassene på et sted der "virksomheten" har blitt drevet i 17 år, har et solid "kundetilfang", og der "virksomheten" ikke er dyrere enn tilsvarende virksomheter?

Av de 30 elevene som startet hos oss 15. august, er det bare én som har sluttet. "Kundetilfredsheten" ser ut til å være god, og ventelisten har vært lang. Dessuten har rektor ønsket to MK-klasser ved skolen. Men så langt jeg kjenner til, har ikke Utdanningsforbundet gjort noen innsats for å beholde tilbudet og arbeidsplassene. Riktig nok er ikke overtallighet det samme som å bli sagt opp, men for yrkesfaglærere er det ofte det. En filmskaper med mange år i bransjen tar ikke nødvendigvis en master i matematikk 30 år etter at han gikk ut av videregående.

 

Negativ historikk

Dette innlegget ville likevel ikke ha vært skrevet hvis jeg ikke allerede hadde opplevd at Utdanningsforbundet flere ganger har vært en dårlig fagforening for MK-lærerne. Her er to eksempler.

I samband med den første høringen om ny struktur på MK våren 2013 fikk MK lærerne ved Lillestrøm 12. april en e-post fra Utdanningsforbundet i Akershus. Der sto det: « ... vil gjerne ha inn synspunkter på hva vi i Utdanningsforbundet Akershus skal mene om forslaget om å gjøre om utdanningsprogrammet for medier og kommunikasjon til et studieforberedende program etter modell av idrettsfag/MDD.» Det ble ikke oppgitt noen frist for når vi skulle komme med innspill, men vi hadde vårt svar klart tre-fire dager senere. MK-lærerne var dessuten invitert til et møte om saken 25. april hos Utdanningsforbundet i Akershus.

Men allerede 17. april la Utdanningsforbundet sitt syn ut på Facebook. Det var kanskje en glipp, men en glipp som peker i retning av at høringen ikke ville ha blitt tillagt noen vekt uansett. Og Utdanningsforbundets synspunkt gikk imot det de fleste MK-lærerne ønsket.

 

Gikk imot flertallet

I 2014 var det en ny høring. Igjen skulle man velge mellom to modeller for det fremtidige MK. Av de sju fylkeslagene som hadde synspunkt på hvilken av de to modellene man skulle lande på, gikk seks av sju inn for modell 2, den modellen som de fleste MK-lærerne ønsket. Imidlertid gikk sentralstyret i Utdanningsforbundet 31. oktober 2014 inn for modell 1, som bare ett av fylkeslag hadde gått inn for. Igjen etterlates et inntrykk av en skinnhøring. Ville en større gruppe i Utdanningsforbundet, for eksempel førskolelærerne, blitt behandlet så arrogant?

Mange av oss MK-lærere føler ikke lenger at Utdanningsforbundet er vår fagforening. En utmelding er kanskje den logiske konsekvensen av alt det som har skjedd.

 

  • Gunnulv Hellesylt er tidligere arbeidsplasstillitsvalgt ved Lillestrøm videregående skole

 

Powered by Labrador CMS