Regjeringen har stor tillit til lærerne

Norske lærere gjør en stor og viktig innsats - hver eneste dag i hvert eneste klasserom. Derfor satser regjeringen på profesjonsutvikling for lærerne.

En skole der elevene lærer mer er en av regjeringens aller viktigste satsinger. Og vi vet at læreren er den mest avgjørende faktoren for elevenes læring. Sammen med lærerne ønsker vi derfor å gjøre skolen enda bedre.

 

1,3. mrd. kroner på videreutdanning

Lærerne har stor tillit, og slik bør det være. Den enkelte lærer legger selv rammene for undervisningen sin. Lærerne skal ha frihet til å omgjøre kunnskap fra mål i læreplanen til undervisning i klasserommet.

Vi som politikere verken skal eller bør detaljstyre det lærerne gjør i klasserommet. For det er den enkelte lærer som vet best hva som fungerer for sine elever. Vår jobb er å legge til rette for at dette skjer på best mulig måte.

Det gjør vi gjennom en historisk satsing på videreutdanning for norske lærere. Vi har foreslått å bruke 1,3. mrd. kroner på videreutdanning for lærere i 2017. Dette er en tredobling sammenliknet med 2013. Og vi vet at lærerne ønsker dette – over 10 000 lærere søkte om å ta videreutdanning i fjor.

 

Spennende, givende, men krevende

Vi må også legge til rette for gode profesjonsfellesskap lærere imellom – på den enkelte skole og i den enkelte kommune, så vel som regionalt og nasjonalt. Er har både staten og skoleeierne (kommunene) et stort ansvar.

I et innlegg i bladet Utdanning 5. oktober påstår Anne Tingelstad Wøien at regjeringen ikke har tillit til lærerne. Det må bero på en misforståelse. Lærernes innsats er avgjørende for å utvikle skolen, og for at elevene skal lære mer. Uten tillit til lærerne kan vi ikke skape fremtidens skole. Dette må vi gjøre i fellesskap – lærere, skoleledere, skoleeiere og politikere.

Å være lærer er et spennende, givende, men krevende yrke. Derfor må vi gi lærerne muligheter til å holde seg oppdatert og få fordypning i fagene de underviser i.

 

Møter en annen fremtid

Med femårig grunnskolelærerutdanning fra høsten 2017 får også nye lærere mer fordypning. Utdanningen skal gi fremtidige lærere mer forskningsbasert kunnskap og mer praksis. Vi har også hevet karakterkravet i matematikk fra tre til fire for å sikre oss at lærerstudentene har høy kvalitet.

Våre barn møter en annen fremtid enn vi gjorde. Samfunnet utvikler seg, og det må skolen og lærerne også. Vi gjør disse grepene slik at alle nåværende og fremtidige lærere skal ha mulighet til å følge med på samfunnsutviklingen, og kunne gi barn og unge et best mulig utgangspunkt for resten av livet.

Powered by Labrador CMS