Gi oss Vinje tilbake!
Innsenderen av dette debattinnlegget håper at redaksjonen vil overveie å invitere Finn-Erik Vinje til fagbladet Utdannings spalter.
I Skolefokus hadde han sin faste plass med
"Språkligheter", som både hadde stor underholdningsverdi
og fungerte som en nyttig språklig oppdatering, særlig
for lesere med norsk i fagkretsen. Men jeg vet også at andre
som mer eller mindre regelmessig betjener seg av morsmålet i
skriftlige framstillinger, hadde glede av spalten. Dessuten, "Vi er
jo alle norsklærere".
Tekster plassert under vignetten "nye
bøker" i Utdanning nr.8 anskueliggjør dessverre litt for
tydelig at det er behov for Vinjes veiledning. I tre av de fire
bokomtalene her vrimler det av formelle feil.
Språkføringen er tam og full av inkonsekvenser og
tegnsettingsreglene er ukjent land. "Omtalene" baserer seg stort
sett på å referere innholdet i de angjeldende
barnebøkene. Redaksjonen må i det minste benytte
korrekturleser for å unngå å gi Kristin Clemet
altfor mye vann på mølla.