Forsker på hvordan barnehagen kan bidra til mer inkluderende samfunn

Sammen med EU skal Høgskolen i Sørøst-Norge bidra til å finne ut hvordan barnehagen kan bidra til mer inkluderende samfunn.

– Det er et veldig spennende tema, ikke minst fordi vi kommer til å se på hvordan barn fra etniske minoriteter har det i barnehagen, sier professor Thomas Moser, ifølge usn.no.

Han tror funnene vil kunne ha stor betydning for hvilke råd EU vil gi medlemslandene sine.

– Jeg synes det er veldig viktig å finne ut hva slags funksjon barnehagen kan ha utover det å være et sted for barn, eller å skulle forberede dem for skolen.  Kan barnehagen bidra til å skape bedre gjensidig forståelse i våre moderne samfunn, som er flerkulturelle og består av mennesker med veldig forskjellig ressurser og forutsetninger, sosialt, kulturelt og økonomisk, spør Moser.

Forskerne kommer til å gjøre undersøkelser i mange europeiske land, og sammenlikne funnene.  Det er blant annet planer om å undersøke hvordan tyrkiske familier opplever møtet med barnehagen i Norge, Tyskland og Nederland.