Finnmark topper lista over søkere til videreutdanning for lærere

Hver sjette lærer i Finnmark har søkt om å få ta videreutdanning. Det er nesten dobbelt så mange som landsgjennomsnittet. Se fylkeslista her.

Hele 17 prosent av lærerne i Finnmark har søkt om videreutdanning. Landsgjennomsnittet er på 9 prosent.

  • Se fylkesvis oversikt nederst i saken. 

Finnmarksmodellen

Leder av Utdanningsforbundet Finnmark Kari Lium sier Finnmarks-lærerne har ligget nederst på denne lista før, og er fornøyd med at de går fra å være dårligst i klassen til å bli best.

– Årsaken er nok at vi har laget en egen Finnmarksmodell. Tidligere måtte lærere dra langt, til for eksempel Bergen. Det ble veldig kostbart. Nå tilbyr Universitetet i Tromsø en desentralisert modell tre steder i fylket, forteller Lium til Utdanning.

Av landets 8457 søkere, vil 2056 videreutdanne seg i matematikk. Også i Finnmark er det matematikk som er den store vinneren, av 322 søkere er det 102 som ønsker å videreutdanne seg i matematikk i Norges nordligste fylke.

Fra høsten av vil det være mulig å ta matematikk i Kirkenes, og to ulike norskopplegg tilbys i Alta og Hammerfest.

 

Kampanje

Utdanningsdirektøren i Finnmark Lisbeth Isaksen og Utdanningsforbundet har aktivt gått ut for å få flest mulig til å søke videreutdanning.

– Dårlig kommuneøkonomi har vært en av unnskyldningene og årsaken til at lærere fra Finnmark har vært dårligst i klassen på videreutdanning. Nå har skoleleiere tydelig uttalt at de skal være med på satsingen. Det er jeg veldig godt fornøyd med, sier Lium.

Søknadene skal frem til 15. april godkjennes og prioriteres av skoleeier, før Utdanningsdirektoratet foretar den siste behandlingen av søknader som er godkjent av skoleeier.

 

Vikarer

Av de 322 som har søkt er det 214 som har søkt plass ved bruk av vikarordning. Det vil si at en lærer som tar 30 studiepoeng skal frigjøres 37,5 prosent av full stilling. Alle som har søkt vil nødvendigvis ikke få plass, men det vil bli behov for en god del vikarer.

– Vi vil være tydelige på at dette må drøftes og at skoler tilsetter nok og kompetent personale. Både de som videreutdanner seg og dem som skal være på jobb på skolen, må ikke få ekstrabelastning på grunn av dette, sier Lium.

(Hvis tabellen er uklar på mobil, velg "Gå til webversjon" helt nederst på siden)

Powered by Labrador CMS