Venteliste til spesialskoler

I Oslo vil stadig flere elever gå på spesialskole. Det er ventelister for å komme bort fra normalklassen og inn i en gruppe eller skole med et spesialopplegg.

På ett år har antall elever som søker seg til spesialskoler og spesialgrupper økt med ti prosent i Oslo. 400 elever søkte seg bort fra normalklassen i forrige skoleår, mens det for inneværende år var 439 som søkte seg til et spesialtiltak.

2011/12: 384 søkere.

2012/13: 386 søkere.

2013/14: 400 søkere.

2014/15: 439 søkere.

Tallene omfatter nye søkere + elever som allerede har plass i spesialtiltak, men som er i overgangen til 5. eller 8.klasse.

Antall plasser i spesialtiltak

2011/12: 783 plasser.

2012/13: 801 plasser.

2013/14: 823 plasser.

2014/15: 828 plasser.

Kilde: Utdanningsetaten Oslo kommune

Det finnes 8 spesialskoler og 39 spesialgrupper i Oslo, og bare 372 av de nye søkerne fikk plass. Alle elever som ønsker det, kan søke om skolebytte til spesialgrupper og spesialskoler, men siden det er flere søkere enn plasser, er det elevene med det største behovet som prioriteres, opplyser Utdanningsetaten. Elever som ikke får plass, kan bli stående på venteliste.


– Bør heller inkludere

Professor i psykologi Terje Ogden er kritisk til at stadig flere elever forsvinner fra normalklassen.  

– Inkludering er et sentralt prinsipp i norsk utdanningspolitikk og handler om at barn og unge med ulik sosial bakgrunn og med forskjellig etnisk, religiøs og språklig tilhørighet skal møtes i barnehagen og på skolen, sier Ogden.

Han er forskningsdirektør ved Atferdssenteret og mener politikerne bør bremse utviklingen av stadig mer segregering. 

– Barn og unge som kobles fra sitt nærmiljø og sine klassekamerater, mister sitt sosiale nettverk og utvikler lett et syn på seg selv som annenrangs individer, sier Ogden. 


Flere spesialgrupper

I år går 828 barn og unge på spesialskole eller i en spesialgruppe i Oslo. Det finnes byomfattende spesialgrupper for barn med en rekke diagnoser, som blant annet asperger, autisme, multifunksjonshemninger og sosiale og emosjonelle vansker.

Ogden har forståelse for at enkelte foreldre og barn ønsker seg bort fra normalklassen. 

– Hvis foreldre opplever at barnet ikke lærer og trives på skolen, er det rimelig og naturlig at de ønsker seg et annet tilbud. Det finnes ikke enkle svar på hva som bør gjøres når inkludering ikke fungerer i praksis, sier Ogden. 

401 elever har allerede søkt om plass i en spesialgruppene eller spesialskolene neste skoleår. Dette er elever som søkte innen fristen 1.desember, mens tallene fra tidligere år også omfatter elever som søkte etter fristen.

Oslo kommune har planer om å opprette flere spesialgrupper, og allerede neste år kommer det grupper ved nye Teglverket skole og Veitvet skole.


- Ønske fra foreldre og elever

– Vi har sett er at det er en økning av elever med autisme som søker seg til spesialgrupper, sier Margaret Westgaard, avdelingsdirektør i Utdanningsetaten i Oslo.

Hun opplyser at inntaket foregår helt til skolestart og etter det dersom det blir plasser ledig, sier Westgaard.

– Vi har en generell elevtallsøkning i Oslo, og dermed er det naturlig at antallet elever i spesialgrupper og på spesialskoler også øker, sier Westgaard.

– Men økningen i elever i spesialtiltak er større enn den generelle økningen, har du noen forklaring på det?

– Vi ønsker å ha spesialgrupper og spesialskoler fordi elever og foreldre ønsker et slikt tilbud. Det er sakkyndig vurderinger i alle disse sakene, og dette er elever som har behov for mye spesialundervisning, sier Westgaard.

Powered by Labrador CMS