Elever blir mer voldelige

– Det har vært en utvikling de 40 årene jeg har vært i skolen, der flere elever er vanskeligere å sette på plass. De både sparker, slår, klorer eller spytter, sier en lærer fra Sandnes i Rogaland.

Læreren, som ikke vil stå fram med navn, forteller til NRK at han har jobbet i barneskolen i 40 år og at elevene i denne perioden har blitt mer voldelige.

– Jeg har selv både blitt sparket og slått. Virkemiddelet vårt i skolen er å snakke disse elevene. Vi holder oss unna når noen utagerer, og prøver å finne andre å løse konflikten på, sier han.

Han mener dette ofte starter i første klasse.

– Det er flere elever som har problemer med å ta imot irettesettelser, og det blir mer alvorlig, sier han.

Senter for atferdsforskning mener løsningen er å gripe inn langt tidligere enn i dag. De har jobbet med prosjektet "De utfordrende barna" siden 2005 hvor 10 kommuner deltar. Prosjektet skal hjelpe lærere og barnehageansatte med å oppdage problematferd tidlig.

– Tidlig hjelp er god hjelp. Vi må se og handle allerede i barnehagen, for å gi de elevene som har utagerende oppførsel den hjelpen de trenger. Da kan vi hindre at de blir voldelige senere i livet, sier utdanningsdirektør i Rogaland, Sølvi Ona Gjul.

Leder for Utdanningsforbundet i Sandnes, Hans Fredrik Hansen, tror problemet er like stort andre steder.

– Det er ikke et større problem i Sandnes enn andre steder. Mine kolleger i Utdanningsforbundet andre steder i landet melder om at dette generelt er et økende problem, sier Hansen.

En løsning, ifølge Utdanningsforbundet i Karmøy, er å opprette egne spesialskoler for utagerende elever. Det mener utdanningsdirektør Sølvi Ona Gjul er en dårlig løsning.

– Spesialskoler ble lagt ned i 1992, og det blir i så fall å gå tilbake til en tid vi har forlatt. Nå mener vi at barn har det best i et inkluderende fellesskap, sier hun.

Powered by Labrador CMS