- For mye lekser gir psykiske plager

Psykolog Jørn Grønvold ved Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) i Sør-Troms mener at økt press i skolen sperrer for læring. Dette kan gi barna et negativt selvbilde.

Grønvold forteller til Harstad Tidende at henvisningene til BUP de tre siste årene har økt med  80 prosent. Han har eksempler på at små barn daglig har grått et par timer over leksene. Foreldrene er fortvilet, men kan ikke gjøre annet enn å sitte sammen med barna mens de arbeider med leksene.
 
- Foreldrene må bli flinkere å si fra til skolen når det legges for stort arbeidspress på barna, for dette er skolesystemets feil. Flere timers motvillig arbeid hjemme lager sperrer hos barna, og dette skader mer enn det gagner barna. Læring skal være lystbetont, mener Grønvold.
 
Bort fra "bøttepedagogikken"
Han anbefaler at elever i barneskolen sitter med lekser maksimum en halv time daglig. På ungdomstrinnet bør leksearbeidet ikke overstige en time. Ungene må få oppgaver de mestrer på egen hånd. Man må komme bort fra "bøttepedagogikken", der en bare fyller på og fyller på med kunnskap.
Grønvold understreker at barna trenger tid til å bruke ny kunnskap uten at de har prestasjonspress hengende over seg.
 
Rektorer uenige
Leiv Johnsen, som er rektor ved en av Harstads barneskoler, er uenig i at barna har mer lekser nå enn før. De motsatte er snarere tilfelle. Han forteller til avisa at det legges til rette for at elevene kan gjøre en del av leksene på skolen under tilsyn av lærer.
 
Rektor Tor Skogvang ved en av byens ungdomsskoles deler synspunktene til Johnsen.
- Jeg tror imidlertid at vi tar oss mindre tid til å prate med ungene, sier Skogvang. Ut fra egen erfaring mener han dette må prioriteres høyere.
 
Assisterende rådmann i Harstad kommune, Henry Andersen, sier til avisen at løsningen ligger i tilpasset opplæring. Hvor mye hver enkelt elev skal arbeide hjemme, må avhenge av det enkelte barns forutsetninger.
 
I og med at Norge kommer dårlig ut i internasjonale prøver skjønner han at det blir lagt ekstra press på elevene. Dette må likevel ikke ta oppmerksomheten vekk fra den enkelte elev og hans eller hennes rett til individuell opplæring.
 
(wg)
 

Powered by Labrador CMS