Signe Norbotten er leder i Utdanningsforbundet Haugesund.

Fri og uavhengig» eller spekulativt klikkagn?

Debatt: Det er en dyster og mørk affære å lese medlemsbladet vårt for tiden.

Publisert Sist oppdatert

Det er vanskelig å lese om elever som blir krenket av ansatte, og det knyter seg nok i magen på flere enn meg når disse overskriftene dukker opp i bladet Utdanning og blir delt i sosiale medier.

Les også: Mobbet av læreren

Les også: Professor: – Voksne som krenker, gjør barn sårbare

Det går ikke bare på omdømmet, men også på yrkesstoltheten løs. Ubehagelig - ja, men vi anerkjenner vårt samfunnsmandat og konsekvensene det kan få når noen i vår yrkesgruppe bryter med vårt etiske ansvar og krenker barn. Dette er en profesjonsfaglig, viktig debatt vi tåler å stå i. Spørsmålet er bare om medlemsbladet vårt ikke har gått hakket for langt.

For min del rant begeret over torsdag 11. november, da artikkelen med overskriften «Kvinnelig assistentlærer dømt for overgrep mot elev» ble delt på facebooksiden til Utdanningsnytt. Da hadde vi allerede stått i ensidige framstillinger av alvorlige elevsaker, klikkbare, saftige overskrifter og kommentarfelt som rant over av personlige historier og meninger. Nå trer Utdanning inn i et nytt landskap spør du meg, der de helt bevisst bruker en feilaktig overskrift for at nok en sak skal bidra inn i et narrativ om den «krenkende læreren».

Som en etisk bevisst lærerprofesjon skal vi stå i mye, men grensen går her. Begrepet «assistentlærer» kan ikke ses på som noe annet enn oppkonstruert, da en slik stilling ikke finnes i skolen. Journalisten bruker også begrepet «lærerassistent» og «assistent» i selve teksten, uten at hun bidrar til å oppklare misforståelsen av den grunn. Er det «assistent» hun mener? En ting kan vi være nokså sikre på, og det er at vedkommende ikke var lærer. Da stoler jeg på at journalisten hadde skrevet det.

Ansvarlig redaktør for Utdanning, Kaja Mejlbo, sier i sin leder utgave 13/2021 at deres jobb er «å drive fri og uavhengig journalistikk» og at de skal inspirere til «bredde og engasjement i den faglige og utdanningspolitiske debatten».

Vi heier på debatt, også den tunge og vanskelige, men skal ha oss frabedt spekulative og direkte løgnaktige overskrifter i vårt eget medlemsblad. Dette svekker troverdigheten til det som skal være en kilde til troverdig informasjon og en arena for meningsutveksling for vår profesjon.

Powered by Labrador CMS