Ill.foto: Mostphotos
En lærerprofesjon i motvind
Debatt: Hvordan kan vi gjøre lærerutdanningene mer attraktive?
Streik, lønnstap og misfornøyde lærerstudenter: Læreryrket omkranses
av negativ omtale. Forhåpentligvis går vi en lysere framtid i møte, der
lærerprofesjonen omtales som er et attraktivt og ettertraktet yrke, og
lærerutdanningene melder om kamp om studieplasser Hvordan skal vi komme oss
dit?
I
2013 var det flere
som søkte om å få delta i Paradise Hotel enn det var søkere til svensk
lærerutdanning.
Vi er heldigvis ikke der, men i 2022 sank søkertallet til lærerutdanningen i
Norge for tredje år på rad, og flere studiesteder
meldte om ledige plasser.
Ikke
nok med det: Da Studiebarometeret ble presentert forrige uke, kunne vi lese at lærerstudenter
er blant de minst fornøyde med utdanningen. Igjen.
Hvorfor er ikke læreryrket
et selvfølgelig førstevalg for ambisiøse unge? Hvorfor er det ikke konkurranse
om studieplassene på lærerutdanningene?
For
å svare på disse spørsmålene, pekes det ofte i to retninger: Kortere, mer
praksisbaserte lærerutdanninger. Og høyere lønn.
Men
ligger egentlig løsningen der? I en kort, praksisbasert lærerutdanning?
I dag er alle lærerutdanninger for å undervise i grunnskolen
og videregående skole femårige masterutdanninger.
I Finland – et land vi ofte liker å
sammenligne oss med – har lærerutdanningene vært femårige i flere tiår. Men Norge er ikke Finland. I Finland er det konkurranse om plassene i
lærerutdanningene. I Finland har lærerprofesjonen høy tillit.
I Norge er lærerstudenter
misfornøyde med lærerutdanningens profesjonsfokus og arbeidslivsrelevans. Som
svar på denne kritikken, peker flere på behovet for mer praksisbasert lærerutdanning, og det debatteres stadig om
omleggingen til femårig lærerutdanning var en god
idé.
En lærerutdanning skal inneholde mye. Lærerstudenter skal blant annet ha
god kunnskap om undervisningsfagene sine, og kunnskap om hvordan disse fagene
kan formidles videre i klasserommet. De bør også lære å tilpasse undervisningen
slik at alle elever opplever mestring og variere undervisningen slik at alle
elever opplever motivasjon. Lærerstudenter bør også lære om vurdering for læring,
digitale verktøy, skole-hjem samarbeid, individuelle opplæringsplaner og
pedagogiske rapporter.
Men hva da med masteroppgaven; kan
den bidra til å forberede studentene til lærerhverdagen?
Hverdagen som lærer er kompleks, og det stilles stadig
større krav til lærprofesjonen. I framtidens skole trenger vi profesjonsutøvere
som kan stå i denne kompleksiteten. Lærerstudenter trenger ikke bare å lære om
det som fungerer her og nå; de må ha kompetanse til å utforske og videreutvikle
egen praksis i dag – og om tjue år.
Dette er kompetanse som en femårig profesjonsutdannelse kan
bidra til.
Bedre samarbeid mellom praksisfelt og høyere utdanning
Løsningen på studentenes misnøye med lærerutdanningene er
ikke nødvendigvis å korte ned lærerutdanningsløpet. Jeg tror heller løsningen
ligger i å synliggjøre koblinger mellom praksisfeltet og høyere utdanning.
Læreprofesjonen kan i større grad
involveres i lærerutdanningenes undervisning, forskning, og
masteroppgaveskriving.
I en rapport om lærerutdanningenes arbeid
med bachelor- og masteroppgaver, fant vi få eksempler på involvering av praksisfeltet i
studentenes oppgavearbeid. Her kunne det for eksempel vært interessant å utforske
mulighetene til å involvere praksisfeltene i valget av relevante
forskningsområder, og økt bruk av lærere som biveiledere av oppgavearbeidet.
En videre mulighet for å fremme
praksisrelevans i lærerutdanningene, er bruken av lærere som underviser både i
skolen og i høyere utdanning. I min doktorgradsavhandling om lærere i
kombinasjonsstillinger, fant jeg mange gode eksempel på hvordan lærere koblet
teori og forskning i høyere utdanning til dagsaktuelle og relevante praksiseksempel
fra klasserommet. En fersk NOU om etter- og videreutdanning, peker på slike
kombinasjonsstillinger som en av flere mulige karriereveier for lærerprofesjonen.
Les også: Tips for å gjere lærarutdanninga betre og meir attraktiv
Lærere i kombinasjonsstillinger kan
også bidra til lærerutdanningenes forskningsarbeid, da de har god kunnskap om
hvilke problemstillinger forskningen burde belyse.
Samtidig - som jeg har argumentert for
tidligere – er det
ikke slik at en lærer nødvendigvis en god lærerutdanner. Det krever mye å synliggjøre
eksplisitte koblinger mellom teori og praksis for studentene.
En videre utfordring er at slike nye roller utfordrer holdningene i en lærerprofesjon som
tradisjonelt har vært egalitær.
En lærerprofesjon uten jantelov?
I fjor gikk lærere til streik med et ønske om å verdsettes
og anerkjennes for utdanning og kompetanse.
Jeg tror også lærerprofesjonen selv
har en lang vei å gå i å anerkjenne ulik kompetanse.
I et innlegg om nye forslag til
etter- og videreutdanning for lærerprofesjonen, skriver Roar Ulvestad at det er
bekymringsfullt at alle karriereveier leder helt eller
delvis ut av klasserommet,
og skriver videre at «vi må få faglærte i alle klasserom før vi spiser
dessert».
Jeg sier ja takk, begge deler.
Jeg tror mange av oss som allerede
står i klasserommet, har lyst på dessert mellom hovedrettene. Jeg tror vi kan og
bør ha høyere ambisjoner på vegne av lærerprofesjonen.
Jeg tror mange lærerstudenter kan
motiveres av å bevege seg mot et langt arbeidsliv der dørene mot ulike
karriereveier står åpne.
Og her, helt til slutt, kommer vi tilbake
til spørsmålet om lønn. Nye arbeidsoppgaver, for eksempel i skjæringspunktet
mellom skole og lærerutdanning, bør også innebære muligheter for økt lønn.