Elevene ved Melhus vgs startet påsken med drap og etterforskning

En gjeng brettspillglade lærere ved Melhus videregående skole arrangerte påskekrim for elevene på første trinn fredag før påske. Det ble både drap og etterforskning.

Publisert

– Elevene hadde det skikkelig gøy, vi fikk tommel opp for arrangementet, men jeg tror nesten vi lærere hadde det morsomst, forteller Jon Stian Haukli, lærer ved Melhus videregående skole i Trøndelag.

Planleggingen av krimgåten startet i begynnelsen av januar.

– Vi er en gjeng lærere som samles og spiller brettspill. Det er spill som heter Detective for a Day, der oppgaven er å løse en mordgåte. Det ville vi overføre til skolen ved å arrangere en påskekrim for elevene.

Hjernene bak, Jon Stian Haukli og Dag Nesheim, fikk med seg et knippe andre lærere og satte i gang planleggingen. Valget av dag falt på fredag før påske.

– Da trodde alle elevene at de skulle samles i auditoriet for å ha et felles naturfagopplegg for hele trinnet.

Noen minutter ut i undervisningen ble lyset slått av, og det ble helt mørkt.

– Så skjedde det litt av hvert. Verneombudet kom inn og lyste med lommelyst, det ble ropt litt, det gikk i noen dører, og 20 sekunder etterpå kom lyset på igjen. Da lå en av lærerne på gulvet, «drept», med mordvåpenet ved siden av seg.

Lærerne bak opplegget: Dag Nesheim og Jon Stian Haukli.

Motiv og utelukkelse

Deretter kom en av avdelingslederne inn, utkledd som Sherlock Holmes. Han ba elevene holde seg rolig og sa at de skulle prøve å oppklare mordet.

– Elevene ble delt inn i 10 grupper som skulle teste forskjellige bevis og alibi. Lærerne som var med, var alle i søkelyset for mordet. En av lærerne hadde hatt honningproduksjon med offeret, og det ble avdekket at Rema 1000 skulle kjøpe opp produksjonen, så motivet til denne læreren handlet om penger.

Med en annen lærer gikk uenigheten ut på hvem som skulle trene og lede jentelaget på skolen.

– Der var motivet at læreren ble drept for at den andre skulle sanke flest mulig pokaler. Og vi spilte også på humor og bydde på oss selv, og dro inn episoder som har skjedd det siste året, sier Haukli.

Til slutt var det oppsummering hvor gruppa til slutt skulle bli enige om hvem de mente var morderen.

– Var det mange som klarte det?

– Halvparten av gruppene, så det gikk akkurat som vi hadde håpet og trodd: Ikke for lett og ikke for vanskelig. Vi traff godt på vanskelighetsgraden.

– Og premien?

– Litt godteri til påskeferien.

– Hvordan nøstet de sammen alle trådene for å finne morderen?

– Alle lærerne hadde motiv, så det var en utelukkelsesprosess hvor de satte bevis opp mot hverandre, kryssjekket og testet. Morderen hadde ikke noe alibi, kun motiv, forteller han.

Ville ideer

– Hvorfor gjorde dere dette?

Elevene ble delt inn i ti grupper.

– Vi liker å spille spill og elevene liker å konkurrere, og vi hadde lyst å prøve ut forskjellige ting, og overraske elevene. Det ligger også mye faglig i dette; elevene skal bruke kunnskap de har lært dette skoleåret.

– Hva har vært utfordrende?

– Å få historiene til å henge sammen. Vi hadde begrenset med tid, så vi måtte droppe mange av de ville ideene. Vi tenkte på DNA-analyse, men det tar for mye tid.

Så var de inne på tanken om at det skulle være så ekte at elevene skulle tro det var et ekte drap.

– Men det hadde nok ikke vært så lurt, så vi nedskalerte slik at de åpenbart skjønte at det var tull, men at de samtidig skulle bli nysgjerrige.

De planlegger allerede noe tilsvarende til neste år.

– Det har vært skikkelig gøy å planlegge, men til neste år skal vi begynne litt tidligere. Det har tatt en del tid, men det var virkelig verdt det.

Under er eksempler på bevismateriale, motiv og drapsvåpenet.

Powered by Labrador CMS