Vold i skolen: – Elevenes handlinger må få konsekvenser

Volden mot lærere i skolen i Kristiansand øker. Høyres Arve Stokkelien mener elevenes handlinger må få konsekvenser.

Publisert Sist oppdatert

Under møtet i kommunens oppvekstutvalg i går var vold mot lærere tema. Stokkelien tror ikke penger er løsningen.

– Handlinger må få konsekvenser. Elevene skal gjennom en dannelsesreise, ikke bare i fag, men hvordan man oppfører seg mot andre. Hvis det ikke skjer noen reaksjoner, gjør vi disse elevene en bjørnetjeneste, sier han.

Ap-leder Åse Løvdal sier det er tøft å høre historiene.

Også i Bergen har vold mot kommunalt ansatte vært diskutert i kommunalt utvalg, og det viser seg at det ikke har vært en eneste politianmeldt voldsepisode i Bergen på tre år.

– Det er selvfølgelig tøft å lese om hvordan mange lærere har det, men det er kjempeviktig at de sier ifra, sier Løvdal. Hun har tidligere vært fylkesleder for Utdanningsforbundet Vest-Agder.

Åse Løvdal (Ap)

Fædrelandsvennen skriver at fra 2020 til 2021 økte antall tilfeller med vold i skolen med nesten 24 prosent, fra 600 til 742. Utagerende barn, slag, spark og spytting har for mange lærere blitt en del av hverdagen.

I Bærum er det en økning i antall registrerte tilfeller av vold mot lærere. Nå vil politikerne sikre bedre opplæring og oppfølging av ansatte.

Ap-politikeren i Kristiansand mener førsteprioriteten blir å styrke laget rundt lærerne; man må ansette helse- og sosialfaglige ressurser og miljøarbeidere.

– Det handler om flerfaglig kompetanse, som kan bidra i sånne situasjoner og avlaste lærerne. Der tror jeg ikke skolene er bemannet godt nok, dessverre, sier Løvdal.

– Det finnes ikke vanskelige barn, men akkurat nå har vi mange barn som har det vanskelig. Vi må trygge de barna samtidig som vi må ivareta lærerne, sier Løvdal.