Et tall er en abstraksjon som sier svært lite. Det er best egnet til å gjøre de med høy måloppnåelse lettere oppstemte, skriver Roar Ulvestad.
Ill.foto: Mostphotos
En NOU for fremtiden
Debatt: Rapporten fra Kvalitetsutvalget er den beste NOU jeg noen gang har lest.
Det var en stor dag da rapporten fra
Kvalitetsutvalget kom, med forslag til endringer av Nasjonalt
kvalitetsvurderingssystem. Dette er klart den beste NOU-en jeg har lest. Den
lukter liflig av grasrot, tillit, faglighet og læring. I den grad det går an å
bli oppstemt av å lese en NOU, må det være av denne.
I stedet for å foreslå flikking på et eksisterende system
som er mer et lappeteppe av tester, målinger og kartleggingsprøver enn et
koherent system, har utvalget tatt djerve beslutninger og vurdert fra grunnen
av hva vi egentlig trenger av målinger og verktøy for å styrke læringen i
skolen. De har ikke gått seg vill i ulike aktørers interesser, men fokusert på
kjerneoppdraget, nemlig det som foregår mellom elev/deltaker, lærer og fag.
Det mest djerve de har gjort i sine anbefalinger, er å
foreslå å velge vekk nasjonale prøver, og se på hvordan vi kan rigge oss slik
at eksamen kanskje kan bli overflødig, særlig i grunnskolen. Argumentet om at
eksamen er overflødig, i og med at alle har rett til videregående opplæring, er
jo helt legitimt. Dette var kanskje det mest uventede, først og fremst fordi
det var usikkert hvor vidt utvalget skulle diskutere eksamen i det hele tatt.
De mest ihuga forkjemperne for eksamen opplever jeg som så
fastlåste og impregnerte mot argumenter at det mest av alt virker som de har
kjørt seg fast i en retorisk blindvei kalt Humes giljotin, som er argumentet at
noe har sin berettigelse bare i kraft av at sånn er det, og sånn har det alltid
vært, derfor skal det fortsette sånn i all evighet og litt til. Amen.
Om elevene skal ha tallkarakterer, og standpunktkarakter er
det mest pålitelige målet på en elevs kompetanse, har vi da vitterlig ikke bruk
for eksamen. Å velte gullkalven kalt eksamen fordrer at vi er trygge på
standpunktkarakteren, og at denne blir en maksimalt pålitelig størrelse som det
går an å stole på, uten at vi har eksamen som en korrigerende faktor.
Tillitsreform i praksis
Det virker som en spennende og fornuftig tanke å satse på
profesjonsfellesskapets evne og vilje til å jobbe mot gode konsensuser i
setting av standpunktkarakterer. At vi bruker tid i fellesskap til å vurdere
elev/deltaker-arbeider og skaper kollektive forståelser som styrker
vurderingen, er vel anvendt tid. Dette er jo tillitsreform i praksis, ønsker vi
ikke å gi profesjonen handlingsrom til å utvikle faglig enhet, enighet og
eierskap til egen yrkesutøvelse?
I et sånt arbeid kan det være nyttig med verktøyer som kan
hjelpe oss å avdekke faglige nivåer og sette læringstøttende språk på det, slik
at vi kan hjelpe eleven/deltakeren videre i utviklingen sin. Nå har vi sjansen
til å satse på forsømte områder. Nasjonale prøver har gitt oss tunnelsyn på
lesing, uten at leselysten eller ferdighetene har blitt noe bedre. Sentralt
utarbeidede hjelpemidler, i form av kartleggingsverktøy for alle grunnleggende
ferdigheter vil være til stor hjelp for å knytte bånd mellom det lokale og det
nasjonale.
Jeg bruker mye tid på å kartlegge og avdekke elevers språklige nivå
og kompetanse, og hadde satt pris på pålitelige supplement. Jobben er likevel
mitt ansvar, og kjennskap til den enkeltes stemme og skrivestil blir i tiden
fremover vårt fremste middel til å avsløre språkmodellene som står i kø for å
skrive intetsigende tekster om hva som helst.
Muntlig senter i Bergen
Vi trenger et leseløft, vi trenger et skriveløft, og vi
trenger også et taleløft. Vi har nasjonale skrive- og lesesenter, som bør
«settes fri» for å lage de redskapene vi trenger. Vi bør også få et nasjonalt
senter for det muntlige, og det må selvfølgelig legges til breiflabbens rike:
Bergen, en tilstand i din sjel.
Disse sentraene bør operere på bestilling fra lærerne, og
ikke Utdanningsdirektoratet, som er i ferd med å utspille, for ikke å si overspille, sin rolle. Nå viser det
seg for eksempel at de har lagt opp til kartleggingsprøver for våren i
førsteklasse, som er delvis adaptive. Dette til tross for at de skal ha fått
beskjed om å legge adaptive prøver på is. Dessuten har vi ikke kompetansemål
før etter andre klasse. De har dermed tatt utgangspunkt i antatt oppnåelse av
kompetanse etter første skoleår på slett grunnlag. Jeg har ennå ikke sett en
statsråd som har klart å kontrollere Udir, men er helt klar for nye opplevelser
på den fronten.
For at nye hjelpemidler skal virke, er det mange faktorer
som teller inn. Hjelpemidlene vi skal bruke, må avspeile læringssituasjonen,
slik at de føles naturlige og ikke fremmede når de brukes. Hva gjør vi for
eksempel i klasserommet i møte med nytt fagstoff? Vi snakker med
elevene/deltakerne, aktiviserer fellesskapets forkunnskap, motiverer,
planlegger og avklarer. Læreren må være en aktiv deltaker i bruken av faglige
verktøy, slik at de inngår i en reell pedagogisk situasjon, ikke som et traurig
pliktløp på skjerm eller papir.
Dessverre er det ikke bare strekk i laget, men også kanskje
en massiv sprekk, når det gjelder holdningen til karakterer, nasjonale prøver
og eksamen. Det er ikke sånn at alle lærere tviholder på systemet som vi har i
dag. Selv jeg, som selverklært dinosaur med 28 år i klasserommet, innser at om
noe ikke virker – ja så må vi kanskje må endre på det. Jeg blir betenkt når avtroppende leder i Utdanningsforbundet på Dax 18 uttaler seg på vegne av «laget», som om det ikke finnes noen strekk eller sprekk i laget i dette
spørsmålet. Det er ikke gitt at «vi i Utdanningsforbundet» har en overveiende
konservativ holdning til eksamen og karakterer. Det er ikke gitt at «vi i
Utdanningsforbundet» er så fornøyd med situasjonen at vi har råd til å motsette
oss endring. Ikke en gang av Tyrannosaurus examenstekst eller Brontosaurus karakterus.
Et tall sier lite
Det som er gitt, er at vi ønsker at elevene og deltakerne våre
ser egenverdien i å utvikle seg i lesing, skriving, muntlighet og kunnskaper,
og først og fremst vil ha tilbakemeldinger som i størst mulig grad stimulerer
til denne utviklingen. Et tall er en abstraksjon som sier svært lite, og som er
best egnet til å gjøre de med høy måloppnåelse lettere oppstemte. Nå har vi
prøvd tallkarakterer i fryktelig mange år. En enorm suksess har det vel neppe
vært, med mindre man ser på instrumentell læring som et gode, og at utdanning
som utvikling av konkurransefortrinn er viktigere enn danning for å bli et
bedre menneske.
Det skjer mye i skolene nå, med karakterdemping, styrket
vurderingskultur, elevdemokrati og fokus på fagrelevans heller enn drøvtygging
av gamle slagere fra pensumlistenes tid. Vi kan nå et stykke i den utviklingen
uten å endre på støvete karakter- og eksamenskultur, men om vi mener alvor med
Fagfornyingen, må også noen gamle darlings til livs. Jeg støtter helhjertet
utvalget sin innstilling til å fullføre intensjonene i Fagfornyelsen, og håper
at politikerne har mot til å stole på kvalifiserte endringsforslag. Jeg frykter
at vi nå får en politisert og polarisert debatt, der vi plutselig er 10 år inn
i LK20 med et kvalitetsvurderingssystem fra 2000-tallet uten at det har skjedd
noe. Vi er på et kritisk punkt nå, der fortellingen om fremtidens skole får
sine første kapitler.
Lærere, elever og forskere må være lydhøre for hverandres
perspektiver på virkeligheten, slik at vi sammen utvikler et
kvalitetsvurderingssystem som er så bra faglig og demokratisk fundert at det
kan holde i lang tid. Og «vi i Utdanningsforbundet» trenger et nyansert blikk
på hva som beveger seg på grasrotnivå. Da må man ikke late som «sprekker» eller
«strekk» i laget ikke finnes, og tale med nødvendige forbehold.
Dette kan bli bra.