Høyre og A- og B-lærere
Ingen ønsker vel B-lærere, B-stortingsrepresentanter eller B-statsråder, mener innsenderen av dette debattinnlegget.
Litt spissformulert ønsker Høyre
ifølge hovedoppslaget i Utdanning nr.13 at de gode skal tjene
bedre enn de dårlige, og så blir skolen bedre. Hvis
Høyre er sikker på at dette er et tiltak som vil heve
kvaliteten i skolen, er det vel grunn til å tro at tiltaket
også vil virke gunstig i andre yrker?
En god stortingsrepresentant skal tjene mye.
En dårlig stortingsrepresentant skal tjene lite. Slik får
vi et bedre storting. En dyktig statsråd skal tjene mye. En
udugelig statsråd skal tjene lite. Slik får vi en god
regjering som skaper det perfekte samfunn.
Rett skal være rett. Forslaget om
høyere lønn til flinke lærere er ett av mange
tiltak. Likevel ligger det i forslaget at Høyre ser for seg en
skole med A- og B-lærere. Men ingen ønsker vel
B-lærere, B-stortingsrepresentanter eller B-statsråder?
Vi ønsker at våre barn skal ha dyktige lærere. Vi
ønsker å bli operert av en kirurg med kunnskap og
erfaring - ikke en hobbykirurg. Vi krever at en bussfører er
en dyktig sjåfør som ikke setter livene våre i
fare.
Kvaliteten på en yrkesutøver
bestemmes ikke av hva yrkesutøveren tjener. Man får
problemer med å skaffe folk til et yrke hvis lønnen er
for lav, men det er et rekrutteringsproblem - ikke et
kvalitetsproblem. Den faglige dyktigheten reguleres av andre
faktorer, som kvaliteten på utdannelse og
godkjenningsprosedyrer.
Ønsker man å få dyktigere
lærere (politikere, kirurger, sjåfører, og så
videre), må man øke kravene så bare de absolutt best
kvalifiserte får utøve yrket. Samtidig må politikere
huske at vett og dyktighet ikke er delt ut etter sosialdemokratiske
likhetsprinsipper. Vett og forstand er fordelt etter den
berømte Gauss-kurven. Det er et sørgelig faktum som vi
ikke kan gjøre noe med. Jo høyere krav vi stiller til
dyktighet, jo mindre del av landets befolkning er det som kommer i
betraktning.
Det er et stort antall yrker og stillinger
hvor man ønsker seg "enere". Vil man kombinere dette
ønsket med ønsket om "hele folket i arbeid", får man
et problem. Det er ikke mange nok "enere"! Og hva skal "toere",
"treere" og "firere" gjøre?
Ønsker politikerne å forbedre
skolen, og samfunnet for øvrig, kan de derfor ikke basere seg
på "enere", på en elite. Jeg har ingen løsning
på problemet, men dersom noen forstår at noen er i ferd
med prøve på noe umulig, da må de forsøke noe
annet!