Avvis Clemets sparetiltak
Dersom Kristin Clemets ønske om ett år kortere grunnskole skulle bli satt ut i livet, vil det innebære at elevene begynner i videregående skole og deretter på universiteter og høgskoler ett år tidligere enn i dag. Er det ønskelig?
Nå er det virkelig grunn til å
uttrykke mistillit til politikerne! For noen få år siden
drev de gjennom seksårsreformen mot foreldrenes og
lærernes ønsker. Disse mest berørte parter hadde
slett ikke behov for at småbarna skulle presses så tidlig
inn i skolen, og barnehagene mistet sine store, stabiliserende
barn. Likevel ble reformen (kostbar og gjennomgripende) vedtatt,
men tross alt på en slik måte at barnehagepreget skulle
beholdes det første skoleåret. Nå kommer neste skritt. Kristin Clemet
antyder at hun ønsker å kutte ut det siste året i
vårt skoleløp. Det første skoleåret skal dermed
tidsmessig erstatte det siste slik at elevene alt i alt vil
være ett år yngre når de går ut av
ungdomsskolen og videregående skole. Idéen framstilles
utelukkende som et spare- og effektivitetstiltak, men dersom dette
blir gjennomført, er det fattet en dramatisk beslutning med
betydelige ringvirkninger for hele det norske samfunnet. Én helt sikker konsekvens av en slik
endring er at antall skoletapere vil komme til å øke.
Hvis vi starter en mer intensiv lese- og skriveopplæring for
fem- og seksåringene, vil selvsagt alle de som ikke er modne
nok for dette bli hengende etter allerede fra første
øyeblikk, noe som vil forplante seg opp gjennom hele
skoleløpet. Skolens læreplaner og
undervisningspraksis er gjennom mange år tilpasset elevenes
utviklingstrinn, og for oss som arbeider i skolen er det soleklart
at man ikke kan late som om elever er eldre enn det de faktisk er.
Beholder vi fagkravene slik de er, men krever at ett år yngre
elever skal mestre dem, vil vi garantert få en lang rekke
elever som ikke henger med. Vi som er lærere i ungdomsskolen har lang
erfaring med og høy kompetanse i å håndtere barn og
unge som er fra 13 til 16 år. På samme måte er
gymnaset/videregående skole med pensum og innhold gjennom
mange, mange år tilpasset elever som er 16 til 19 år
gamle. Politikerne gambler høyt med denne
kompetansen hvis de forlanger at vi skal ta imot elevene ett
år tidligere. Og hvordan kommer det til å bli når
ett år yngre studenter skal starte på universiteter og
høgskoler? De høyere lærestedene klager allerede i
dag over at nivået blant de ferske studentene er foruroligende
lavt, og man må vel bare være politiker for å tro at
nivået blir forbedret og at studentene blir modnere og mer
selvstendige når de er ett år yngre! Et par raske konsekvenser til: Elevene blir
etter Clemet-modellen tvunget til å foreta livsavgjørende
valg på et svært tidlig stadium. Først og fremst
gjelder det naturligvis linjevalgene på videregående
skoler. Russen vil også være ett år
yngre enn de er nå. De kommer neppe til å endre sine
tradisjoner, så man kan trygt spå et enda sterkere
drikke- og festepress i ung alder. Et eventuelt vedtak om å drive elevene
gjennom skoleløpet mens de er ett år yngre enn i dag vil
garantert få store konsekvenser, og det er nå virkelig
grunn for mange, både skolefolk og foreldre, til å
våkne før det er for seint.