Myrertoppen barnehage er prisbelønt for sin databruk. For Lavrans Gjerdalen (t.v.) og Ea Buarø Bjørnevik er nettbrett en like naturlig del av hverdagen som puslespill og bøker. Det er det ikke i alle barnehager, viser en ny undersøkelse. Foto: Tore Fjeld
Myrertoppen barnehage er prisbelønt for sin databruk. For Lavrans Gjerdalen (t.v.) og Ea Buarø Bjørnevik er nettbrett en like naturlig del av hverdagen som puslespill og bøker. Det er det ikke i alle barnehager, viser en ny undersøkelse. Foto: Tore Fjeld

Barnehagelærere sier de mangler digital kompetanse

Barnehagebarn står for den største økningen i bruk av nettbrett de siste årene. Samtidig sier godt over halvparten av de barnehageansatte at demangler digital kompetanse. Myrertoppen barnehage er et unntak.

Hele 77 prosent av de ansatte i landets 6200 barnehager sier de har behov for kompetanseheving i pedagogisk bruk av digitale verktøy, viser Barnehagemonitor 2015. Det er en landsomfattende undersøkelsen om databruk i barnehagen publisert i år. Den er gjennomført av Senter for IKT i utdanningen på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.

Dette er temasaken i Første steg nr. 2/2016.

Hele utgaven leser du elektronisk her.

 

Barnehagemonitor 2015

  • Landsomfattende undersøkelsen om databruk i barnehagen.
  • 77 prosent av de ansatte i landets 6200 barnehager sier de har behov for kompetanseheving i pedagogisk bruk av digitale verktøy.
  • I 2015 hadde 65%av barnehageansatte tilgang til nettbrett, mot 29% i 2013
  • Å lytte til musikk (92%) og ta bilder (74%) er de digitale aktivitetene som gjøres mest.
  • Nettbrettbrukere tilbyr barna flere aktiviteter enn de som ikke bruker nettbrett, og bidrar til at barn i større grad får delta i kreative aktiviteter som å tegne, lage musikk og digitale fortellinger.

Kilde: Senter for IKT i utdanningen

 

 

Dette gjør Myrertoppen

  • Hovedfokus på barna som produsenter, ikke konsumenter. De lager filmer, animasjoner, bruke tegneapper og komponere musikk.
  • Teknotorsdag for førskolebarna: Lage animasjonsfilmmed Lego-figurer.
  • Prosjekt om kroppen for de yngste: De tar bilder av ulike ansiktsdeler og henger opp, for å se om barna klarer å kjenne hverandre igjen.
  • Femåringene lager fotoutstilling.

  

Barns mediebruk

Sverige:

  • Andelen barn med eget nettbrett er firedoblet på to år.
  • 56 prosent av barn under 1 år har tilgang til nettbrett og hele 79 prosent av 2 til 4-åringene.

Norge:

  • 82 prosent av norske barn fra 1 til 12 år tilgang til nettbrett.
  • Halvparten av barn mellom1–4 år bruker internett daglig.

Kilder: «Småungar och medier 2015» fra Statens medieråd i Sverige og Medietilsynet (2014).

 

Sultne på kunnskap

– Barnehageansatte mangler kompetanse i hvordan de skal bruke digitale verktøy til å lage noe med barna og til å integrere det i sitt pedagogiske arbeid. Vi ser også at de mangler digital dømmekraft, som å vurdere troverdigheten på nettinformasjon, forteller prosjektleder for undersøkelsen, Helle Jacobsen.

De som allerede bruker digitale verktøy med barna ønsker i større grad å lære enn de som ikke gjør det. 25 prosent av personalet opplever at kolleger ikke er interessert i å bruke digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet, og at det er begrensende for bruken. Myrertoppen barnehage er et godt eksempel på det motsatte: Der er nettbrettet en like naturlig del av hverdagen sombøker og spill. Det har de fått pris for.

 

Prisbelønt for databruk

Toåringen Lavrans trykker med vante fingre på skjermen, og møter blikket til barnehagelæreren.

– Du fikk det til, så bra, smiler Marita Olsen, som er barnehagelærer i Myrertoppen barnehage på Kjelsås i Oslo. Barnehagen er kjent for å ha kommet veldig langt med implementering av digitale verktøy, og er tildelt Gullepleprisen av Norsk Pedagogisk dataforening for sin satsing.

Barna bruker verktøyene kreativt i læring og gjøremål; alt fra symfoniskriving til animasjon. Barnehagen har også en egen blogg.

 

Interaktiv «Bukkene Bruse»

En av motforestillingene mot å bruke nettbrett i barnehagen, er at barna lett kan bli passivisert. Men toåringene i Myrertoppen sitter absolutt ikke stille mens eventyret om de tre bukkene Bruse vises på storskjerm på avdelingen.

Smårollingene går rundt og peker, kommenterer det de ser på filmen, hermer og ler.

– Kunne dere ikke like godt lest «Bukkene Bruse» høyt for barna fra en bok?

– Jo, og det gjør vi også. Nettbrettet er ikke i bruk hver dag. Det er ett av mange verktøy vi bruker, forteller Marita Olsen.

 

Barnehagelærer Ineta Berzina viser Storm Trosterud Resvold hvordan han kan lage egne tegninger ved hjelp av en egen app på nettbrettet. Foto: Tore Fjeld

Barnehagelærer Ineta Berzina viser Storm Trosterud Resvold hvordan han kan lage egne tegninger ved hjelp av en egen app på nettbrettet. Foto: Tore Fjeld

 

 

Kvalitetssikrerapper

Barnehagelærer Cathrine Fragell Darre jobbet tidligere i Myrertoppen barnehage, og er nå ansatt som prosjektleder for den digitale satsingen i den private barnehagekjeden Norlandia Barnehagene, som eier Myrertoppen.

Gjennomprosjektet skal digitale hjelpemidler implementeres i alle Norlandias 60 barnehager i Norge. Senere skal også kjedens svenske barnehager bli digitale.

– Alle barnehagene som er med i prosjektet skal ha minst to nettbrett, helst ett per avdeling. De får en opplæringsperiode på fem måneder med teknisk hjelp og innføring i bruk av pedagogiske opplegg, forteller hun. Hun jobber også med å kvalitetssikre hvilke apper som lastes ned.

 

Mer tid med barna

En av de store fordelene med å bruke nettbrett, mener Cathrine Fragell Darre er at det er blitt mindre krevende for de ansatte å jobbe med dokumentasjon. Ved hjelp av nettbrettet kan de ta bilder og lage filmer, som ofte kan si langt mer enn lange, skriftlige rapporter.

– Med digitale verktøy får du en bredere mulighet til å jobbe kreativt med dokumentasjonsarbeidet som allerede gjøres i barnehagen. Barnas digitale fortellinger, redigerte bilder, film og animasjon er dokumentasjon fra barnehagens innhold, forklarer prosjektlederen, som mener dette også gjør at de ansatte får frigjort mer tid til å være sammen med barna.

 

Lærer å dele

Cathrine Fragell Darre mener barnehagene nekter seg selv en mulighet dersom de sier nei til å bruke digitale verktøy.

– De digitale verktøyene gir barna anledning til å være kreative på nye måter. Barna kan lære å lage film, eller digitale bildefortellinger. Det finnes også mange gode apper som er en gavepakke til pedagogiske opplegg, mener hun.

– For barn som har litt vanskelig for å få venner, kan det være lettere å knytte kontakt gjennom nettbrett. De lærer også å dele og vente på tur, mener Marita Olsen.

 

Laurans Gjerdalen gir nettbrettet videre til Sigrid Heggelien Holmgren som sitter på fanget til barnehagelærer Marita Olsen. Foto: Tore Fjeld

Laurans Gjerdalen gir nettbrettet videre til Sigrid Heggelien Holmgren som sitter på fanget til barnehagelærer Marita Olsen. Foto: Tore Fjeld

 

 

Kompetansegap

Det er et kompetansegap mellom assistenter og pedagogiske ledere, viser Barnehagemonitor 2015. En årsak kan være at de pedagogiske lederne i større grad får tilbud om og deltar på opplæring enn assistentene. Digitale verktøy generelt brukes mest til å dokumentere det pedagogiske arbeidet.

Nettbrettene brukes først og fremst sammen med barna til lek og læring.

 

Dobling av nettbrett

Andelen barnehageansatte som har tilgang til nettbrett i barnehagen er doblet på to år – fra 29 prosent i 2013 til 65 prosent i 2015. Det er like mange i private som i offentlige barnehager som sier de har nettbrett.

– Utviklingen av digitale kompetanse går sakte fordi man ikke vet hva digital kompetanse er, og de praktiske utfordringene stopper kompetansehevingen. Barnehageansatte må ofte droppe datakurs, fordi de må steppe inn for ansatte som er blitt syke, mener barnehagelærer og forfatter Barbro Hardersen i Medietilsynet Trygg Bruk.

Hun har samlet en rekke undersøkelser om digitalt mediebruk i barnehagen i boka App’legøyer og app’estreker. Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen. Samtidig er den største økningen av daglig internettbruk blant barn fra 0 til 4 år, ifølge den nyeste rapporten «Småungar och medier 2015» fra Statens medieråd i Sverige.

Tallene kan, ifølge Hardersen, overføres til norske forhold.

 

Digital pedagogikk

– På kurs hos meg forsvinner bekymringen. Når vi flytter pedagogisk fokus fra utstyr til innhold kjenner barnehagefolket igjen pedagogikken og barnehagetenkningen, sier Hardersen.

Hun mener det fremdeles er teknologifrykt og økonomi som stopper mange. Medievitere mener en digital pedagogisk tankegang vil være nøkkelen for å få flere til å bruke data i en pedagogisk praksis i hverdagen.

Hun sier det må tydeligere frem i neste rammeplan og mener det er viktig at barnehageeiere kurser ansatte, slik at de får tid til å lære seg nye verktøy og kunnskap om apper.

– Går du inn i barnas spillverden får du masse kunnskap du kan snakke med barna om. Vi må tørre å åpne opp for det barna kan vise oss voksne. Rammeplanen gir oss retning for å «se barna der de er», sier medieviteren.

 

Fotoforbud

Nettbrettet er et glimrende verktøy for å filme og fotografere små og store hendelser i barnehagen. Likevel er Myrertoppen barnehage bevisst på at alt som skjer ikke skal filmes og fotograferes.

– Man skal ikke gå fra verdifulle øyeblikk fordi man skal fotografere, understreker Cathrine Fragell Darre. Barnehagen har derfor innført fotoforbud for foreldrene på alle arrangementer. Barna skal få lov å oppleve at foreldrene er der for å se på dem, ikke for å filme med telefonen.