Ingunn lærer barna å lage kunst i naturen

Kunstneren Ingunn Eidsæter tar med barna ut for å lage kunst i naturen. Ønsket er å inspirere dem til å ta vare på naturen.

Publisert Sist oppdatert

– Se hva jeg har funnet, Ingunn!

– Oi, så fin! Den kan vi bruke når vi skal lage kunst på stranda etterpå.

Kunstner Ingunn Eidsæter tar imot noen lilla skogstjerneblomer fra en av de 16 barna som svermer rundt henne. 

Svanviken barnehage er den trettende barnehagen i Hustadvika kommune som hun har tatt med ut på naturkunsttur i regi av den kulturelle skolesekken.

Ser og føler på naturen

Kunstneren og Svanviken barnehage er på tur til fjæra. På veien dit samler de blomster, planter, bark og andre ting de kan bruke når de kommer fram. Her, på Eide i Hustadvika kommune, møter fjellene grønne, frodige enger, og ei steinstrand vasket med havets farger. Perfekt til å lage kunst.

– Her har vi det ikke travelt med å få et produkt med kunsten vi lager. Det handler om å bruke sansene sine og utforske verden sammen, forteller Eidsæter.

Kunstner Ingunn Eidsæter sier opplevelsen er like viktig som ferdig produkt når man lager naturkunst.

Kunstneren har lenge vært opptatt av natur og bærekraft, og etter å selv ha jobbet mye i barnehage, har hun funnet mening i å snakke om natur og kunst med barn.

– Det skjer noe med oss når vi kjenner på og bruker sansene våre i ekte, autentisk natur, sier hun. 

– Jeg mener det hjelper oss å koble av fra stresset som kommer fra internett og aktivitetspress. 

Hun skal til å fortsette, men blir med ett avbrutt når Isabell viser henne et blad like stort som ansiktet sitt.

– Kjenner du hvor tynt det er, spør hun 6-åringen.

Naturkunst handler nettopp om å gjøre som Isabell har gjort – finne ting der man er, og ta seg tid til å se, kjenne og føle på naturen.

Bæsj er også natur

Framme på stranden løper barna ut i fjæra. Noen kommer for å vise Eidsæter en marihøne de har funnet. Andre har funnet en bitte liten krabbe. De fleste har lagt blomster og planter ned i de to kurvene gruppa har med seg. Barna setter seg så ned på huk sammen med kunstneren for å se hvordan de kan lage kunst av det de har funnet.

– Man skal kunne lage naturkunst hvor som helst. Man trenger ikke en stor friluftsskog, man kan også bruke steiner som man finner i en grøftekant. Det handler om å senke pulsen, og se det som er rundt oss. Det kan jo bli kunst av alt, sier kunstneren.

Målet med naturkunsten er å inspirere barna til å være ute, være til stede og bli oppmerksomme på det som er rundt dem.

Hun og barna lager flere store ringer av stein, som de så pynter med ulike planter, skjell og blomster.

– Æsj, hundebæsj, bryter et av barna ut. 

Eidsæter ler.

– Ja, det er også natur. Men akkurat det skal vi kanskje ikke ta i.

Bæsjen blir liggende, men barna finner tang og tare som kan legges i midten av steinringene. Det yrer av kreativitet i mange av barna, og selv de som ikke er like interessert i kunsten, koser de seg.

– Opplevelsen er en minst like stor del av dette, og det trenger ikke å bli noe produkt til slutt. Den kreative prosessen gir dem noe uansett, sier Eidsæter. 

Hun tror slike turer som dette kan hjelpe både barna og ansatte til å være mer observante i naturen.

Kunstneren Ingunn Eidsæter er opptatt av at barna skal bli kjent med og få et forhold til naturen tidlig, slik hun selv fikk da hun var liten.

En magisk dag

– Målet er å inspirere til å være ute, være til stede og bli oppmerksomme på det som er rundt oss, og å lære seg å reflektere rundt det vi ser, og forstå at også vi er natur, sier Eidsæter.

Christina Lyngstad.

Dette har pedagogisk leder ved Grønnstua avdeling, Christina Lyngstad, stor tro på.

– Selv kjenner jeg det innvendig. En slik dag i naturen er helt magisk. Og vi ser det på ungene også, de vil ikke hjem en gang, sier Lyngstad.

Hun er inspirert til å videreføre det barnehagen har lært denne dagen.

– Det å være til stede i naturen og bruke hele seg er så fint for barna, og så er det viktig for dem å få medvirke i sin egen hverdag.

Bregner, steiner, sjøgress, tang og gress bli forvandlet til fine kunstverk av barna.

 

– Kan redde planeten

Grunnen til at Eidsæter velger naturmaterialer er livsløpet deres.

– De er skapt i og av naturen, og har ikke gjennomgått noen menneskeskapt produksjonsprosess. De skader ikke miljøet når vi henter dem, bruker dem eller legger dem fra oss igjen, sier hun. 

Noe av det viktigste for kunstneren med et slikt prosjekt er at barna får en tidlig tilknytning til naturen.

– Jeg håper dette gjør at barna blir glade i det de har rundt seg og får sitt eget personlige forhold til naturen, og at de tar med seg inn i voksenlivet sitt, sier kunstneren.

– Hvis mennesket kommer i harmoni med planeten, så kan det være med på å redde miljøet vårt, sier Eidsæter. 

Det tror hun er fullt mulig.

– Barn i barnehagealder er ikke «lukket» enda, og de er så klare for dette, smiler hun.

Christina Lyngstad mener dette burde være noe alle barnehager skulle fått tilbud om.

– Alle barnehager i hele landet må få tak i noen som er så engasjerte som Ingunn, og sette av tid til å lage naturkunst sammen.

6-åringen Julie er også tydelig på hva hun synes om naturkunstturen:

– Dette er verdens beste dag, gliser hun.

Barna i Svanviken barnehage har storslått natur rett utenfor døren der de kan finne naturelementer å lage naturkunst av.

Naturkunst

Kunstformen startet i USA rundt 60-tallet som en protest mot den kommersielle gallerikunsten og som en del av en gryende miljøbevegelse.

Kalles også landart, miljøkunst, jordkunst og stedskunst.

Kjente kunstnere er Richard Long, Andy Goldsworthy og norske Helge Røed.

Naturkunst kan være alt fra store og i øyenfallende installasjoner til mindre uttrykk som går mer i ett med omgivelsene.

Naturkunstnere bruker stedets materialer og forsterker og framhever former i naturen. Kunsten føres tilbake til naturen.

Noen, som kunstneren Christo, lager store installasjoner, som å pakke inn en øy eller bygning i stoff. Andre tar naturmaterialene inn i galleriene og lager en installasjon der.

Målet med kunsten er å gjøre oss bevisste på ulike estetiske elementer i naturen og å få oss til å se verdien av naturen.

Dokumentasjon i form av bilder er viktig for å formidle kunsten i bøker og gallerier.

Kunstformen har inspirert skoler og barnehager til å forme i og med naturen.

Kilde: Nina Thomassen, naturkunstansvarlig i Lekeslottet barnehage

Sjøgress, steiner og fargerike blomster blir til kunstverk på stranda.
Powered by Labrador CMS