Å lete etter hva som gjør barnet sterkere
Viktigheten med å lete etter hva som gjør barnet sterkere er så mye mer virkningsfullt enn å sette fokus på hva det ikke behersker.
- Cathrine Gundersen er førskolelærerstudent
Svar til innspill i Utdanning nr. 4 s. 36 «Elitebarn eller et lite barn»
Kjære Erik Nordgreen, jeg er så enig med deg. Avsnittet ditt om rådgiverens håndtering av guttens «siste dråpe» var utrolig beskrivende. Dette gjelder alle pedagogiske yrker, jeg for min del ser det i barnehagen.
Viktigheten med å lete etter hva som gjør barnet sterkere er så mye mer virkningsfullt enn å sette fokus på hva det ikke behersker. Men det er veldig vanskelig, det skal sies. Her for bare noen få uker siden var jeg i situasjonen til rådgiveren: hvordan skal jeg håndtere dette barnet som nok en gang motsetter seg «reglene»?
Jeg kunne virkelig ønske at jeg hadde lest ditt innlegg før denne situasjonen. Min måte å løse det på denne gangen var å flytte barnet ut av situasjonen og fortelle barnet at jeg kom til å være ved barnet til vi hadde fått snakket ut om situasjonen. Dette hjalp ikke, og jeg måtte ha hjelp av en annen voksen for å flytte fokuset.
Nå er jeg riktig nok «bare» førsteårsstudent ved Førskolelærerutdannelsen, men adferdshåndtering i alle dens former er noe som burde være et fokus fra starten av. Grunnen til det er jo nettopp som du sier; barn møter en (voksen/førskole) lærer som får dem til å blomstre eller visne. Og da må det være bevisste voksne som kan anerkjenne det gode i situasjonen, være villig til å gå på kompromiss med/ utfordre det som er et etablert voksenmiljø og være i trygg i sin rolle som voksen for barnet.
Et lite spørsmål til deg (eller andre) er, hvordan kan vi skape bevisstgjøring av adferdshåndtering blant voksne i pedagogiske yrker?