«Er en fraværsgrense på 10 prosent medisinen?»

For en større elevgruppe vil ny fraværsgrense virke mot sin hensikt. Vi vil skape flere skoletapere som gir opp før man egentlig har begynt.

 

Fra skoleåret 2016–17 innføres fraværsgrense i videregående skole. Er eleven borte mer enn 10 % av timene i et fag, fører det til vurderingen IV (ikke vurdert) i faget. Det kan f.eks. føre til at en elev som av ulike årsaker er borte i starten av skoleåret vil kunne stå med Ikke vurdert i 1. termin, uten sjans til å rette opp "feila fra i går." Hvor motiverende er det da å fortsette skoleåret?

Ingen er uenig om at fraværet blant enkelte elever er for høyt, men er en fraværsgrense på 10 % medisinen? Jeg mener nei. For noen få elever vil dette riset bak speilet muligens virke. For disse handler det om «et spark bak» for å komme seg opp om morgenen.

For en større elevgruppe vil ny fraværsgrense virke mot sin hensikt. Hvilke elever er det som har høyest fravær? Det er de som allerede sliter med utfordringer knytta til skolegangen sin. Jeg mener dialog mellom skole, elev og foresatte er det som kan få ned fraværet.

Vi må gå mer bak årsakene til at elever ikke kommer på skolen, i stedet for å innføre slike faste grenser. Skolen må stille seg selv en del kritiske spørsmål: Er det forhold på skolen som fører til at elevene ikke kommer? For dårlig tilpasset undervisning? Mobbing? Dårlig miljø? Foresatte bør absolutt bekymre seg over sin ungdoms fravær: Hva med døgnrytme og søvn? Hva med kosthold? Hva med ungdommens psykiske helse? Hvordan kan jeg som foresatt bidra til trivsel og innsats på skolen? Eleven selv må ta ansvar og gjøre seg sine refleksjoner: Hva er det som hindrer meg? Hva er det jeg egentlig vil?

For lærerne vil den nye ordningen fortsatt være mye basert på skjønn. Når skal det føres fravær og ikke? Hva skal godtas av ulike fraværsgrunner? For elevene vil det kunne bety mange legebesøk for å skaffe seg legeerklæring for dette og hint. Vi står i fare for å skape nye «klienter» av elever som vi heller burde hjulpet på andre måter.

Økt gjennomføring i videregående skole er et mål for myndighetene. Jeg mener de nye fraværsreglene kan føre til det motsatte; altså at vi skaper flere skoletapere som gir opp før man egentlig har begynt. Derfor mener jeg de nye fraværsgrensene er et feilgrep.

 

  • Geir Lauvdal er leder for Rådgiverforum Norge

 

Powered by Labrador CMS