Ungdommens kritikerpris er en suksess
Ungdommens kritikerpris er fem år og evalueringen fra lærere og elever er enige om at det er en suksess.
Ungdommens kritikerpris gir lese-, skrive- og analysekompetanse, samt leselyst og et unikt innblikk i norsk samtidslitteratur, slår evalueringen og elevene fast.
Kåringen av Ungdommens kritikerpris er en utfordrende og intens jobb for elevene. Fra november til mars skal juryklassene lese og diskutere årets åtte beste bøker, utvalgt av en jury fra Norsk kritikerlag. Elevene får altså ikke velge selv hva de skal lese, men utfordres til å mene noe om kritikernes favoritter. Og evalueringen er klar: Litteraturen og utfordringen vekker elevenes leselyst.
Klassene poengterer også at prosjektet har virket samlende på klassen. Klasse- og læringsmiljøet har blitt bedre. Ungdommens kritikerpris forteller også hvilken kapasitet ungdom har som lesere og meningsbærere, bare de får utfordringen. Kåringen motiverer elevene til å lese mye og grundig.
2010 er siste år for Rom for skapende læring som har finansiert store deler av Ungdommens kritikerpris. Ungdommens kritikerpris står i fare for å miste støtten. 2010/11 kan bli den siste kåringen. Vi er i Leseåret 2010 og frafallet i videregående skole øker. Dette er ikke tidspunktet for å legge ned et vellykket lese- og skriveprosjekt.
Juryklassene 2010/11 kommer fra: Aust Lofoten vgs (Nordland), Hemne vgs (Sør-Trøndelag), Horten vgs (Vestfold), Oslo Katedralskole (Oslo), Persbråten vgs (Oslo), Samisk vgs (Finnmark), Stavanger Katedralskole (Rogaland), Thor Heyerdahl vgs (Vestfold), Ås vgs (Akershus).