Hyggen er forsker ved NOVA ved OsloMet. Sammen med
forskere fra sju land har han i en treårsperiode sett på hvordan den pågående
digitalisering og teknologiutvikling påvirker barn og unges liv.
Annonse
– Vi har blant annet fått barn i Europa til å fylle ut
dagbøker om sine digitale erfaringer, sier Hyggen.
Døgnet rundt
Når en legger sammen de timene barn er på skjerm i løpet av et døgn, kan det av
og til være på flere enn døgnets timer.
– De multitasker og er på flere skjermer på en gang. Så de er
ikke like aktive på alle skjermene de er på. De skiller også mellom venner de
treffer på skjerm og de de treffer til daglig. Adferdsmønstrene er forskjellige
digitalt og i det virkelige livet, forteller Hyggen.
Han er en av flere som diskuterer hva skjerm har gjort med
dagens ungdom under årets Arendaluke, som går av stabelen denne uken. Forsker Karolin
Moberg har sett på gutter som gamer sine nettvaner.
– Disse guttene var mellom 16 og 18 år. De setter pris på at
voksne inviterer til aktiviteter sånn som brettspill og måltider.
Hun intervjuet også foreldrene til guttene.
– De var bekymret for at barna skal gå glipp av
barndomsminner de selv har hatt, men de er også bekymret for om de har noen å
være sosiale med på nett. Foreldrene ville ha råd om hvordan de skal forholde
seg til skjerm.
Annonse
Høyhastighet
Når det gjelder digitalisering av skolen, observerer Hyggen
en pågående debatt.
– Dette handler i bunn og grunn om en ny kamp om elevens
oppmerksomhet. Under pandemien så vi at det var stor tilgang til digitale
enheter og erfaring med å drive opplæring via skjerm. Jeg skulle ha ønsket at en
diskuterte mer hva som skal være tilgjengelig på skjermene, sier Hyggen.
Hyggen er opptatt av de som blir holdt utenfor den digitale
oppveksten. Han kaller det «digital deprivasjon», altså mangel på digital
deltakelse.
– Når alt det sosiale, i tillegg til skolearbeid, blir
flyttet over på digitale medier, er det spesielt viktig å være obs på dette. Vi
må sikre at alle barn og unge har tilgang til høyhastighets-internett. I Norge
er den fysiske infrastrukturen for dette veldig god. Det er betydelig større
utfordringer for resten av Europa.
Det at både det sosiale og undervisning gjøres digitalt, kan
være med på å øke forskjellene.
– I større familier med begrenset inntekt, kan det være
mindre tilgang til mobiltelfon, PC-er og nettbrett. Da må barna og foreldrene
kanskje forhandle om hvem som får bruke dem, sier Hyggen.
Det er noen grupper som sliter.
– Det er for eksempel enighet om at barn og unges digitale
oppvekst kan ha negative konsekvenser for noen grupper, spesielt jenter og bruk
av sosiale medier. Mye forskning tyder på at overdreven bruk kan ha uheldige
konsekvenser for deres psykiske helse.