Nederland innfører mobilforbud på skoler
Nederlandske skoleelever på både barnetrinnet og ungdomstrinnet får ikke lenger bruke mobilen i skoletiden. Et forbud trådte i kraft mandag.
Forbudet har allerede vært i kraft på ungdomstrinnene siden begynnelsen av året, men er nå utvidet til å også gjelde barneskolen.
Nederlands kunnskapsdepartement mener mobiltelefoner distraherer elevene og reduserer konsentrasjonsevnen, noe som påvirker læringen negativt.
Telefoner kan fortsatt brukes i timene der de er en del av opplæringen, som for eksempel når elevene lærer medieferdigheter. Elever får også bruke mobiltelefon dersom de er avhengig av det av medisinske grunner eller på grunn av en funksjonsnedsettelse.
Det er skolene som har ansvar for å opprettholde forbudet.
Hellas og Italia har også forbudt mobiltelefoner i klasserommene, mens Tyskland har diskutert et lignende grep.
I Norge har nesten alle grunnskoler innført restriksjoner på mobilbruk. Oslo-skolene har innført mobilforbud på alle skoler i hovedstaden, en regel som trådte i kraft 1. august.
En ny studie fra Organisasjonen for samarbeid og utvikling (OECD) anbefaler begrenset og ansvarlig bruk av mobiltelefoner i skolen.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.