Odin Nøsen har laget et eget nettsted med kunstig intelligens for elever og lærere i Randaberg.
Denne chatbot-en forklarer alt for de yngste elevene.
Han her stiller spørsmål tilbake.
Chatbot-ene skal hjelpe både elever og lærere.
Spillepedagog og lærer Odin Hetland Nøsen brukte en halvtime på å lage nettiden. – Det kan alle klare, sier han.
I slutten av april i år ble ai.randabergskolen.no offisielt satt i drift. Via nettstedet har alle lærere og elever i Randaberg kommune i Rogaland tilgang til kunstige intelligenser som de kan bruke i undervisningen.
Alle chatbot-ene har ulike egenskaper og funksjoner. En er av den sokratiske typen, han svarer på spørsmålene med nye spørsmål, og prøver å få deg til å forstå det du lurer på. En annen er spesialisert på å forklare alt til yngste elever, mens Marvin, the Paranoid Android, er av den gretne typen.
Det finnes bot-er som lærer deg å lage perfekte ledetekster på engelsk, en som gir elevene tilbakemeldinger på oppgaver og en der du kan foredle tekster du skriver. Nettstedet har også en egen side med tips til lærere for hvordan de kan bruke kunstig intelligens til å lage undervisningsopplegg, skrive utkast til e-poster og gi tilbakemeldinger på elevenes arbeid.
– Personvernet er også ivaretatt, sier skaperen av nettstedet, Odin Hetland Nøsen.
Nøsen er utdannet lærer, men jobber som rådgiver for kommunesjefen for oppvekst i kommunen. Allerede i februar hadde Randaberg samling om kunstig intelligens for sine lærere, med vekt på de store språkmodellene sånn som ChatGPT.
– Da var mottakelsen litt blandet. En del lærere på de laveste trinnene trodde ikke at dette var noe de hadde bruk for. Andre så for seg at chatgpt kunne bli et problem.
Så laget Nøsen en nettstedet for Randabergskolen med egne chatboter.
– Da var det langt flere som var entusiastiske. De fikk oppgaver de skulle jobbe med og tilgang til nettstedet, da ble de mer positive, sier Nøsen.
På nettstedet lister de opp noen av grunnen til at de tilbyr kunstig intelligens til alle elever og lærere. Der står det at kunstig intelligens kan være et utjevnende verktøy, der elever kan søke hjelp om de arbeider med oppgaver alene. På lista står det også at kunstig intelligens kan gi bedre tilpasset opplæring, hjelpe dyslektikere å skrive tekster uten skrivefeil og være en kilde til inspirasjon for elever og lærere.
PRØV SELV:
«En språkmodell kan lette arbeidsbyrden for lærere ved å hjelpe dem med administrative oppgaver, korrekturlesning, underveisvurdering og å forbrede undervisningsmateriell. Dette gir lærere mer tid til å fokusere på elevenes individuelle behov og læring», heter det på nettsiden.
Nøsen forteller at noen av lærere i Randaberg nå bruker nettsiden fast, men det er lærere der som ikke har tatt den i bruk.
– Vi kommer til å ha noen runder til med lærerne etter sommeren for å sikre at alle skjønner hva de kan benytte nettstedet til, sier han.
Enn så lenge er nettsiden åpen for alle. Kostnadene til kommunen har for å drifte nettstedet har på det meste vært på 800 kroner for en måned hittil. I Randaberg en det om lag 1500 elever.
– Vi tar høyde for at det kan koste opp til 8000 kroner per måned, det er fortsatt ikke dyrt. Begrensningen ligger i hvor mange ganger vi kan kalle opp tjenesten per minutt. Kommer vi over 3000 blir det en forsinkelse, og blir det så mange kommer vi til å legge siden bak en innlogging, sier Nøsen.
Personvern
Odin Nøsen har lenge interessert seg for AI og allerede før november 2022 brukte han ulike betalte AI-modeller hos OpenAI.
– Da ChatGPT kom, så jeg at dette må vi benytte oss av. Jeg laget nettstedet vi har rullet ut på en liten halvtime, så var den oppe og gikk. Det er ikke så komplisert, mange klarer å lage en sånn side selv, påstår han.
For å ivareta personvernet er alle brukerne anonyme. Tjenesten verken bruker eller lagrer noen personopplysninger og det blir ikke overført IP-adresse, brukernavn, informasjonskapsler (cookies) eller noe annet som kan identifisere den som legger inn ledeteksten i chatboten. All trafikk går via en server i kommunen, som de eier. Og verken det en bruker legger inn, eller svarene chatbot-ene gir, blir lagret.
– Hvis noen tuller og tøyser, så kan vi ikke avdekke det. Men å sikre at vi følger personvernet i GDPR er viktigere, så da har vi valgt å gjøre det sånn. Vi har lagt ut en forklaring på hvordan vi har løst det om andre kommuner vil lage noe lignende, sier Nøsen.
Kan mate inn tekstene sine
En av fanene på nettstedet heter Bak sceneteppet! Der står det mye om hvordan de ulike chatbotene er satt opp. Det er som sagt en flink og vennlig en, en filosofisk som stiller spørsmål tilbake og en som er laget til de yngste for å forklare et tema enkelt.
– Vi har tre tekstverktøy, de er virkelig supre med tekst. Der kan elever mate inn teksten sine og få hjelp til å forbedre og videreutvikle tekstene sine. Disse språkmodellene gjør en virkelig god jobb, spesielt med eksisterende tekst. Dette er hjelpemidler som er kommet for å bli, da må vi gjøre det trygt og tilgjengelig å bruke i skolen, sier Nøsen.
Utvikleren inviterer alle landets lærere til å gå inn og utforske nettsiden han har laget.
– Vi er stolte av det vi har fått til. Alt vi har gjort ligger ute og er beskrevet. Så det er bare å kopiere og lage sin egen versjon, sier Odin Hetland Nøsen.