Flere skoler stengt i Belgorod etter ukrainske angrep, ifølge guvernør
Flere skoler i den russiske grenseregionen Belgorod er stengt og har nettundervisning etter et ukrainsk angrep natt til mandag, opplyser regionens guvernør.
I byen Belgorod holder flere barnehager stengt denne uken etter at et barnehagebygg ble ødelagt i et angrep mandag, opplyser guvernør Vjatsjeslav Gladkov.
– Det er en dårlig morgen for Belgorod-regionen, skriver guvernøren i et innlegg på det sosiale nettverket VKontakte.
– En barnehage i byen Belgorod er nesten fullstendig ødelagt, opplyser han.
Opprinnelig skulle skolene åpne igjen etter ferien mandag. For mange i distriktet Kharkovskaja Gora foregår første skoledag i stedet på nettet.
Ifølge Gladkov ble én person drept og flere titall såret i angrep mot regionen også søndag.
Ukrainske styrker har lenge rettet angrep mot byen Belgorod og nærliggende distrikter. Ukrainske myndigheter sier angrepene er rettet mot infrastruktur som er viktig for Russlands krigføring.
Flere saker fra NTB
-
Skoleklasse sjekkes av ambulanse etter bussvelt
En buss med ungdomsskoleelever om bord veltet og landet på taket på en småvei i Rennebu. Ingen er alvorlig skadet.
-
Store norske leksikon har lansert lille norske leksikon
Det lille norske leksikon har så langt 2300 artikler om verden og samfunnet vi lever i. Hovedmålgruppa for det nye leksikonet er 11-åringer.
-
Gazas barn har ingen skoler å gå til
Palestinske Moataz skulle denne uken ha begynt i 10. klasse. Men istedenfor å gå til skolen, måtte han hente vann til familien som bor i et telt på Gazastripen.
-
Datatilsynet reagerer etter at Stavanger Ap sendte ut epost til foreldre
Datatilsynet mener at Stavanger Ap brøt personvernloven da de i fjor sendte politiske budskap til småbarnsforeldre på epost. Nå kommer de med en irettesettelse.
-
– Vi ser at lærerne og elevene hyppig bruker muligheten de har til å velge bort skjermene
– Mange er bekymret for skjermbruken på skolen, men vi ser faktisk at elevene ikke sitter så mye foran skjermer, forteller professor Lisbeth M. Brevik.