Elevenes mobilbruk i timene påvirker konsentrasjonsen negativt.

Grav meg fram i tide, så jeg får gjort jobben som profesjonell pedagog!

Debatt: Teknologiske nyvinninger påvirker arbeidsforholdene i klasserommet. Forholdene må legges til rette slik at lærerne beholder lærerlysten.

Publisert Sist oppdatert

Snøen laver ned. Det er krevende værforhold. Brøytebilsjåfører jobber døgnet rundt så folk skal komme seg på jobb. De legger forholdene til rette. Dersom brøytebilene ikke får gjort jobben sin, sklir biler og busser av veien og folk må holde seg hjemme uten å komme seg på jobb.

Det fikk meg til å tenke på arbeidsforholdene for oss pedagoger. For det laver litt ned i Skole-Norge også. Arbeidsbeskrivelsen har endret seg fra å være en underviser til å bli en veileder med ny læreplan. Det er flott, for jeg digger trenerrollen langt mer enn å måtte iføre meg dommerdrakta.

Jeg vil at elevene mine først og fremst skal oppleve mestring, og jeg legger til rette så godt jeg kan. Til uka skal jeg ha 80 elevsamtaler om individuelle mål som vi sammen skal jobbe mot neste semester. 170 karakterer skal settes – norsklærerens lodd.

Dagens elever skal i langt større grad enn tidligere få velge vurderingsformer selv for å vise kompetanse, og vi skal fange den på flest mulige måter i løpet av semesteret. Flere og flere elever kvier seg for å snakke høyt i timen, og da må læreren tilpasse. Lærere rundt omkring i landet melder fra om et økende antall sårbare elever som trenger ekstra tilrettelegging. Rammevilkårene er de samme, og vi gjør så godt vi kan.

Mobiltelefoner og kunstig intelligens

Mobilbruk er overlatt til elevene på videregående. De er voksne nok til å ta ansvar for egen telefon, men det medfører konstante avbrytelser med meldinger som dytter multitasking inn i timene. Konsentrasjonen lider, og det tar 23 minutter før konsentrasjonen er like god som før man blir avbrutt, kan vi lese i artikkelen «Hjelp, jeg klarer ikke å konsentrere meg» av Ragnhild L. Sandvik (NRK, 1. januar 2023).

Les også: Kunstig intelligens inntar klasserommene. Er det nå den levende skriften dør?

I høst dukket kunstig intelligens opp for alvor, og dette påvirker arbeidsforholdene i de tusen klasserom. På Dagsrevyen oppfordret professorer lærere til å tilpasse seg ny og spennende teknologi som er kommet for å bli og følge med i tiden! Ja visst. Er det noe vi er eksperter på, så er det nettopp det, for vi er tett på oppvoksende slekt hver dag og ser hvordan læringsforholdene stadig vekk påvirkes. Det er fascinerende å se hvordan ballen spilles over på lærernes banehalvdel nok en gang. Mantraet er det samme, fra øverste ministerpost og nedover i hierarkiet: «Dette må dere diskutere i profesjonsfellesskapet.»

Jeg får lyst til å rope: Nei!

  • Jeg vil at noen andre legger forholdene til rette og brøyter unna utfordringer.
  • Jeg vil at noen andre tar ballen og sørger for de beste vilkår for læring så lærere beholder lærerlysten.
  • Jeg vil at noen graver meg fram i tide så jeg får gjort jobben min som profesjonell pedagog.

PS: Denne teksten har jeg skrevet i løpet av en skriveøkt. Elevene mine har sittet konsentrert uten nett eller mobil i tre timer og skrevet artikler og essay om språk og identitet. Jeg gleder meg til å lese!

Powered by Labrador CMS