Kjernegruppa som har vært prosjektansvarlige for utviklingen av pakkene. Fra venstre Line Kristiansen, Brit Ragnhild Svoren, Grete Haaland, Dan-Anders Normann, Elin Birkeland Markestad og Klara Rokkones.NTNU
Det startet i det små: Nå deltar over 11 000 i pakkene som sikrer fagopplæring
Det startet med utvikling av to kompetansepakker, én for lærebedrift og én for prøvenemnd, med vekt på innføring av læreplanverket i Kunnskapsløftet (LK.20) i fagopplæringen. Nå deltar over 11 000 i pakkejobben.
Brit RagnhildSvoenFørsteamanuesis Høgskolen i Innlandet
Publisert
Annonse
I mars 2024 passerte kompetansepakkene for fagopplæringen 11
000 deltakere.
Annonse
Kompetansepakkene ble lansert i
januar 2022. Etter ønske fra deltagerne ble det høsten 2023 laget en komprimert
versjon med formål å fungere som en forenklet introduksjon til læreplanverket
og som en praktisk verktøykasse for bruk i det daglige opplærings- og vurderingsarbeidet.
Den ble publisert i slutten av august 2023 og webinaret gjennomført i januar
2024. Bildet under viser antall deltakere som har gjennomført kompetansepakkene
pr. 1. mars 2024 fordelt på de tre kompetansepakkene.
Arbeidsprosessen
Innføring av nye læreplaner høsten 2022
danner grunnlaget for kompetansepakkene. Formålet med kompetansepakkene er å
støtte lærebedrifter og prøvenemnder med å ivareta og implementere LK.20/LK.20S
i egen opplæringspraksis. For å ivareta yrkesfagenes praktiske arbeid og
egenart har prosjektgruppen arbeidet ut fra prinsippet om at lærebedriftens
arbeidsoppgaver og yrkesutøvelsen danner utgangspunktet for forståelse og
tolkning av læreplanverket. Kompetansepakkene har mange eksempler fra ulike
yrker som vi mener har god overføringsverdi for andre, og vi håper at
deltakerne lar seg inspirere av andre yrkers opplæring. Samarbeidet og
involvering av lærlingen har også vær sentralt i arbeidet, noe som gjenspeiler
prinsipper og verdiene i fagopplæringen.
Vi har reist Norge rundt for å filme fagopplæringen i sine
rette elementer med mål om autentisitet og variasjon i kompetansepakkene. Mange
lærebedrifter, faglige ledere, instruktører, lærlinger og videregående skoler
har stilt villig opp med sine erfaringer underveis i prosessen.
Kompetansepakkene er utviklet i nært samarbeid med målgruppene, fylkeskommunene
og faglig råd gjennom flere workshops. I tillegg er de prøvd ut og evaluert
underveis før lansering for å sikre kvalitet, relevans og brukervennlighet.
Moduler
Kompetansepakkene er bygd opp av
moduler som kan tas separat eller kronologisk, og fungerer godt som
oppslagsverk, verktøykasse og idébank. For å skape variasjon og relevans
inneholder kompetansepakkene mange ulike eksempler og forslag, for eksempel
maler, skjema, modeller og praktiske forlag til ulike former for samtaler i
opplæringen. Det er utviklet og produsert mange filmer og andre eksempler der
alle de ti yrkesfaglige utdanningsprogram er representert og mange lærefag er
med. Kompetansepakkene tar i tillegg i bruk podkast og diskusjons- og
refleksjonsoppgaver.
Bruk av læreplan i bedrift
Kompetansepakkene er bygd opp
av seks moduler: Introduksjon, Helhetlig yrkeskompetanse, Planlegging,
Gjennomføring, Vurdering og dokumentasjon, og Hva har jeg lært. Innledningsvis
gis det en introduksjon til kompetansepakken og hva LK.20/LK.20S er, for
deretter å presentere helhetlig yrkeskompetanse i lys av læreplanverket. Videre
presenteres hvordan læreplanen i faget kan brukes i planlegging, gjennomføring,
dokumentasjon og vurdering av opplæringen. Gjennomgående i modulene er å ta
utgangspunkt i og utvikle bedriftenes allerede gode praksiser med opplæring og
ivaretagelse av lærlinger, og prøvenemndenes arbeid med fag- og svenneprøver.
Yrkeskompetanse og medvirkning i egen opplæring er sentralt
i fag- og yrkesopplæringen og er vektlagt i alle modulene. Utdypende tekst,
gode eksempler, nyttige lenker, filmer m.m. er tilgjengelig i alle modulene.
For å ivareta yrkenes praktiske egenart har modulenes utforming og oppbygging
basert seg på helhetlig yrkeskompetanse og yrkenes daglige arbeid og
yrkesutøvelse.
Yrkesreisen
Gjennom kompetansepakkene blir du kjent med
Mads, Ragna og Yves som vi følger fra de begynner som lærlinger, og til de går
opp til fag-/svenneprøven i «Yrkesreisen». De er lærlinger som elektriker,
konditor og helsefagarbeider. Vi følger deres opplæring i bedrift og
fag-/svenneprøver gjennom modulene hvor de deler sine erfaringer, tanker og
forslag om hva som er en god opplæring for dem.
Verktøykassen
I kompetansepakkene finner du også en
«verktøykasse» som fungerer som en ressursbank. Den inneholder et mangfold av
ressurser som lærebedriften og/eller prøvenemnden kan bruke for å la seg
inspirere og skreddersy opplæringen slik som passer deres yrke, bedrift og
arbeid. Disse verktøyene inkluderer maler, sjekklister, filmer, podkaster,
lenker samt annet relevant innhold. Denne samlingen av ressurser har som formål
å bidra til å fremme utvikling av en god opplæring og styrke samarbeidet mellom
faglig leder, instruktør og lærling i lærebedriften og mellom kandidat og
prøvenemd under fag-/svenneprøve.
Evaluering og videre arbeid
Etter lanseringen i 2022 er
kompetansepakkene evaluert med mål om forbedringer og videreutvikling.
Tilbakemeldingene fra brukerne har vært veldig positive, for eksempel ville
nærmere 90 % av brukerne anbefale den til andre. Videre ønsket brukerne dette:
1. De ønsket
en mindre omfattende kompetansepakke, som kunne tas i løpet av et par timer.
Prosjektgruppa
Utdanningsdirektoratet har vært oppdragsgiver, og Høgskolen i Innlandet har vært prosjektansvarlig i utviklingen. Medlemmene i prosjektgruppa har variert kompetanse, og alle er opptatt av fag- og yrkesopplæring og voksnes læring. Prosjektgruppa representerer også fagkompetanse innen fagbrevområdene frisør, ernæringskokk og konditor samt veiledningskompetanse og erfaring med utvikling av digitale ressurser.
Arbeidet har vært ledet av førsteamanuensis Brit Svoen med professor Grete Haaland som faglig ansvarlig.
2. Det var
også ønske om flere eksempler og filmer som viste konkrete situasjoner, for
eksempel gjennomføring av en kartleggingssamtale eller hvordan gi
tilbakemelding og vurdering av faglig arbeid.
3. Det var
også et ønske om mer fra deres eget lærefag.
4. Flere
ønsket litt mer humor inn i kompetansepakkene.
Alle disse innspillene har vi tatt med oss inn i
videreutviklingen av kompetansepakkene. For eksempel engasjerte vi komiker og
skuespiller Marit Andreassen for å skape litt humor for våre deltagere, og det
ble utviklet en ny kompetansepakke, som nevnt innledningsvis, som har fått
navnet «Introduksjon i læreplaner for lærebedrifter og prøvenemnder».
Introduksjonspakken har samme tema/innhold, men er strukturert på en annen måte
(se bilde under som viser en oversikt over alle tre og lansering av revisjon som
sluttføres i mars/april 2024).
For hver
publisering av kompetansepakkene har vi holdt lanserings-webinar for
målgruppen, hvor vi har presentert kompetansepakkene og arbeidet med dem.
Bildet under viser en oversikt over deltakerne som deltok på lanserings-webinar
for den nye introduksjonspakken (3) i januar 2024.
Oppsummering, og veien videre
Kompetansepakkene har som mål
å være en støtte for lærebedrifter, prøvenemder, fylkeskommuner og andre i å ta
i bruk nye læreplaner, og bidra til å tolke og forstå disse med utgangspunkt i
lærebedriftens arbeidsoppgaver. Vi ser på god fagopplæring som et håndverk og
har i utviklingen vært opptatt av å sette den i sentrum.
Kompetansepakken (1o g2 ) følger lærlingløpet i bedriften og
en fag-/svenneprøve, og består av seks moduler. Anslagsvis vil du bruke 1–2
timer på å gå gjennom hver av disse. I tillegg er det ulike oppgaver og
aktiviteter som du kan gjøre selv eller sammen med lærlinger, kollegaer eller
andre. Gjennomgang av introduksjonspakken (3) er beregnet til å ta 2 timer for
en hel gjennomgang. Her anbefaler vi at den tas sammenhengende. Alle
kompetansepakkene kan også brukes som et oppslagsverk eller for å få en kort innføring
i de nye læreplanene. Verktøykassens samling av maler, eksempler, filmer,
nyttige lenker m.m. kan være til god hjelp og støtte i eget arbeid. Hele eller
deler av introduksjonspakken kan dessuten benyttes i forbindelse med opplæring
og/eller utviklingsarbeid for deg som arbeider i fylkeskommune eller
opplæringskontor.
Annonse
Ment som støtte
Dette er pakkene
digitale nettressurser for lærebedrifter og prøvenemnd
støtte og kompetanseheving i forbindelse med implementering av LK20/LK20S i fagopplæring i bedrift
rettet mot alle involvert i fagopplæringen, men spesielt til faglige ledere, instruktører og prøvenemnd
en generell tilnærming med utgangspunkt i eget arbeid, og konkrete eksempler som gir mulighet til å relatere, utvikle og implementere med utgangspunkt i egen praksis
Kompetanspakkene er ment å være en støtte, en inspirasjon og
et nyttig verktøy for alle som jobber med fag- og yrkesopplæring i skole og
bedrift. Vårt hovedmål for kompetansepakken er at det skal være en viktig
ressurs for instruktører og faglige ledere i lærebedrift og for personer som
jobber i opplæringskontor, prøvenemnd og fylkeskommune. Vi vil også anbefale
kompetansepakkene for yrkesfaglærere og andre som er involvert i fag- og
yrkesopplæring. Kompetansepakkene legger til rette for en praktisk innføring i
fag- og yrkesopplæring og en praktisk tilnærming til opplæring i bedrift. Skal
du i gang med å ta kompetansepakken, anbefaler vi at du starter med «Før du
begynner» for å tilpasse kompetansepakken til ditt behov, fagområde og bosted.
Vi er i gang med siste fase av vårt arbeid som omfatter ny
gjennomgang og revidering av kompetansepakke 1 og 2. I tillegg er materialet
supplert med nye filmer for å kunne representere enda flere fagbrevområder.
Tekst er spisset og komprimert for at den for brukerne skal være enda mere
tilpasset for alle som er involverte i fag- og yrkesopplæringen. I april vil de
reviderte kompetansepakker (1 og 2) publiseres og være klar til bruk. Vi ønsker lykke til og håper at de vil bli et
godt verktøy i det daglige arbeidet med opplæring i bedrift og for prøvenemnder
i arbeidet med fag- og svenneprøver.
Høgskolen i Innlandet: Brit Svoen, Senter for livslang
læring, brit.svoen@inn.no
Høgskolen i Østfold: Grete Haaland, Institutt for
pedagogikk, IKT og læring, grete.haaland@hiof.no
REFERANSER
Haaland, G. & Svoen, B. (2023). Læring gjennom faglig
arbeid. Fagbokforlaget.
Markestad, E. B. (2023). Dialog i fag- og yrkesopplæring.
Cappelen Damm Akademisk.
Utdanningsdirektoratet. (2022). Kompetansepakker for
innføring av nye læreplaner – opplæring i bedrift.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stotte/kompetansepakke-for-innforing-av-nye-lareplaner-i-bedrift/