Utdanningsdirektoratet har fått mange tusen innspill til de nye læreplanene. Aller flest til fagene matematikk, norsk og engelsk. Foto: Skjermdump
Utdanningsdirektoratet har fått mange tusen innspill til de nye læreplanene. Aller flest til fagene matematikk, norsk og engelsk. Foto: Skjermdump

Over 7000 innspill til nye læreplaner

Da høringsfristen gikk ut hadde Utdanningsdirektoratet fått mer tusenvis av høringssvar - aller flest i norsk og matematikk.

Publisert   Sist oppdatert

– Jeg er glad for at vi har fått så mange tilbakemeldinger. God involvering er viktig for god forankring av de nye læreplanene. Det store engasjementet for innholdet i fremtidens skole er svært verdifullt for oss i det videre arbeidet med å fastsette de nye læreplanene, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding.

Over 50 fag har hatt utkast til læreplaner på høring. Det kom flest svar i norsk (1276), matematikk (1228) og engelsk (829). Lærere og andre fagfolk, elever og privatpersoner, skoler, kommuner, universiteter og høgskoler og organisasjoner har kommet med sine innspill.

Fagfornyelsen har vært en åpen og involverende prosess der hvem som helst har kunnet sende sine innspill, ideer og forslag til justeringer gjennom flere runder. Til sammen er det kommet inn over 20 700 innspill.

Leser alt

De siste 1500 høringssvarene kom inn det siste døgnet. Og allerede før fristen gikk ut kunne avdelingsleder i Utdanningsdirektoratet, Hedda Huse, slå fast at de kom til å sette ny rekord.

– Det er ikke noe nytt at mange engasjerer seg i hva elevene skal lære. Men vi har aldri fått inn så mange svar i en høringsrunde tidligere, sa Huse.

– Vi har oppfordret folk til å gå sammen og sende inn svarene sine på vegne av faggrupper, skoler, kommuner og andre institusjoner. Men dette har vært en åpen prosess og hvem som helst kan sende fra seg sine tanker, ideer og meninger. Når vi nå skal gå gjennom svarene ser vi på hvem avsenderne er, og er oppmerksomme på at det like gjerne kan komme noe viktig fra en enkeltlærer som fra en kommune, fortalte hun og understreket:

– Vi leser alle høringssvarene.

Flere titalls personer i sving

Nå er flere titalls ansatte i Udir i gang med å sortere bunkene.

– Vi går gjennom alle innspillene og gjør en oppsummering av dem. Noen spørsmål går på fagene enkeltvis, men det er også spørsmål som går på tvers av fagområder. Når vi har gjort våre oppsummeringer, sender vi fra oss reviderte utkast av læreplanene til departementet. De vedtar endelige nye læreplaner i november, forteller Huse.

– Du får det til å høres enkelt ut?

– Det er en stor jobb og vi er flere titalls personer i sving. Men vi gleder oss. Det er spennende og gøy at så mange vil gi oss sine tilbakemeldinger.

Dilemma

Huse innrømmer at prosessen likevel har et tydelig dilemma: De fleste høringssvarene tar nok for seg hva folk vil ha inn i planene.

– Vår oppgave er å prioritere tydelig, slik at læreplanene ikke blir for detaljerte eller gaper over for mye, men skaper rom for dybdelæring. Underveis i prosessen har vi sett at mange av innspillene dreier seg om hva folk savner eller vil ha inn i planene, snarere enn at de hjelper oss med å prioritere eller foreslår ting ut. Dette vil vi nok også se i høringen, og er et eksempel på ett av dilemmaene vi må finne gode løsninger på i et slikt arbeid, sier hun.