Britiske lærere får høyere lønn
Underskuddet i det britiske statsbudsjettet har ikke vært høyere siden 1960-tallet, men finansministeren varsler gode nyheter for landets lærere.
Den nye britiske finansministeren Rachel Reeves varsler store kutt for å dekke det de kaller et nylig oppdaget budsjetthull på 22 milliarder pund arvet fra de konservative.
Reeves varslet mandag blant annet at en rekke planlagte utbygginger av veier og sykehus skal droppes eller utsettes, og at millioner av pensjonister mister energisubsidiene sine til vinteren. De skal nå bare gå til dem som trenger det mest.
– Hvis dette hullet ikke blir dekket inn, ville budsjettunderskuddet øke med 25 prosent i år, sier Reeves og varsler vanskelige beslutninger framover både når det gjelder kutt og mulige skatteøkninger.
Reeves kunngjorde samtidig avtaler om lønnsøkning for store grupper offentlig ansatte som lærere og leger. Viktigst sier hun er en avtale med legenes fagforeninger for å gjøre slutt på langvarige streiker i helsesektoren.
Underskuddet på det britiske statsbudsjettet er nå kommet opp i nesten 100 prosent av landets brutto nasjonalprodukt, det høyeste nivået siden 60-tallet.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.