Engelske skoler skal lære elever å avdekke falske nyheter
Storbritannias utdanningsminister varsler endringer i læreplanen som gjør at elever kan hvordan de kan oppdage falske nyheter på nett på skolen.
– Det er viktigere enn noen gang at vi gir unge mennesker kunnskap og ferdigheter til å kunne utfordre hva de ser på nettet, sier utdanningsminister Bridget Phillipson i Storbritannia til avisen Sunday Telegraph.
– Det er grunnen til at læreplanen vår skal inneholde planer for å utvikle kritiske ferdigheter i timene for å ruste barna våre mot desinformasjonen, falske nyheter og råtne konspirasjonsteorier som florerer i sosiale medier, fortsetter hun.
Den nye læreplanen skal gi elever mulighet til å analysere avisartikler i engelsktimene. Etter planen skal de forsøke å avdekke fabrikkert clickbait og analysere statistikk. Endringen trer trolig ikke i kraft før til skoleåret som starter i 2025, skriver avisen.
Phillipsons uttalelse kommer søndag etter opptøyer i en rekke engelske byer den siste tiden. Uroen knyttes til falsk informasjon etter knivdrapene på tre små jenter i den engelske byen Southport. Etter knivangrepet sirkulerte falske rykter på internett om at gjerningsmannen var muslim og hadde kommet til Storbritannia som båtflyktning. Demonstranter mot innvandring har støtt sammen med motdemonstranter.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Skoleklasse sjekkes av ambulanse etter bussvelt
En buss med ungdomsskoleelever om bord veltet og landet på taket på en småvei i Rennebu. Ingen er alvorlig skadet.
-
Store norske leksikon har lansert lille norske leksikon
Det lille norske leksikon har så langt 2300 artikler om verden og samfunnet vi lever i. Hovedmålgruppa for det nye leksikonet er 11-åringer.
-
Gazas barn har ingen skoler å gå til
Palestinske Moataz skulle denne uken ha begynt i 10. klasse. Men istedenfor å gå til skolen, måtte han hente vann til familien som bor i et telt på Gazastripen.
-
Datatilsynet reagerer etter at Stavanger Ap sendte ut epost til foreldre
Datatilsynet mener at Stavanger Ap brøt personvernloven da de i fjor sendte politiske budskap til småbarnsforeldre på epost. Nå kommer de med en irettesettelse.
-
– Vi ser at lærerne og elevene hyppig bruker muligheten de har til å velge bort skjermene
– Mange er bekymret for skjermbruken på skolen, men vi ser faktisk at elevene ikke sitter så mye foran skjermer, forteller professor Lisbeth M. Brevik.