Engelske skoler skal lære elever å avdekke falske nyheter
Storbritannias utdanningsminister varsler endringer i læreplanen som gjør at elever kan hvordan de kan oppdage falske nyheter på nett på skolen.
– Det er viktigere enn noen gang at vi gir unge mennesker kunnskap og ferdigheter til å kunne utfordre hva de ser på nettet, sier utdanningsminister Bridget Phillipson i Storbritannia til avisen Sunday Telegraph.
– Det er grunnen til at læreplanen vår skal inneholde planer for å utvikle kritiske ferdigheter i timene for å ruste barna våre mot desinformasjonen, falske nyheter og råtne konspirasjonsteorier som florerer i sosiale medier, fortsetter hun.
Den nye læreplanen skal gi elever mulighet til å analysere avisartikler i engelsktimene. Etter planen skal de forsøke å avdekke fabrikkert clickbait og analysere statistikk. Endringen trer trolig ikke i kraft før til skoleåret som starter i 2025, skriver avisen.
Phillipsons uttalelse kommer søndag etter opptøyer i en rekke engelske byer den siste tiden. Uroen knyttes til falsk informasjon etter knivdrapene på tre små jenter i den engelske byen Southport. Etter knivangrepet sirkulerte falske rykter på internett om at gjerningsmannen var muslim og hadde kommet til Storbritannia som båtflyktning. Demonstranter mot innvandring har støtt sammen med motdemonstranter.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.