Gi rom for flere Emil-er i høst

Innspill: Hva med å starte skoleåret med et Emil-prosjekt?

Publisert Sist oppdatert

Emil fra Lønneberget feirer jubileum. I år er det 60 år siden Astrid Lindgren gav ut den første boka om den blonde gutten fra Katthult i Sverige. Gjennom generasjoner har vi blitt kjent med han som setter hodet fast i en suppebolle, inviterer hele fattighuset på julemiddag, låser faren sin inne på do og heiser søstera opp i en flaggstang. 

Emil kan sees på som en nysgjerrig godgutt med lopper i blodet, men som ofte blir karakterisert av de voksne som uoppdragen og rampete. Det er ikke få gangene pappa Anton sender Emil ut i snekkerbua hvor det blir spikking av nye tregubber mens han får god tid til å tenke over sine sprell. 

Emil er en snill gutt med mye energi og en sterk rettferdighetssans. Han heiser for eksempel ikke søsteren sin opp i flaggstanga for å være ekkel mot henne, men for at hun skal få se hele Katthult. Han vil alltid hjelpe andre, selv om det noen ganger slår helt feil. Å fylle pappa Antons gummistøvler fulle av vann er heller ikke så lurt, selv om Emils intensjon var å sjekke ut om de er tette.

«Du och jag, Alfred»

«Du och jag, Alfred» er en rørende setning i litteraturen som får frem hvem gårdsgutten Alfred er for Emil. Alfred er en rolig og klok venn som godtar Emil for det livsmestrende mennesket han er, og blir en viktig anerkjennende støtte for Emil når ingen andre ser ut til å forstå. Vi har vel alle behov for en Alfred av og til? Hvordan kan vi alle prøve å være en «Alfred» for hverandre? Er du en «Alfred» for noen barn?

Å starte skoleåret med et tverrfaglig «Emil-fokus» på den enkelte skole kan være en fin inngangsport i møtet det mangfoldet av elever som snart er på vei inn i skolegården. En viktig skoleoppgave er å bygge et inkluderende fellesskap hvor et mangfold av barn og voksne evner og har vilje til å ta ansvar for alle rundt seg slik at alle kan kjenne på den gode følelsen knyttet til det å høre til og være seg selv. 

Historiene om Emil være en god innfallsvinkel til fellesrefleksjon i personalet. Fra å tenke «Hujedamej sånt barn han var» til å reflektere mer over hvordan vi møter energiske Emil-gutter og Emil-jenter i skole og SFO. Hvordan er vi som voksne i møtet med barn som utfordrer oss? Evner vi å se bakom alle «utfordringene»? 

Det handler om å skape et skolemiljø hvor vi voksne er bevisst vår væremåte gjennom å reflektere gjennom egen praksis slik at vi handler mer bevisst i vår relasjon til barn. Er vi mer eller mindre opptatt av hva barn kan mestre framfor hva de ikke kan klare? Eller som Lindgren uttrykte det: «Tenk om man hadde visst, at Emil skulle bli soknerådsformann, når han ble stor».

Tips til aktiviteter

Her følger noen konkrete tips for å komme i gang med et tverrfaglig opplegg om Emil i klasserommet og som i etterkant av gjennomføring kan gi rom for viktige refleksjoner i personalgruppa:

  • Høytlesing: Les høyt fra en av Emil-bøkene til elevene. Gi tekstutdrag som leselekser. Bøkene om Emil finnes dessuten på en rekke språk med tanke på engelsk og morsmålsundervisning.
  • Samtale: Reflekter sammen med elevene om boka, vennskap, utenforskap og viktigheten av å kunne forstå og se hverandre. Bruk gjerne tankekart etter hvert som elevene samtaler.
  • Tegne-/maleoppgave: Gi elevene i oppdrag å tegne eller male noe fra boka. Lag «Emil-utstilling» med opphengte tegninger i klasserommet eller et annet sted på skolen.
  • Emil-kviss: Inviter til spennende Emil-kviss utendørs, for eksempel gjennom en stjerneorientering eller en natursti.
  • Flaggstang: Gi elevene i oppgave å finne ut hvordan man kan måle høyden på en flaggstang
  • Sløyd: Få elevene til å spikke hver sin tregubbe slik som Emil gjør det.
  • Musikk: Inviter barna til felles sangstund hvor kjente Emil-sanger synges. Det kan være sanger som «Du käre lille snickerbo», «Hujedamej, sånt barn han var» og «Idas sommervise».
  • Forming: Lag Emil-sprellefigurer av for eksempel garn og stoff. Eller hva med å lage morsomme Emil-figurer med perling?
  • Dramatisering: Gi elevene i gruppeoppgave å dramatisere et eller flere av Emils sprell.
  • Sandkasseoppdrag: Gi elevene i grupper oppgave om å lage hver sin modell av Katthult i sandkassa. Få med alle husene, snekkerbua husdyr, flaggstanga m.m.
  • Kino: Inviter elevene på kino i klasserommet hvor en av Emil-filmene vises. Server popkorn til.
  • Matlaging: Lag noe god mat fra Sverige på skolekjøkkenet av typen kanelbulle, köttbullar, pannkakor, kålpudding, svensk ertesuppe m.m.
  • Oppgaveverksted: Gi elevene i oppgave å finne fakta om Sverige og/eller Astrid Lindgren som i etterkant kan fremføres for hverandre. Kanskje det kan lages en podkast eller veggavis?
  • Skaperverksted: Emil får alltid mange merkelige ideer. Oppfordre barna til å skape hver sine rare oppfinnelser, individuelt eller i gruppe.
  • Festmateriell: Last gratis ned kjekke Emil-materiell på svensk av typen jubileumsplakat puslepill, halen på grisen, kvisser, vimpelspill, fargeleggingsoppgaver m.m. via astridlindgren.com
  • Emil-dataspill: La elevene designe og programmere sine egne Emil-dataspill. Her kan nettsida kidsakoder.no være til god hjelp.
  • Ved å markere den litterære skikkelsen Emil i sitt jubileumsår, vil være å ta den enkelte elev på største alvor. En felles «Emil-periode» på den enkelte skole, vil kunne være det oppstartslimet flere skoler trenger for å fremme inkludering, tilhørighet og respekt for annerledeshet. 

    For som Emil selv forklarer: «Hyss hittar man inte på, de bare blir. Och att det är ett hyss, det vet man inte förrän efteråt.»

 

Powered by Labrador CMS