Ill.foto: contrastwekstadt / Adobestock
Barnas Valg, demokratiopplæring og politisk mestringstro
Debatt: 4.-7. september kan alle barn fra 5. til 10. trinn stemme i Barnas Valg. Dette blir valgkampens største meningsmåling.
I tillegg til å lære om demokrati, medborgerskap og
politikk, kan barna som deltar i Barnas Valg stemme på det partiet de er mest
enig med. Men hvorfor er det så viktig?
Det er valgår og høysesong for demokrati- og
medborgerskapsundervisning i norske skoler. Barn har ikke stemmerett, men de
har en stemme. Etter Barnekonvensjonen
har de også rett til informasjon, og til å si sin mening og bli hørt. Alle
relevante aktører i samfunnet har et ansvar for at barns rettigheter innfris. Barnas Valg – en komplett
undervisningsressurs fra Redd Barna - er et forsøk på å virkeliggjøre disse
rettighetene, og for å klare det er vi avhengig av lærerne og deres demokrati-
og medborgerskapsundervisning.
Forskning viser at det ikke er noen sammenheng mellom høy
kunnskap om demokratiet og troen på at en selv skal bli en aktiv deltaker i
demokratiet (Huang et al., 2017). Altså hjelper det ikke å bare tilføre
kunnskap alene, man må også skape kompetanse, forstått som kombinasjonen av
kunnskap, ferdigheter og evnen til å bruke det i ulike situasjoner. Dette er en
av utfordringene Barnas Valg vil løse.
Vår hypotese er at ved å få tilgang til alle sider av
demokratiet, også det å stemme, vil man i større grad kunne bygge politisk
mestringstro hos elevene som bruker Barnas Valg. Politisk mestringstro handler
ganske enkelt om den enkeltes tro på at man mestrer de demokratiske
spillereglene og har tro på et en selv kan være med å påvirke og at en blir
hørt.
Ta opp de vanskelige spørsmålene
Det langsiktige målet for demokratiopplæringen i skolen er å
styrke den demokratiske deltakelsen. Flere studier har vist at politisk
mestringstro er viktig for demokratisk deltakelse (Eckstein et al., 2013;
Reichert, 2016; Dalton, 2020). Derfor er det viktig at skolene har undervisning
som bidrar til å utvikle den politiske mestringstroen blant elevene.
Helt sentralt i fordelingen av politisk mestringstro ligger
sosioøkonomisk status, kjønn og språkbakgrunn. Gutter har mindre politisk
mestringstro. Minoritetsspråklighet og lav sosioøkonomisk status bidrar til det
samme. Bruker lærerne kontroversielle spørsmål i demokrati- og
medborgerskapsundervisningen, kan dette hjelpe til med å bryte med disse
mønstrene (Jøsok og Kjønstvedt, 2023). Da må barn få tilgang på reell politikk
og på de kontroversielle og komplekse problemstillingene som følger med. Kontroversiell
tematikk uten fasitsvar er ofte engasjerende, oppleves relevant, og er gull
verdt for trening i meningsutveksling og dialog.
Stemming som vane
Skolens oppdrag innebærer både å utdanne og danne, som for
eksempel å lage vaner og bidra til aktivt medborgerskap. Nettopp derfor blir
skolene en helt sentral byggestein i demokratiet vårt.
Vi vet at man trenger både politisk kunnskap og politisk
mestringstro for å ta del i demokratiet. Spørsmålet er hvordan vi i større grad
kan bygge opp den politiske mestringstroen? Selv om deler av forskningen peker
på at stemming er en lav form for demokratisk deltakelse, anser vi dette som en
grunnstein som tidlig må etableres som en vane, for å kunne øke den
demokratiske deltakelsen.
Dette perspektivet stadfestes i Mark N. Franklins
generasjonshypotese (2004) som peker på at stemmegivning er en vane som dannes
tidlig. Bruker man stemmeretten sin ved første valg der man har stemmerett,
øker tilbøyeligheten til å stemme ved framtidige valg.
4.-7. september kan altså alle barn i femte til tiende trinn
stemme i Barnas Valg. Dette blir valgkampens største meningsmåling og et
tydelig signal om hvordan Norge ville sett ut dersom barn fikk bestemme. Vi
håper og tror at Barnas Valg bidrar positivt både for elevene selv og for
lærernes arbeid med demokrati- og medborgerskapsundervisning.