Foto: Mostphotos
På tide med porno på timeplanen
Debatt: Læreplanene er tydelige på at elever skal lære om normer for kjønn, og kjønnsidentitet. I dette arbeidet er det naturlig å inkludere porno.
Onsdag
14. desember publiserte Medietilsynet «Barn og medier 2022». I undersøkelsen
fremgår det at nærmere fire av ti 13-14-åringer får reklame for porno på nett,
samt at over halvparten av 13-18-åringer som har sett porno på nett, så det
første gang før de fylte 13 år.
I en pressemelding uttaler direktør for
Medietilsynet Marit Velsand at de unge bør få «(..) mer informasjon om hva
pornografi er, for eksempel gjennom undervisning i skolen.»
Hvorfor, tenker du? Her er Sex og
Politikk sine tre argumenter for å sette porno på timeplanen.
1. Elever vil lære om
porno
Det er et åpenbart marked for å drive
opplysende arbeid om porno. I løpet av 2022 har det vært tema for to tv-serier
fra landets største kanaler, henholdsvis «Porno 2022» (NRK) og «Joakims første
porno» (TV2). I sistnevnte intervjuer programlederen Joakim Kleven en gruppe
elever som forteller at porno er det eneste stedet de føler de kan lære noe om
sex.
Sex og Politikk sine erfaringer fra
klasserommet og i samtale med elever er at de gjerne vil lære mer om alle
aspekter av seksualitet, også porno. Da tenker vi ikke bare en bisetning om at
«det er skuespill», men et fokus på kritisk refleksjon og en læringsfremmende
dialog, uten at pornobruk blir forbundet med skam eller skyldfølelse. De samme
grunnleggende prinsippene for læring gjelder uavhengig om du lærer bort Peer
Gynt eller porno.
2. Barn og unge får opp
pornoreklame
Tallene fra Medietilsynet bør ikke komme
overraskende på noen, og det er viktig å legge ansvaret for pornoreklame der
det hører hjemme; hos medieplattformene. Samtidig må vi gi barn og unge de
verktøyene de trenger for å håndtere uoppfordret pornoreklame.
Vi lærer elever
å være kritiske til det de ser i reklamer generelt, samt å være kildekritiske
til det de kommer over på nett. Videre er læreplanene tydelige på at elever
skal lære om normer for kjønn, og kjønnsidentitet. I dette arbeidet er det
naturlig å inkludere porno, spesielt når vi ser hvor mange barn og unge som får
det opp på de plattformene de benytter i det daglige.
3. Porno er en del av
manges seksualitet
De fleste unge som ser porno ser på det fordi
de er nysgjerrige, og/eller fordi de liker det. De aller, aller færreste tar
skade av det. Samtidig vet vi at noen kan internalisere det de ser i porno, og
stille urealistiske og direkte farlige krav til egen kropp og seksualitet, både
når de er alene og i relasjon med andre.
For eksempel vet vi at en del porno inneholder
grove voldsscener og glorifiserer overgrep. Dette gjenspeiles i Redd Barnas
rapport «Et skada bilde på hva sex er», der de unge forklarer at de har deltatt
i seksuelle handlinger de oppfattet som krenkende, grenseoverskridende og
smertefulle, fordi de var redde for å gi et «dårlig inntrykk» (2020). Det
finnes også eksempler, blant annet Agder-saken fra 2021, der det ble slått
alarm om grove overgrep mellom unge, pornobruk fikk deler av skylden.
Innenfor trygge rammer kan
seksualitetsundervisning som inkluderer porno lede til bevisstgjøring rundt hva
som er ulovlig, krenkende eller grenseoverskridende. Det er på tide å sette porno på timeplanen. Elever lever store deler av sine
liv på digitale plattformer. Trygge voksenpersoner, i form av undervisere og
foresatte, må kunne veilede barn og unge i den digitale hverdagen, og ikke
behandle den som om det er noe separat.