Ikke rør elevkursene!

Debatt: For mange hørselshemmede barn og ungdom har elevkursene vært av uvurderlig betydning. Nå står de i fare for å miste dette tilbudet.

Publisert Sist oppdatert

Hørselshemmede barn fortjener et pusterom fra utenforskapet sammen med andre i samme situasjon. Elevkurs er et tilbud som Statped tilbyr hørselshemmede elever og deres foreldre. Nå er det fare for at dette viktige tilbudet kan forsvinne fra Statped. La oss slå klart fast, det er en dårlig ide.

De fleste hørselshemmede barn og ungdom har så langt vært heldige og fått «vokse opp» på elevkurs. Det har vært av uvurderlig betydning for så mange. Anja Sandnes i HLFU beskriver det slik for oss:

«Da jeg var liten trodde jeg at jeg var alene med hørselstapet. Ensomheten var enorm og jeg klarte ikke å akseptere det å være annerledes, noe som sleit på barndommen min, det var veldig mørkt. Jeg var «hun som hørte dårlig og hadde mikrofoner i klasserommet». Lyspunktet mitt var elevkursene i regi av Statped fra 2. klasse til 10. klasse.

Der møtte jeg mange andre på egen alder med hørselsutfordringer. Vi fikk et utrolig godt fellesskap. Det å møte andre i samme situasjon på samme alder fra hele landet hjalp meg å akseptere hørselstapet mitt, og jeg følte meg mindre ensom. Hva jeg hadde gjort uten elevkurs vet jeg ikke. Jeg møtte et miljø der dårlig hørsel for en gangs skyld var normalt, og det ble et trygt sted å være. I nærmiljøet mitt var det få og ingen hørselshemmede. Hørselstap er et usynlig handikap som det er ganske ensomt å leve med».

Elevkursenes fremtid

Statped, som er en nasjonal etat skal gi råd og kunnskap til kommuner og fylkeskommuner om tilrettelagt opplæring. Tjenestene de gir er avgjørende for at hørselshemmede barn og unge skal få en god og tilrettelagt opplæring. Statped er under omorganisering, og en spesiell bekymring for Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) er hva som vil skje med de viktige elevkursene, en av de få møteplassene for hørselshemmede barn og unge har i dag.

Elevkurs har vært gjennomført siden begynnelsen av 1990-tallet. Målet har vært å bygge identitet, bli bedre kjent med hørseltapet og ikke minst møte andre elever med de samme utfordringer. Målgruppen har vært 2.-10. klasse i grunnskolen. I en hverdag preget av utenforskap for mange hørselshemmede elever har dette vært en arena for læring og for sosial inkludering. Et viktig tilbud hvor også foreldre har hatt mulighet til å få kunnskap og dele erfaringer med andre i samme situasjon.

Hjemkommuner

Statped sier selv de er i en prosess hvor de vurderer elevkursene, her peker de også på elevens hjemkommune. Dette er en dårlig ide ettersom det er få hørselshemmede elever i hver kommune, og kompetansen på hørsel er en mangelvare.

Lytt til oss

Barn og unge med hørselsutfordringer må kunne fortsette å fysisk møte hverandre, for å få erfaring og kunnskap, og for mange – for å få et pusterom fra utenforskap og ensomhet. Før avgjørelser tas har vi et viktig budskap: Lytt til brukerorganisasjonene, lytt til Anja!

Powered by Labrador CMS