Skal finne ut hvor mange barn som er borte fra skolen
Forskere i Norge, Sverige og Danmark skal kartlegge hvor mange barn som har høyt fravær og hvordan skolene håndterer dem.
– Fokuset i prosjektet er hvordan skolefravær varierer, forstås og håndteres på mellomtrinnet i grunnskolen. Siden det ikke er utformet nasjonale regler og retningslinjer for grunnskolen i hvordan de skal håndtere skolefravær, kan det være stor variasjon i rutiner og forståelsesmåter i ulike skoler og kommuner, sier Ingrid Fylling, førsteamanuensis i sosiologi ved Nord Universitet.
22 000 elever med høyt fravær
i 2018 hentet Utdanningsnytt inn tall fra 32 kommuner som viste at 3,7 prosent av elevene i grunnskolen var borte mer enn én måned. Regnet om til landsnitt tyder det på at 22.200 elever i grunnskolen har bekymringsfullt mye fravær. Dette tallet har fram til nå vært det eneste myndighetene og forskere har hatt på fravær i grunnskolen, men nå skal forskerne kartlegge fraværet på nytt.
Les også: 22 000 skolebarn er borte i minst en måned
Nord Universitet skal lede det store forskningsprosjektet som ser på fraværet for elever på 5. til 7. trinn. Prosjektet er et samarbeid mellom forskere i Norge, Sverige og Danmark og går over 5 år.
Hovedmålet i prosjektet er derfor å bidra til kunnskapsfeltet ved å:
- kartlegge omfanget og variasjonen i skolefravær i alle grunnskoler i tre fylker, gjennom høsting av kommunale registerdata
- kartlegge oppfølgingssystemer og rutiner i forskjellige skoler og kommuner, via spørreskjema til lærere og rektorer
- studere hvordan skolefravær forstås og håndteres innenfor ulike skoler, gjennom en kvalitativ dybdestudie i 4 skoler