Førsteamanuensis Øystein Gilje.
Førsteamanuensis Øystein Gilje.

Advarer mot å utsette fagfornyelsen

Skolenes Landsforbund ber kunnskapsministeren utsette fagfornyelsen. – Det vil skuffe majoriteten av norske lærere, mener førsteamanuensis Øystein Gilje.

Publisert Sist oppdatert

Før påske skrev frifagbevegelse.no at Skolenes Landsforbund (SL) har bedt kunnskapsministeren utsette fagfornyelsen, som etter planen skal rulles ut i norske skoler til høsten.

SL-leder, Anne Finborud, sier lærerne trenger tid til å ta igjen tapt undervisning og skape trygghet i læresituasjonen, når skolene åpnes igjen.

– Vårt primære ønske er at fagfornyelsen utsettes ett år både av hensyn til lærerne og andre skoleansatte. Vi mener det er uansvarlig – både med tanke på fagfornyelsen òg av hensyn til den situasjonen vi har nå med koronakrisa – å sette i gang en stor skolereform med innføring av nye læreplaner nå, sier Anne Finborud til frifagbevegelse.no.

Utspillet har skapt debatt blant lærere. I Facebook-gruppen "Korona-dugnad for digitale lærere" har de hatt avstemninger om spørsmålet. Utdanningsnytt har i en rundspørring spurt over 2600 lærere hva de tenker om saken, og meningene er delte. 37, 6 prosent sier ja til utsettelse, mens 33,2 prosent svarer nei. 29, 2 sier "vet ikke".

– Planene har vært kjent lenge

En av dem som sier det vil være galt å utsette er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, Øystein Gilje. Han mener en utsettelse vil være ødeleggende for en av de største reformene i norsk skole på mange år.

– Arbeidet med nye læreplaner henger også nøye sammen med andre prosesser - som ny vurderingsforskrift. Mitt inntrykk er også at det sitter veldig mange skoleledere og lærere rundt om i landet og venter på å komme i gang med arbeidet med nye læreplaner, sier Gilje og peker på at de nye læreplanen har vært kjent i månedsvis allerede.

– Dersom skoler som ikke var godt i gang med å jobbe med fagfornyelsen i midten av mars skal diktere hva resten av Skole-Norge ønsker, så vil majoriteten av lærerne bli veldig skuffet, mener han.

Ekstra omkostninger

I Utdanningsforbundet sier de at de ønsker å bruke tiden over påske, i dialog med direktoratet og departementet, før de bestemmer seg for om de mener fagfornyelsen skal gå som planlagt. Leder Steffen Handal, advarer imidlertid om at en utsettelse også kan by på problemer.

Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.
Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.

– Jeg forstår tanken bak utspillet fra Skolenes Landsforbund. Vi er i en spesiell situasjon nå og det kan være vanskelig å finne tid til planleggingsarbeid med tanke på fagfornyelsen. Men en utsettelse vil også by på ekstra omkostrninger, sier han.

Også Handal påpeker at arbeidet med de ny læreplanen henger sammen med mange andre prosesser og reformer.

– Mange lærere og tillitsvalgte har også lagt ned en stor jobb med de nye læreplanene allerede, og de virker ivrige på å komme i gang. Det vi imidlertid bør tenke på er hvilket ambisjonsnivå vi skal ha for innføringen av nye læreplaner. Kanskje vi skal de nye planene iverksettes fra høsten noen steder, mens vi utsetter for andre deler av skolen, eller kanskje vi bø ha en to-årig innføringsperiode, sier han.

Kan få bistand

Gilje er faglig leder for enheten FIKS, Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen, ved sitt institutt. Han har blant vært aktiv i å utforske og formidle prinsippet om dybdelæring, som står sentralt i fagfornyelsen.

Han tror mange lærere er bedre rustet for å sette i gang med reformarbeidet nå enn noensinne.

– Lærere har fått et annet blikk på hva vi vanligvis gjør og det gjør at man blir mer reflektert. Ingenting er vel bedre når man skal begynne å jobbe med nye læreplaner, sier han, og understreker at nå er det snarere viktig at de skolene, eller skolelederne, som føler de ligger dårlig an med arbeidet, melder ifra og får bistand.

– De skolene som trenger det kan få hjelp fra de som jobber med desentralisert kompetanseutvikling, fra skoleeiere og UH-miljøene, sier Gilje.

Nettbaserte samlinger

– Men for noen lærere, som yrkesfaglærerne, forelå ikke de nye læreplanene før i februar. Har ikke de knapt med tid nå?

– Jo, og disse lærerne er nettopp blant dem som kan ha behov for ekstra støtte nå.

– Vil det stille seg annerledes med implementeringen av nye læreplaner dersom skolene forblir stengt over lang tid?

– Det er vanskelig å spekulere i nå, men alle moduler man trenger for å arbeide med fagfornyelsen er allerede tilgjengelig digitalt. Det er også fullt mulig å ha store nettbaserte samlinger. Det er ikke en større teknisk utfordring enn lærerne har vist at de takler med sine elever hver eneste dag nå.