Stange, Innlandet: – Det er populært blant både jenter og gutter å søke seg hit, sier Renate Christiansen Lunde.
I åtte år har hun vært rektor ved Jønsberg videregående skole. Skolen, med cirka 220 elever, ligger i Stange i Innlandet, midt i det norske matfatet. I nesten 180 år har de utdannet elever som vil ha landbruket som levevei.
En av disse er gårdbruker og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum.
– Jeg husker ham godt, sier realfagslærer Eline Marie Filseth.
– Han hadde godt humør og var over middels glad i å diskutere. Det forundrer meg ikke at han endte opp som politiker.
I valg-podkasten «Har du fasiten?» forteller Vedum selv om tida på Jønsberg. Minnene fra en augustnatt med overnatting i skogen, står frem som et spesielt kjært minne for Sp-lederen.
Nynorsktimene var det litt verre med, innrømmer han.
– Der sleit jeg litt, sier Vedum.
Sliter med lærermangel
Skolen tilbyr studieretningene naturbruk, teknologi- og industrifag, og påbygg til generell studiekompetanse. I 30 år har Filseth jobbet her. Det har skjedd mye på de årene, sier hun.
– Det er en annen kultur i dag, elevene er mindre selvstendige, og langt flere sliter med ulike plager og dårlig mestringsfølelse. Vi jobber mye med å få dem til å trives på skolen.
Hun får støtte av rådgiver Tori W. Haugli. Mange elever banker på hennes dør.
– Vi tar grep, men man stiller seg jo spørsmål om det ikke burde vært gjort mer tidligere, sier hun.
Spesialpedagog Anna Martha van Grieken sier det ikke er uvanlig at hun avdekker elever med skrive- og lesevansker når de begynner hos dem.
– Det er ikke rart at disse elevene har hatt det tøft på grunnskolen når ingen har skjønt at de har dysleksi. Det er noe politikere må ta inn over seg, at tidlig innsats er noe de må satse på, sier van Grieken.
Ønsker nye veier inn
Lærerne på Jønsberg skulle ønske de var et større lag rundt elevene. De savner flere miljøarbeidere, helsesykepleiere og psykologer i videregående skole.
Rektor Renate Christiansen Lunde.
Rektor Renate Christiansen Lunde skulle gjerne hatt flere søkere til lærerstillingene også.
– Det er vanskelig å få tak i kvalifiserte søkere, sier hun og kommer med sin bønn til politikerne:
– Mange mekanikere, agronomer og tømrere kunne tenkt seg å bli yrkesfaglærer. Men når de må ha en treårig bachelor i tillegg til fagbrevet for å undervise, så skjønner jeg at det ikke er så interessant for alle, sier Lunde.
– Det burde ha vært nok med pedagogikk i tillegg til fagbrevet.
Dette mener partiene om videregående skole i sine partiprogram.
Senterpartiet er faktisk det eneste partiet som tar opp dette i partiprogrammet. Der Skriver de at de vil rekruttere flere yrkesfagslærere ved å la fagbrev kvalifisere for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning.
Tillit i praksis
Lærerne ved skolen jobber på mange varierte måter og har
masse nytt teknologisk utstyr som 3d printere og sveiserobot, men elevene har også
skolebøker.
– Det er en stor fordel. Jeg opplever ofte elever som blir
positivt overrasket over at de får ha bøker. Flere koser seg med arbeidsbøkene
der de kan lime inn bilder og jobbe på en mer håndfast måte. Jeg har tro på at
det er mye læring i å skrive for hånd og jobbe praktisk med ting, sier Elin.
Mange av elevene ved Jønsberg har praktiske fag i fjøset
eller i en av de andre driftsbygningene som skolen bruker som opplæringsarenaer.
De fleste elevene går derved i arbeidstøy.
– Jeg er hellig overbevist at det er livsmestring og
folkehelse i å være ute å røre på seg og jobbe fysisk. Det at de går i
arbeidsklær tar bort fokuset på hva de skal ha på seg på skolen, sier rektor.
Spesialpedagogene bruker også praktiske oppgaver i sine
timer.
– Det er ikke uvanlig at vi baker engelsk. At vi lærere har
frihet til å velge våre metoder er ofte under press, det er så mange som synser
om hvordan vi gjør jobben vår. Gi oss tillit og la oss gjøre jobben vår, sier
Anna Martha.
Guri Melby sleit litt med å sitte stille da hun gikk i i Gjølme barnehage i Orkland. I dag mener Venstre-lederen at det beste med norske barnehager nettopp er at leken står så sterkt. Hør intervjuet med Melby i podkasten «Har du fasiten» her.
Leder for Miljøparti De Grønne, Arild Hermstad, forteller at alle elevene på Rolland skole i Bergen fikk med seg stjernehoppet hans den dagen. Nå er målet å vinne lærerhjertene også. Hør Hermstads løfter i podkasten «Har du fasiten» her.
– Jenny sa det var et kall å bli lærer, forteller leder for Kristelig Folkeparti, Dag Inge Ulstein. Hans drøm er at enda flere vil gjøre som Jenny. – Men da må lønna opp, sier han i podkasten «Har du fasiten». Hør episoden her.
Høyre-leder Erna Solberg er bekymret for at mange med lærevansker oppdages for sent. I podkasten «Har du fasiten» serverer hun sin løsning. Hør episoden her.
Rødt-leder Marie Sneve Martinussen blir litt sentimental når hun snakker om tida i Prestøya barnehage i Kirkenes. Bedre bemanning står høyt på ønskelista hennes for norske barnehager. Hør intervjuet med henne her.
Ap-leder Jonas Gahr Støre er glad for at han fikk gå i samme klasse på barne- og ungdomsskolen. Han frykter at Fremskrittspartiets politikk vil splitte opp skolen, klassen og til slutt samfunnet. Hør Støre i podkasten «Har du fasiten» her.
– Det var mye teori, men vi lærte lite om hvordan vi skulle omsette kunnskapen til undervisning, sier Frp-leder Sylvi Listhaug om lærerutdanningen hun tok i Volda på 90-tallet. Hør henne i podkasten «Har du fasiten» her.
Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum har bare gode minner fra naturbruklinja ved Jønsberg videregående skole. I podkasten «Har du fasiten» snakker han også om det å vokse opp med to lærerforeldre. Hør episoden her.
SV-leder Kirsti Bergstø glemmer aldri favorittlæreren fra Rognan skole i Bodø. Eller alle barna og den store skolegården der. Hun mener hun vet hva som skal til for at de skal få en enda bedre skolehverdag. Hør det i podkasten «Har du fasiten» her.