Sula, Møre og Romstal: Rektor ved Sula ungdomsskole, Pål André Holen, har pulten full av papirer. For et par timer siden fikk han beskjed om at han må spare inn en million kroner neste år.
– Det går ikke. Allerede i år har vi merforbruk, fordi vi har kuttet i driften år etter år. Vi kan ikke spare mer uten å bryte lovverket, sier han oppgitt.
Leder i Kristelig Folkeparti, Dag Inge Ulstein, vokste opp i Sula. Han har mange gode minner fra skoletiden her. Det forteller han i valg-podkasten «Har du fasiten?».
Men faktum i dag er at Sula er én av ti kommuner med lavest inntekt i Norge. Ifølge kommunens årsmelding får de inn 40 millioner kroner mindre enn en gjennomsnittskommune.
De er også også i bunnsjiktet i pengebruk per elev i grunnskolen. Det fører til dårlige arbeidsvilkår og høyt sykefravær, og dårligere læringsgrunnlag for elevene, sier Holen. Spesielt tenker han på dem som trenger litt ekstra hjelp.
– Det burde gått en alarm et sted når en kommune bruker så lite på skole, sier han.
Pris per elev
Norske kommuner bruker i snitt cirka 120 000 kroner per elev i grunn-
skolen (ikke inkludert utgifter til skoleskyss og lokaler).
Bærum bruker minst, cirka 100.000,- per elev.
Utsira bruker mest: 345 000,- per elev.
– Jeg liker tanken på enhetsskolen, men stiller spørsmål om barn og unge får like muligheter. Jeg vil si at de som vokser opp i en så fattig kommune som Sula, starter bak startstreken idet startskuddet går. Og de med dårligst resultater må stille seg bakerst i køen for å velge videregående skole.
Vil ha flere normer
På kontoret til lærer og rådgiver Jan Gunnar Åkre henger flere plakater. Én viser nettopp utdanningsmulighetene etter ungdomsskolen. Han har nettopp prøvd å inspirere elever på åttende trinn til å bli entreprenører.
– Vi skulle gjerne hatt flere som har turt å satse selv og vil bo her. Det ville hatt en god økonomisk effekt, på lang sikt, sier han.
For mer skatteinntekter skulle kommunen gjerne hatt. Men Åkre stiller også spørsmål ved selve styringsmodellen.
Jan Gunnar Åkre.
– Det som bør diskuteres, er hvor mye makt kommunene skal ha over den enkelte skole. Lærernorma er veldig bra. Men kommunen må spare og ser etter muligheter til å kutte der det er mulig. Det kan gå spesielt utover elever som har behov for ekstra oppfølging, sier han.
Når det ikke kan kuttes flere lærerstillinger, må de i laget rundt, ansatte som jobber med skolemiljøet, gå.
De smiler fortsatt, Katinka Havnegjerde Tandstad og Jan Gunnar Åkre. Men det er grått i horisonten.
– Vi burde hatt flere normer og regler som sikrer en god skolehverdag, sier Åkre.
Nivådeling gjør vondt verre
Satsingen på en mer praktisk skole som regjeringen har lovet, har de ikke merket noe til.
– Det ble sagt at det skulle komme noe penger til utstyr, men her har vi bare merket kutt etter kutt. Vi har så vidt råd til å kjøpe ingredienser til skolekjøkkenet og må spinke og spare for å ha råd til spiker. Driften er på et minimum, sier lærer Katinka Havnegjerde Tandstad.
Men til tross for trang økonomi, har skolen prioritert å ha to kontaktlærere i hver klasse for å sikre elevene god oppfølging.
– Da får vi en buffer mot utskiftninger og sykefravær, som kan gå utover elevenes disiplin og motivasjon, sier Tandstad.
Frps medisin med mer nivåinndeling har hun liten tro på.
– Som fersk lærer fikk jeg ansvar for ti-tolv elever med lærevansker og særs ulike utfordringer. Å samle mange som sliter og er lite motivert, gjør det etter min erfaring bare verre.
Hun vil heller ha blanda grupper der elevene kan dra hverandre opp.
Åkre er enig: – Deler man inn etter nivå, kan man ta fra en umoden elev muligheten til å ta høyere utdanning. Det rokker ved den sosialdemokratiske grunntanken, sier han.
Enhetsskolen vs nivådeling
I Norge har vi en enhetsskole. Det betyr at alle barn skal tilbys opplæring i skoler på tvers av deres kulturelle, sosiale og økonomiske bakgrunn. Kriterier for skolestart og hvordan de fordeles i trinn, klasser og faste grupperinger, tar kun utgangspunkt i barnas alder og hvor de bor.
Opplæringsloven åpner for at man kan bruke nivådeling midlertidig dersom elever trenger det for å få utbytte av undervisningen.
Det vil Frp endre. Partiet vil ikke ha noen enhetsskole. Frp vil derimot gi skolene frihet til å dele elevene inn etter faglig nivå.
Høyre ønsker også mer bruk av nivådeling i norsk skole.
Guri Melby sleit litt med å sitte stille da hun gikk i i Gjølme barnehage i Orkland. I dag mener Venstre-lederen at det beste med norske barnehager nettopp er at leken står så sterkt. Hør intervjuet med Melby i podkasten «Har du fasiten» her.
Leder for Miljøparti De Grønne, Arild Hermstad, forteller at alle elevene på Rolland skole i Bergen fikk med seg stjernehoppet hans den dagen. Nå er målet å vinne lærerhjertene også. Hør Hermstads løfter i podkasten «Har du fasiten» her.
– Jenny sa det var et kall å bli lærer, forteller leder for Kristelig Folkeparti, Dag Inge Ulstein. Hans drøm er at enda flere vil gjøre som Jenny. – Men da må lønna opp, sier han i podkasten «Har du fasiten». Hør episoden her.
Høyre-leder Erna Solberg er bekymret for at mange med lærevansker oppdages for sent. I podkasten «Har du fasiten» serverer hun sin løsning. Hør episoden her.
Rødt-leder Marie Sneve Martinussen blir litt sentimental når hun snakker om tida i Prestøya barnehage i Kirkenes. Bedre bemanning står høyt på ønskelista hennes for norske barnehager. Hør intervjuet med henne her.
Ap-leder Jonas Gahr Støre er glad for at han fikk gå i samme klasse på barne- og ungdomsskolen. Han frykter at Fremskrittspartiets politikk vil splitte opp skolen, klassen og til slutt samfunnet. Hør Støre i podkasten «Har du fasiten» her.
– Det var mye teori, men vi lærte lite om hvordan vi skulle omsette kunnskapen til undervisning, sier Frp-leder Sylvi Listhaug om lærerutdanningen hun tok i Volda på 90-tallet. Hør henne i podkasten «Har du fasiten» her.
Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum har bare gode minner fra naturbruklinja ved Jønsberg videregående skole. I podkasten «Har du fasiten» snakker han også om det å vokse opp med to lærerforeldre. Hør episoden her.
SV-leder Kirsti Bergstø glemmer aldri favorittlæreren fra Rognan skole i Bodø. Eller alle barna og den store skolegården der. Hun mener hun vet hva som skal til for at de skal få en enda bedre skolehverdag. Hør det i podkasten «Har du fasiten» her.