Andreas (39) slutter som lærer i Finnmark, Erlend (28) blir under tvil

Den ene slutter som lærer, mens den andre håper han orker stå løpet ut. Laget rundt læreren må bli bedre, mener begge.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken har de to vært delegater på årsmøtet i Utdanningsforbundet i Finnmark der politikken for de neste fire årene ble meislet ut. Den ene med lang fartstid som lærer. Den andre, for å bruke hans egne ord, som en fersking i yrket. Men en ting er de enige om: For mange oppgaver er lempet på dagens lærere: Dagen rekker virkelig ikke til.

Begge ga en krystallklar beskjed da de entret talerstolen i Alta til de andre lærertillitsvalgte:

– Laget rundt læreren må bli bedre. Lærerens arbeidshverdag må bli mer håndterlig.

Erlend Søbye Grønvold (28), lærer på Breila ungdomsskole i Hammerfest, beskrev det slik:

– Foreløpig klarer jeg å få det til å gå rundt både med hensyn til samvittighet og egen arbeidsutfordring. Men det er ikke sikkert jeg dukker opp her som lærer om fire år, hvis hverdagen i skolen fortsatt skal preges av at vi mangler ulike støttefunksjoner og at vi lærere må ivareta så mange funksjoner, sa han fra talerstolen.

Andreas Børvik (39) lærer på Honningsvåg barne- og ungdomsskole i Nordkapp, tok steget helt ut:

– Mine år som hovedtillitsvalgt har gått med til å beholde ressurser i skolen, ikke til å styrke ressursene som vi egentlig vil jobbe for. Vi kutter og kutter inntil beinet, og så lenge vi er innenfor minstenormen, så får vi høre at det satses på skolen. Nå er jeg på vei ut av skolen. På grunn av arbeidshverdagen, sa 39-åringen, fra talerstolen.

24 timer i døgnet

Dermed mister Finnmarks-skolen en viktig lærer, og hvis ikke arbeidshverdagen blir bedre, risikerer utdanningssektoren å miste ytterligere en til.

Dette er fylkesårsmøtene i UDF

  • I løpet av mai arrangeres årets fylkesårsmøter i Utdanningsforbundet.
      • På fylkesårsmøtene diskuteres saker meldt inn av lokallagene. I tillegg har sentralstyret i Utdanningsforbundet sendt ut fem saker de mener vil prege organisasjonen og debatten frem mot landsmøtet til høsten.
        Disse sakene er:
        Tariffpolitiske virkemidler
        KS som arbeidsgiver
        UDFs politikk på vurderingsfeltet
        Vern av lærertittelen
        Lærerrollen og laget rundt barn, unge og voksne.
      • Fylkesårsmøtene velger nytt fylkesstyre, delegater til landsmøtet og foreslår kandidater til sentralstyret.
  • Landsmøtet i Utdanningsforbundet går av stabelen 6.-9. november.

Erlend Søbye Grønvold sier det er mye vanskeligere å koble av fra lærerjobben enn han hadde trodd før han gikk ut i yrkeslivet.

– Det er en jobb som varer 24 timer i døgnet fra 20. august til 20. juni. Det er en livstil jeg ikke vet om jeg ønsker hele livet, sier han.

– Jeg klarer rett og slett ikke å se at det vil bli noen store bedringer i skolen. Vi har snakket om de samme utfordringene i mange år, og sagt at vi skal satse på skole, men likevel har det ikke blitt noe bedre, svarer Andreas.

Begge snakker varmt om egne elever og klasser og skolemiljøet i Finnmark, og Erlend sier han er heldig som jobber i en kommune som Hammerfest hvor lærerne har flere ressurser å spille på. Men laget rundt læreren, mener de likevel må styrkes. En lærer kan ikke både være helsesykepleier, familieterapeut og sosialarbeider. Skolen trenger flere yrkesgrupper, mener de to.

Tid til å være lærer

– Jeg vil ha tid til å være lærer, da kan jeg nok stå lenge i jobben, sier Erlend.

Mens Andreas satser på kultur nå, og tror han har gjort et rett valg.

– Det sies ofte at læreren har verdens viktigste yrke. Da må vi også få lønn og erkjennelse deretter. Hvis vi har verdens viktigste yrke, må vi jo spørre oss, har vi lønn som står i stil med det, sier Andreas.

– Jeg mener det er viktig at vi holder på lærerne med lang ansiennitet. Jeg har ingen tro på at vi nyutdannede eller ufaglærte lærere skal få til denne jobben helt alene, sier Erlend Søbye Grønvold.



Powered by Labrador CMS