Frivillig mekling i frontfaget førte ikke fram – varsler mulig storstreik
Fellesforbundet og Norsk Industri går som ventet til tvungen mekling for å lande årets lønnsoppgjør i frontfaget. De avbryter dermed den frivillige meklingen.
Tvungen mekling hos riksmekler Mats Wilhelm Ruland begynner onsdag. Klarer ikke partene å bli enige der, blir det storstreik fra 7. april.
Fellesforbundet har varslet at de i så fall tar ut over 14.000 medlemmer i til sammen 1345 bedrifter i streik.
– Dette første uttaket vil bidra til en effektiv streik som vil ramme arbeidsgiversiden hardt. Skulle vi ende i konflikt vil det fortløpende komme flere uttak, sier leder i forbundet, Jørn Eggum.
Han understreker samtidig at målet er å komme til enighet.
På overtid
Frontfagsoppgjør går som oftest til tvungen mekling.
Slik oppgjørene har utvikles seg de senere årene, er det nesten blitt tradisjon for at den reelle og avgjørende meglingen foregår på overtid, utover natten søndag og ofte til langt utpå søndagen.
Fellesforbundet har i år gått inn i oppgjøret med krav om blant annet reallønnsøkning og etter- og videreutdanningsreform.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.