Ny test kan avsløre dysleksi før barna kan lese og skrive
Barnehagebarn på fem år har kanskje ikke lært seg hverken å lese eller skrive ennå. Men man kan likevel avdekke risiko for dysleksi, sier Trude Nergård Nilssen.
Hun er professor i spesialpedagogikk og forsker på språkvansker og dysleksi hos barn, unge og voksne, skriver Bergens Tidende.
– Vi vet fra tidligere forskning at små barn som strever med språket, er i risiko for å få lese- og skrivevansker senere, sier Nilssen, som jobber ved UiT Norges arktiske universitet.
Hun har laget en test som skal kunne avdekke sårbarhet for lese- og skrivevansker tidlig. Testen skal kunne brukes som får danne et grunnlag for å vite hvilke barn som skal følges opp så tidlig som mulig.
Gjennom Dysleksistudien i Tromsø fra 2010–2019, hvor man fulgte barn fra de var ett til de gikk ut av 3 klasse, fant forskerne at de som hadde lese- og skrivevansker i 3. klasse, hadde tydelige «markører» for det allerede i barnehagealder. Dette kaller man lav fonembevissthet, altså problemer med språklyder.
– Vi så også at disse barna hadde en forelder eller noen i familien som hadde lese- og skrivevansker, så dette er ikke noe man vokser av seg, sier Nilssen. Hun understreker at arvelighet har vært en diskusjon i fagmiljøet, skriver avisa.
LES: Bruk av Logos i utredningen av dysleksi
Hvis en av foreldrene har dysleksi, er det 38 til 50 prosent sjanse for at barnet får det.
– Arvelighet alene er den beste indikatoren for dysleksi, sier hun.
Man avdekker risiko for dysleksi før barna kan lese og skrive ved å kartlegge deres språklige og kognitive evner.
– Det kan avdekke markører eller kjennetegn for kjernevansker hos personer med dysleksi. Det kan være at de sliter med det fonologiske (språklyder) eller hurtigbenevning – å raskt hente frem ord fra språkminnet, sier Nilssen.
Ikke for alle
Hun anbefaler ikke at alle barnehagebarn skal testes.
– Det kan gi en rekke falske positiver, som vil være uheldig. Men i tilfeller der barnehageansatte eller foreldre har mistanke om språkvansker, kan dette være en metode for å sikre bedre oppfølging så tidlig som mulig, sier Nilssen.
Testen er ment for femåringer/førskolebarn, ikke yngre barn, og hun sier at jo nærmere skolealder, desto tydeligere ser man forskjeller mellom dem med språkvansker og dem uten.
LES: Ved hjelp av et kamera festet til brillen har Sigurd (9) lært å lese
Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge, er positiv til at barn kan diagnostiseres tidligere.
– Den største frustrasjonen blant våre medlemmer er at de hadde ønsket å få påvist dysleksi tidligere. Vår kartlegging viser at rundt halvparten av dem som får påvist dysleksi, får det på ungdomsskolen eller senere. Det er altfor sent, sier Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge.
Andre saker om dysleksi
-
– Hvis du mener at kartleggingsprøver ikke trengs, har du ikke sett alle sakene jeg har sett
Høyreleder Erna Solberg sier mange fortvilte foreldre som har hørt om hennes dysleksi, tar kontakt og forteller om en vent-og-se-holdning fra skolen.
-
Lærer Lars Peter kunne verken lese eller skrive før femteklasse. For ham ble skjermen redningen.
Antiskjerm-bølgen kan ramme feil elever, advarer lærer Lars Peter Østrem (36).
-
Norsk skole blir mindre inkluderende
Debatt: – Skjermbruken skal ned for alle elever, men de som trenger skjermen for tilpasset opplæring, må fortsatt få beholde den.
-
Det er mulig!
Debatt: – Med store bokstaver, lesespill og en god ABC kunne alle førsteklassingene lese da skolen startet etter jul.
-
Dysleksi Norge: Én av fire lærere har ikke lært om dysleksi
Én av fire lærere oppgir at de har lært lite eller ingenting om dysleksi i utdanningen sin, viser en rapport fra Dysleksi Norge.
-
Dysleksidiagnose gir elever fordeler
Ny forskning viser at en dysleksidiagnose kan ha betydelige positive effekter på elevers prestasjoner og fremtidige utdanningsmuligheter.