Over 300 danske lærere har fått sparken hittil i år
Oppsigelsene er et tydelig tegn på at folkeskolen sliter med store økonomiske problemer, mener Danmarks Lærerforening.
309 lærere har fått beskjed om at det ikke er råd til å ha dem ansatt lenger i løpet av årets fem første måneder, viser tall fra Danmarks Lærerforening. Dette innebærer at 2023 allerede har overgått hele fjoråret, skriver Folkeskolen.dk.
I løpet av hele fjoråret ble 175 lærere sagt opp på grunn av nedskjæringer – i tillegg til stillingsnedleggelser som skjer ved naturlig avgang når lærere for eksempel går av med pensjon og stillingen ikke blir besatt igjen.
Thomas Andreasen, leder for arbeidsmiljø- og organisasjonsutvalget, uttrykker stor bekymring, spesielt fordi lærerne allerede opplever en enrom arbeidsbelastning.
– De er usikre på hvordan de skal få alt til å henge sammen neste skoleår. De som er igjen, skjønner ikke hvordan de både skal sikre undervisning av høy kvalitet og hjelpe elevene som sliter i klassen, sier Andreasen.
Store ambisjoner, små budsjetter
Leder i Skolelederforbundet, Claus Hjortdal, påpeker at noen av permitteringene skyldes færre elever i deler av landet. Men han forklarer også den kraftige økningen i oppsigelser med kommunale innsparinger.
Thomas Andreasen understreker også overfor Folkeskolen.dk at det ikke er noen sammenheng mellom de politiske ambisjonene for grunnskolen og midlene lærere og skoleledere har for å utføre oppgavene.
Samtidig som mange lærere har mottatt oppsigelsesbrev, er det faktisk mangel på utdannede lærere med, at mange lærere i folkeskolen. En fersk rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viste at 19 prosent av lærerne i folkeskole ikke har lærerutdanning.
Sammenhengen er ikke alltid like enkel, understreker Thomas Andreasen.
– Noe handler om geografi. Noen steder i lande mangler man riktig mange lærere, mens det andre steder er enklere å få ansatt en utdannet lærer. Skolene finner heller ikke alltid en lærer med den riktige fagkombinasjonen.
– Elevene kan ikke vente på at det kommer en utdannet lærer til skolen, derfor kan skolene bli nødt til å ansette arbeidskraft uten utdanning.
Folkeskolen sliter dessuten med å holde på utdannede lærere, og det er estimert at om lag 28.000 lærere ikke lenger arbeider i folkeskolen.
– Lærerne forlater blant annet skolen fordi arbeidspresset er så stort. Derfor har vi behov for å ansette lærere i stedet for å si dem opp, avslutter Andreassen.